4 - 8 september 2023
Dag liefste zonnebloemen,
Onze eerste volle week hebben we nu achter de rug. De regen
van vrijdag werd ingeruild voor vijf zonnige dagen. Wat een luxe! We hebben van
het mooie weer geprofiteerd want we speelden en leerden vaak buiten. Zweetdruppeltjes
afvegen en flessen opnieuw vullen, namen we er graag bij.
Maandag was de alleerste echte schooldag waar er toch al enkele dingen op de planning stond. We zaten in de kring en vertelden wat we gingen doen, herhaalden de dagen van de week met de begrippen vandaag, morgen, overmorgen, gisteren en eergisteren. Wat kunnen ze dat al goed!
In de kring van het 1e leerjaar lag een valies.. Wat zou er daar toch inzitten? Met heel veel spanning keken we in de valies en raad eens… Mol en beer zaten erin! We luisterden naar het eerste verhaal en gingen uiteindelijk ook nog aan de slag met ons eerste en meest belangrijkste woordje: ik. Eventjes in de gekke spiegel kijken want wanneer je in de spiegel keek, dan zag je jezelf in het groot haha, dat was grappig!
Het 2e leerjaar kreeg nieuwe plaatsen en startte ook met een kringmoment. Het boek ‘Piraten in de straat’ werd voorgelezen. Al gauw hadden we door dat het niet echt ging over het kinderleven van Sanne (Het meisje in het boek heet ook Sanne), maar dat het allemaal verzonnen was. In de eerste les spelling hadden we het over hoorwoorden met een korte klank.
We hadden ook ons eerste forum. We werden in groepjes verdeeld en moesten zoeken naar enkele puzzelstukken in het bos. De oudste kinderen hielpen de jongste en omgekeerd. De puzzelstukken vormden samen een foto. Van elke begeleidster 1. Zo leerden we hen beter kennen: wie zijn ze, waar houden ze van, wat is hun lievelingskleur en hoeveel huisdieren hebben ze.
In de namiddag werden we getrakteerd op een ijsje, yummie! Dat was smullen. Het verfriste al onze warm gespeelde lichaampjes. Een frisse start van het jaar werd nu helemaal gelanceerd.
In de turnles konden we al onze energie kwijt. We startten met het spel 'dode vis'. We speelden ook een loopkwartet. We moesten onze 4 rijmwoorden zo snel mogelijk verzamelen in onze hoepel.
Eens terug op school konden we eindelijk nog eens iets
vertellen in de kring en trokken we foto’s van onszelf in een pose zoals we
graag zouden willen staan bij de zonnebloem op onze klasdeur. We kozen voor
veel verschillende poses, al was de hangende pose erg populair. Benieuwd
hoeveel hangende kinderen de zonnebloem zal kunnen dragen! 😉
Dinsdag mocht het 1e leerjaar hun knuffel meebrengen, hun lievelingsknuffel en daar in de kring over vertellen. Dit omdat we een verhaal hadden gehoord van mol en beer die de lievelingsknuffels zijn van An en Tom. Wat konden ze allemaal mooi vertellen en waren ze super trots op hun lievelingsknuffel.
We gingen ook verder met het woordje 'ik'. We kregen ons klikklakboekje en eerste letterkaartjes. In de rekenles leerden we het getalbeeld tot 10 en tellen tot 10. Daarvoor gingen we naar buiten. We telden van 1 naar 10, van 10 naar 1, met sprongen van 2... Pfoe, goed kijken en nadenken.
Het 2e leerjaar had eerst een rijmkring. We speelden heel wat spelletjes rond de medeklinkers, korte en lange klanken. Ook moesten we wel eens wat oefeningen in ons boek maken. Daarna mochten we allemaal een plaatsje in de klas kiezen om in stilte te lezen. 1 voor 1 kwamen we bij Sanne om voor te lezen. Iedereen haalde het beste uit zichzelf. Wat fijn te zien dat het lezen al aardig lukt!
In de rekenles herhaalden we nog eens alle getallen tot 20 op allerlei
verschillende manieren. Met eierdozen, met de verhoudingstabel, met blokjes,
met geld, met getalwaardekaartjes, met kralen,… En om af te sluiten maakten we
met krijt allemaal onze eigen getallenrij op de speelplaats. We sprongen de rij
vooruit maar ook achteruit en in sprongetjes van 2 of van 3.
In de namiddag zaten de zonnebloemen door elkaar. Het ene groepje mocht bij Sanne de feestbeesten knutselen en het groepje bij Kyara luisterde naar het verhaal van het kleurenmonster en mocht dan zelf tekenen of schrijven waar zij bang voor zijn, boos door worden, blij van worden, verdrietig van worden,... Ook dit konden ze allemaal heel mooi verwoorden.
We vierden ook de verjaardag van Gust. We zongen een liedje en hij mocht zijn verjaardagstaart versieren. We maakten ook een 'echt' vuurwerk in de klas. Hij hield heel dapper zijn vuurwerkstokje vast.
Om de dag af te sluiten leerden we elkaar blindelings vertrouwen. Dat mag je ook letterlijk nemen want het ene kindje moest de ogen sluiten en het ander kindje leidde hen door het bos. Maar, ze moesten de begrippen rechtdoor, links, rechts,.. gebruiken en zorgen dat ze niet tegen een boom liepen, over een tak struikelden of geneteld werden. Dit deden ze echt heel goed! Als laatste spelletje speelden we kiekeboe.
Sommige kindjes dachten dat ze zicht ongezien konden verstoppen haha.
