Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Dag filmsterren, 

Deze week stond niet alleen in teken van sport maar we maakten ook al kennis met ons nieuw project. 

Maandag hadden we opnieuw heel wat te vertellen in de vertelkring. Sommige kindjes waren naar de kermis geweest, anderen naar de rommelmarkt, er ging iemand varen met de boot,... Kortom, er werden opnieuw heel wat leuke dingen gedaan en we mochten van iedereen zijn avonturen meegenieten. 




De kindjes van het 1e leerjaar merkten op dat de valies terug in de kring lag.. Ze wisten al heel goed wat dat wilt zeggen.. Toch wouden we eerst eens raden wat er zou inzitten. Uiteindelijk, na geduldig te wachten mochten we die eindelijk openen. Huhn, daar zat mol in! Ooooh natuurlijk, dat is ons volgend woordje. Mol! We gingen onmiddellijk aan de slag met de letters van 'mol'. We kwamen tot de conclusie dat alleen Kampa en Lilly-Mae een 'm' in hun naam hebben, dat Noor wel 2 keer een 'o' heeft in haar naam en dat er toch een aantal kindjes zijn met de 'l' in hun naam. 



Het 2e leerjaar zat zeker ook niet stil. Wisten jullie dat er op het einde van de zin een leesteken staat? Echt waar! We herhaalden deze nog eens. Op dit moment kennen we er al 3: ?, ! en . 

Wauw, wat gaat de tijd snel.. Opeens was het al speeltijd en na de speeltijd vertrokken we onmiddellijk naar de sporthal. Daar mochten we shaken met de heupen, zwaaien met de armen, stampen met de voeten en klappen in de handen op leuke muziek. En dit samen met het 3e leerjaar. Onze ogen stonden versteld, er zitten heel wat danstalenten in de klas. Zijn jullie benieuwd? De filmpjes vind je onderaan in het fotoalbum. 





Omdat het heel warm was in de sportzaal en het niet meer zo lang was tot de middag, mochten we nog eventjes onze resterende energie kwijt op het speelpleintje. We schommelden om ter hoogst, gingen met Sanne op de horizontale schommel, klommen naar boven op de piramide, werden een beetje duizelig toen we ronddraaiden en gleden van de glijbaan. 









We smulden ons buikje rond op school en moesten dan direct terug naar de sporthal want toen stond er een initiatieles tennis op het programma. Alexander leerde ons de eerste kneepjes van het vak. Wisten jullie dat hij Belgisch kampioen was in zijn reeks en 4x West-Vlaams kampioen? We deden echt ons best maar met zo'n klein balletje sporten is niet gemakkelijk. 














We leerden van Alexander een heel belangrijk zinnetje: ‘Wij zijn kampioenen!’ 


Zowel het 1e als 2e leerjaar kreeg nog een korte rekenles. We herhaalden de getallen tot 10 en 20. 



Om de dag af te sluiten werden we in 2 groepen verdeeld. De ene groep kreeg een leuke initiatieles Frans bij Sanne waarbij we in het Frans moesten tellen. De andere groep mocht bij Kyara brainstormen over het project. We deden dit in groepjes. 



Dinsdag hadden we geen sport en daarom hadden we dus tijd genoeg om flink te oefenen en te leren in de klas. Het 1e leerjaar ging verder met het woordje 'mol'. We legden de ontbrekende letters op de juiste plaats en leerden al onze eerste woordrijtjes lezen. In de rekenles leerden we dat de krokodil altijd heeeeel veel honger heeft en dus altijd het grootste wilt opeten. Zo kwamen we bij de begrippen 'meer dan, minder dan, groter dan, kleiner dan, evenveel, gelijk'. We gingen ook naar buiten om de telrij te herhalen. We zochten de verdwenen cijfers en sprongen met sprongen van 2. 











Het 2e leerjaar ging aan de slag met lange klanken, korte klanken en andere klanken. Hiervoor hebben we onze oren goed nodig, denken jullie dat het hen gelukt is? Natuurlijk wel! In de rekenles gingen we aan de slag op de blaadjes tot 20. Goed kijken hoeveel tientallen en eenheden er zijn. 





In de namiddag zaten we opnieuw door elkaar. Het groepje bij Sanne mocht met ecoline schilderen. We mochten onze eigen kleurtjes kiezen en een eigen tekening maken. Als ze droog zijn, dan mogen we er nog onze naam opschrijven en dan hebben we een bladwijzer geknutseld. Het groepje bij Kyara had een kringgesprek over televisie, waarom sommige mensen geen televisie hebben, we leerden wat een acteur is en keken naar een dierenfilmpje waar de dieren praten zoals mensen (ja hoor, we keken naar de fabeltjeskrant :-) ) en we keken naar Mickey Mouse in zwart-wit en zonder praten. Wat is dat raar maar ook wel grappig! Dankzij hun mimiek konden we zien of ze blij, boos of bang waren. 












