Project 'Bestaan stoomtreinen nog steeds?'
Dag zonnebloemen,
De voorlaatste blog voor dit schooljaar is een feit.. Het was nog een drukke week met heel wat leuke dingen.
Maandag herhaalden we de spellingsregels en in de rekenles maakten we kennis met de kilo. We voelden eens hoe 1kg weegt, 2kg en ook eens 5kg. Maar we leerden ook dat een halve kg 500gr is en dat wouden we ook eens voelen. Het was toch moeilijk om te geloven dat een klein gewichtje evenveel weegt als een pakje boter. We stonden ook op de weegschaal en keken hoeveel we wogen, we kregen er iets van gewicht bij en moesten dan uitrekenen hoeveel kg dat woog. We brachten ook de balans in evenwicht.
In de turnles speelden we lijntikkertje als opwarming. Daarna was het tijd om tussen twee vuren te spelen. We vinden dit zo leuk om te doen maar het was nog leuker om het eens enkel met onze klas te spelen.
Het laatste uurtje hadden we een groot probleem... De diertjes van de klas wouden heel graag op reis met de trein maar ze mochten niet mee met de trein waar de mensen opzitten en ook met de goederentrein mochten ze niet mee.. Er was dus maar 1 oplossing: we bouwen zelf een trein voor ons diertje! Per 2 kregen we een diertje en we gingen aan de slag. Er was wel iets heel belangrijk: de trein moet bij het diertje passen. Als je bv. een konijn hebt dan kan het duidelijk zijn door een worteltrein te maken, of lange oren op de trein te zetten,... Ze konden hun fantasie de vrije loop laten. Eerst een schets maken en dan gingen we aan de slag.
Dinsdag hadden ze een heel belangrijke vraag: wat weegt er meer een grassprietje of een veertje? Dat moesten we toch wel eens wegen. Maar... Het woog zodanig weinig, dat er niets veranderde op de weegschaal. Daarna deden we nog enkele opdrachten met de weegschalen en de balans.
In de namiddag stond het fietsparcours op de planning. Gelukkig was er ook een agent, een ambulance en soms moest er toch ook eens gereanimeerd worden...
Had je pech met je fiets? Dan stonden de fietsenmakers klaar om te helpen!
We keken ook naar de onderdelen van de fiets en leerden de straat veilig oversteken op het zebrapad. We deden dit alles net op tijd want dan begon het heeeeeeel hard te regenen.
Omdat we op donderdag naar Train World gaan, deden we een voorbereidend spel. In groepjes van 3 maakten we een spoor en knipten we een trein uit als pion. Ons beginstation was onze school en we moesten door middel van opdrachten aankomen in ons eindstation: Train World. Bij de eerste opdracht moesten we op de kaart van de spoorlijnen kijken en de tussenstations tussen 2 stations tellen, bij de 2e opdracht leerden we wat er wel en niet mag op de trein. Denk maar aan geen voeten op de zetel, geen luide muziek, dat een hondje of klein huisdier wel mee mag en ook je fiets mee mag op de trein. Voor de 3e opdracht keken we naar enkele foto's en moesten aanduiden of het veilig was op de spoorweg over te steken of niet. Bij de voorlaatste opdracht keken we naar 2 foto's van op het perron en moesten we aanduiden wat er goed was en niet goed was: je mag niet op de sporen kruipen maar het is wel goed dat je achter de gele lijn blijft staan op het spoor. Bij de laatste opdracht haalden we onze nachtegalestem boven. We zongen het liedje 'In een klein stationnetje' uit volle borst mee. Pfoe, wat een opdrachten allemaal! Gelukkig hebben we ons eindstation gehaald.
Woensdag speelden we een rol en schrijfspelletje. Rollen met de dobbelsteen en kijken welk deeltje je van de zin hebt. We deden dit 4 keer en kregen zo hele grappige zinnen. Deze zinnen schreven we dan ook op. In de rekenles speelden met herhalingsspelletjes op de chromebooks.
Donderdag stond de uitstap naar Train World op de planning. Het was een lange treinreis maar wat een avontuur! We speelden een bingo op de trein, we speelden memory of uno of beelden dingen uit, lazen een boek,... Met de nodige treinproblemen kwamen we toch aan in Train World. Het bezoek begon met een bezoekje in een klein museum. We kregen een boekje en moesten allemaal opdrachjes uitvoeren. Na dat bezoekje was het tijd om te eten.
Maar dan kwam het meest indrukwekkende.. We gingen naar een ander gebouw en daar stonden hele grote stoomtreinen, treinen van de koning, een posttrein,... Wauw! We konden in een aantal treinen en eens doen alsof we een echte machinist waren. Maar we leerden ook heel veel over de soorten treinen.
Vrijdag speelden we taalspelletjes: we maakten een kruiswoordraadsel met blokjes, we speelden een leesspelletje waarbij we een zin moesten lezen en dan het juiste prentje zoeken, we speelden kraak de code,...
In de rekenles gingen we nog aan de slag met de kilogram. We moesten de balans in balans brengen, maakten oefeningen, speelden spelletjes op de chromebook en op grote spelborden.
In de namiddag werkten we onze trein af. We kregen daarbij hulp van onze meters en peters uit het 5e leerjaar.
















































































































Reacties
Een reactie posten