Woensdag kreeg het 1e leerjaar hun eerste leesles. We leerden het woordje 'ik' en 'is' lezen. We gingen ook verder met de getalbeelden tot 10 en met de begrippen meer, minder, eentje meer, eentje minder, evenveel. Het 2e leerjaar ging zelfstandig aan de slag met rijmwoorden en de getallen tot 20.
Donderdag was er heel wat te doen op de speelplaats want er stond een kraan om de containerklassen voor de kleuters te plaatsen. Daar moesten we natuurlijk eventjes naar kijken.
Maar we leerden ook heel wat bij vandaag. Toen het 1e leerjaar in de klas kwam, stonden er opeens 2 letters op hun bank geschreven.. Huhn, wat is dat? Heeft de letterdief dat misschien gedaan? Voor we daar een antwoord op kregen hadden we eerst een kringgesprek rond 'wie ben ik?'. We vertelden waar we van houden, wat ons lievelingskleur is, ons lievelingsdier, welke 2 bollen van ijs we het lekkerst vinden en waar we bang voor zijn. Daarna was het tijd om het raadsel van de letters te onthullen.. Kyara had het gewoon op de bank geschreven want we leerden de 'i' en 'k' schrijven. Eerst op onze bank, dan op ons blad. Pfoe, 2 hele moeilijke letters maar wat deden ze goed hun best!
In de rekenles bleven we eventjes buiten. We werden in groepjes verdeeld en gingen rond een hoepel staan. We luisterden goed naar de opdracht: 4 voeten en 3 handen in de hoepel,... Zo moesten ze goed tellen en overleggen. Daarna speelden we een loopspel met de getalbeelden tot 10. In de klas leerden we nog de kralenkettingen tot 10 en de cijfers schrijven.
Het 2e leerjaar genoot eerst van een goeiemorgen-kringmomentje gingen daarna meteen aan de slag met de hoorwoorden. Nu kwamen de andere klanken erbij: ie, oe, ei, ij, … We maakten de woorden aan de hand van klikblokjes. Medeklinkers zijn blauwe blokjes, korte klinkers zijn in het groen, de lange klinkers zijn geel en de andere klinkers hebben een rode kleur. Zo leren we beter de klanken te herkennen en wordt de Nederlandse taalstructuur zichtbaar.
In de rekenles gingen we verder met het oefenen van de getallen tot 20. De woorden tientallen en eenheden moeten we heel goed begrijpen. Ook is het heel belangrijk dat we steeds 10 eenheden inwisselen voor een tiental.
In de namiddag mochten we met z’n allen eens een dutje doen…
Maar nee, zo lijkt het wel op de foto’s, maar dat was het niet. We moesten eens
voor onszelf nadenken waarover wij graag eens wat meer wilden te weten komen.
Er kwamen hele leuke projectvragen uit. Die werden gebundeld in sport,
televisie en dieren. Iedereen mocht elk om beurt een stokje leggen bij zijn
voorkeur. Voor sommigen was dat heel duidelijk, anderen twijfelden wat. Het was een spannende stemming en de strijd ging duidelijk tussen 2 projecten. Uiteindelijk won 1 project met amper 1 stem meer. Maar ... TROMGEROFFEL .... televisie heeft het gehaald met 11 stokjes! We gaan aan de slag met tekenfilms, films en televisie. Volgende week gaan we brainstormen.
Omdat we vandaag zo goed gewerkt hebben, mochten we nog een uurtje vrij spelen in de klas. De plasticine was enorm in trek. Ze maakten ijsjes, cakejes, pannenkoeken, taarten,... Noem maar op, je kon het allemaal vinden bij de Zonnebloemen. En ja hoor, het was echt heeeeeeeeeel lekker ;-).
Vrijdag herhaalde het 1e leerjaar buiten nog eens het schrijven van de 'i' en 'k'. We liepen rond en gingen op het tromsignaal stilstaan bij een letter en moesten die overtrekken. We kregen uiteindelijk allemaal regenboogletters. In de klas schreven we dan verder op ons blaadjes.
In de rekenles leerden we de cijfers tot 10 verder schrijven en gingen we nog aan de slag met spelletjes en blaadjes in de mapjes tot 10.
Het 2e leerjaar schreef vandaag hun eerste hoofdletter. De I van
Ilyass. Ilyass mag vanaf vandaag zijn naam steeds met hoofdletter schrijven.
In de rekenles oefenden we nog wat verder op het getalbegrip tot 20. We moesten zo snel mogelijk het getal zien. Zonder te tellen konden we structuren vinden in de hoeveelheid waardoor we snel het getal konden herkennen! Buiten speelden we het spelletje waarbij we zo snel mogelijk het getalbeeld bij het cijferbeeld moesten plaatsen.
In de namiddag werden we 1 grote groep. We brachten sponzen mee naar school en zochten wat afkoeling.
Om de week af te sluiten lieten we Gust zijn verjaardagswens uitkomen: met iedereen een kamp bouwen in het bos. Van teamwork gesproken :-).
Volgende week is het sportweek! Via mail kregen jullie de planning.
Geniet van het zonnig weekend!



























































































































Reacties
Een reactie posten