Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'
Dag lieve zonnebloemen,
Het was een echte feestweek deze week. We hadden maar liefst 4 verjaardagen die we moesten vieren. Benieuwd naar wie er een jaartje ouder werd? Lees dan snel verder.
Zoals gewoonlijk gingen we van start met een vertelkring. We vertelden vol enthousiasme over onze avonturen in het weekend. Na de vertelkring ging het 1e leerjaar aan de slag met allemaal oefeningen rond 'ik' en 'mol'. Eventjes herhalen kan geen kwaad. In de rekenles herhaalden we de getalbeelden tot 10 en leerden we bedragen leggen tot 10 met het briefje van 5 euro en muntjes.
Het 2e leerjaar ging nog eens aan de slag met de korte, lange en andere klanken. Ondertussen zit het er al goed in! Maar die andere klanken, pfoe, dat blijft soms toch nog een beetje moeilijk en moeten we goed over nadenken. In de rekenles herhaalden we de sprongen per 2 en alle getallen tot 20 met verschillende oefeningen.
In de namiddag hadden we turnles. We waren op een training voor echte stuntmannen en stuntvrouwen. We warmden ons op. De ene groep moest de balletjes onder het potje leggen, de andere groep er terug op. Na een tijdje moesten we stoppen en keken we wie er de meeste balletjes op hun manier had gelegd. Daarna deden we een parcours voor stuntmannen en stuntvrouwen. Wisten jullie dat zij heel hoog moeten kunnen klimmen op gebouwen, dat ze naar beneden moeten springen en landen op hun voeten, dat ze soms over hele smalle balken moeten lopen, dat ze soms ook moeten kruipen en als het erop aankomt moeten ze ook goed een koprol kunnen doen?! Wel, wij oefenden daar allemaal op! We sloten de turnles af met een parachutespel.
De dag was nog niet voorbij want vandaag was Stella jarig! En op zondag was Kampa jarig. We moesten dus 2 verjaardagen vieren. Daar hoorde natuurlijk opnieuw taart, muziek en vuurwerk bij. HIEP HIEP HOERA!
Dinsdag las kyara 2 korte gedichtjes voor. Eentje over de herfst en eentje over de wolken. We hadden hier een kort gesprekje over. Daarna ging het 1e leerjaar aan de slag met talige en niet-talige boodschappen. We hadden het kaartje van 'ik' vast en keken op een bepaalde manier. Zo konden de andere kinderen zien hoe we ons voelden. We leerden dat we niet altijd moeten praten om iets te zeggen tegen anderen. We zochten naar geluiden die we konden maken met onze neus, mond, handen, voeten,... We legden ook enkele woordjes met ons klikklakboekje. Ze hadden zo flink en snel gewerkt dat we ook al door konden naar ons volgend nieuw woordje. Dat was 'beer'. En natuurlijk kwam beer eens kijken of ze hun oefeningen wel goed deden.
Het 2e leerjaar leerde hoe je een zoekertje moest maken en moest dit dan ook opschrijven. We doken ook eventjes met onze gedachten in een leuk boek en we toonden hoe goed we de verschillende letters en klanken al kunnen.
In de namiddag leerden we wat het verschil is tussen een tekenfilm en animatiefilm en dat muziek heel belangrijk is in een film. We luisterden naar verschillende soorten muziek in een film en moesten op dat ritme op een groot blad met wasco tekenen. We maakten echte kunstwerken op muziek. Sommigen gingen echt helemaal op in de muziek.
Bij Sanne genoten we van een vleugje Franse muziek met muziekinstrumenten en bij Kyara luisterden we naar het verhaal 'Dromer'. Het ging over een jongetje die droomde terwijl alle andere kinderen al wisten wat ze graag zouden worden later. We luisterden eens naar de kindjes van de klas of zij al een idee hadden.
- Luca: coureur- Berre: achter de kassa
- Storm: nog geen idee
- Mathiz: professionele visser
- Tiebe: nog geen idee
- Guillaume: keurder van kranen
- Yule: metser
- Rebeca: nog geen idee
- Noor: juf
- Lilly-Mae: een eigen lasagne restaurant hebben
- Hailey: zangeres
- Flo: juf
- Paulien: dolfijnen verzorgen
- Kampa: politie
- Ilyass: brandweerman
- Tuur: schilder
- Lily: schminker
- Eli: brandweerman
- Suze: dierenarts
- Sayfoulla: profvoetballer
- Batiste: politie
- Camille: bibliothecaris of juf
- Gust: meester
- Faye: dierenverzorger
- Stella: danseres
- Illyana: politie
- Loeka: muzikant
In de namiddag mochten we bij Sanne onze naam stempelen op onze bladwijzer. Sommigen durfden al wat meer dan hun naam te stempelen. Een zinnetje dat voor hen betekenisvol is. Volgende week hebben we allemaal een eigen bladwijzer voor in onze agenda. Joepie! De deur van de klas kreeg ook een nieuwe look. Het is een welkomsdeur geworden. Grote zonnebloemen die zich als het ware ontpopten tot een speeltuin voor ons allemaal. We kozen een fijn plaatsje voor onszelf. Bij Kyara leerden we meer over de verschillende soorten categoriën van films, het filmfestival, de oscars en hoe we zien of wij al naar een film mogen kijken of niet.
Reacties
Een reactie posten