Om de dag af te sluiten speelden we smartgames. Pfoe, onze hersenen nog zo laten werken op het einde van de dag.. Maar ze deden dat heel goed! Telkens we nu een smartgame spelen, mogen we in een boekje aanduiden waar we zijn gekomen. Zo kunnen we de volgende keer vanaf de volgende oefening verder. 








Donderdag was er eventjes tijd om bij te leren in de taalles. Het 1e leerjaar leerde het woordje 'mol' schrijven. Eerst op de bank en op muziek. Ze kozen een plekje en schreven de letter zo lang de muziek speelde. Wanneer de muziek stopte, kozen ze een ander plekje en begonnen we opnieuw. Dit leverde hele mooie regenboogletters op. Daarna oefenden we de letters op een blaadje. 





Het 2e leerjaar zat ook niet stil hoor. We leerden in de hoorwoorden nog beter de korte, lange en andere klinker herkennen aan de hand van kleuren.We maakten woorden met onze blokjes en maakten dan nog enkele oefeningen. Dit lukt steeds beter en beter. Wat zijn we goed bezig! 




Na de taalles was het tijd om te gaan voetballen. De jongens speelden een match tegen elkaar en de meisjes ook. Om de voetballes af te sluiten, mochten we penalty's schieten. Er zitten echt grote voetbaltalenten bij! 












Over de middag moesten we meteen na het eten de bus op. Tijdens de gezondheidsloop werden we uitgedaagd om tot het uiterste te gaan met onze sportieve skills. Dat was puffen en zweten. Maar je hoorde ons niet klagen. Het was plezant. We liepen toertjes, mochten onze dansmoves bovenhalen, deden een hindernisparcours en we mochten ook chillen op onze billen. Pfoe, dat chillen was toch zeker ook nodig. 















Terug op school keken we naar de grappige Charlie Chaplin op het scherm. Hij was een belangrijke figuur in het begin van de filmgeschiedenis. Hij maakte stomme films. En nee hoor, dat betekent niet dat ze saai zijn, maar wel dat er niet wordt gesproken in de film. Het is best moeilijk om zonder woorden dingen te vertellen. Sommigen in de klas spreken uit ervaring want mochten even proeven van een podiummomentje in de klas. Er waren telkens twee acteurs die op dezelfde stoel wilden zitten. Leg maar eens uit zonder woorden dat je heel graag op die stoel wilt zitten terwijl de ander weigert de stoel te delen of af te staan. 




Vrijdag keken we samen naar karrewiet. We zagen nieuwe wereldrecords, hoe een otter een surfplank stal van een surfer, dat er een aardbeving was en een zeepkistenrace.

Daarna ging het 1e leerjaar verder met het schrijven van het woordje mol. Het 2e leerjaar leerde de hoofdletter 'F' van Flo. Dat oefenden ze in de lucht en op de bank. Daarna oefenden ze verder op papier. In beide klassen was er een rustig muziekje op de achtergrond, dat was echt een zen-momentje. Na nog wat leestekens te herhalen in ons taalboek mochten we alweer vertrekken om een nieuwe sport te ontdekken: rope skipping. 



We leerden springen in een touw, zowel vooruit als achteruit en we mochten springen in een groot touw. 








We vierden ook feest vandaag. We hadden niet 1 jarige in de klas, maar 2! We vierden de 6e verjaardag van Yule en de 7e verjaardag van Flo. Ons verjaardagslied, de verjaardagstaart en de vuurwerkstokjes konden uiteraard niet ontbreken! We keken ook naar de allereerste film ooit en daarna mochten we nog eventjes samen spelen in de klas. We maakten dingen met plasticine, met strijkparels, met papier en we speelden gezellig spelletjes samen. 




Het was een drukke, sportieve maar leuke week. Volgende week is het een normale week. 
We zijn nog steeds bezig met ons project rond 'film' en 'televisie'. Wie hier iets van heeft thuis (een videocassette, oude toestellen waar je films op kan bekijken, een camera,... mag dat genaamtekend meebrengen. Na het project krijg je alles terug. 

Belangrijk voor volgende week: 
- Maandag gaan we turnen, vergeet jullie turnzak niet
- Dinsdag is het verjaardagsforum

Fijn weekend allemaal! 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Wensweek 2