Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Dag lieve zonnebloemen, 

Het was een echte feestweek deze week. We hadden maar liefst 4 verjaardagen die we moesten vieren. Benieuwd naar wie er een jaartje ouder werd? Lees dan snel verder. 

Zoals gewoonlijk gingen we van start met een vertelkring. We vertelden vol enthousiasme over onze avonturen in het weekend. Na de vertelkring ging het 1e leerjaar aan de slag met allemaal oefeningen rond 'ik' en 'mol'. Eventjes herhalen kan geen kwaad. In de rekenles herhaalden we de getalbeelden tot 10 en leerden we bedragen leggen tot 10 met het briefje van 5 euro en muntjes. 








Het 2e leerjaar ging nog eens aan de slag met de korte, lange en andere klanken. Ondertussen zit het er al goed in! Maar die andere klanken, pfoe, dat blijft soms toch nog een beetje moeilijk en moeten we goed over nadenken. In de rekenles herhaalden we de sprongen per 2 en alle getallen tot 20 met verschillende oefeningen. 





In de namiddag hadden we turnles. We waren op een training voor echte stuntmannen en stuntvrouwen. We warmden ons op. De ene groep moest de balletjes onder het potje leggen, de andere groep er terug op. Na een tijdje moesten we stoppen en keken we wie er de meeste balletjes op hun manier had gelegd. Daarna deden we een parcours voor stuntmannen en stuntvrouwen. Wisten jullie dat zij heel hoog moeten kunnen klimmen op gebouwen, dat ze naar beneden moeten springen en landen op hun voeten, dat ze soms over hele smalle balken moeten lopen, dat ze soms ook moeten kruipen en als het erop aankomt moeten ze ook goed een koprol kunnen doen?! Wel, wij oefenden daar allemaal op! We sloten de turnles af met een parachutespel. 















De dag was nog niet voorbij want vandaag was Stella jarig! En op zondag was Kampa jarig. We moesten dus 2 verjaardagen vieren. Daar hoorde natuurlijk opnieuw taart, muziek en vuurwerk bij. HIEP HIEP HOERA!

Dinsdag las kyara 2 korte gedichtjes voor. Eentje over de herfst en eentje over de wolken. We hadden hier een kort gesprekje over. Daarna ging het 1e leerjaar aan de slag met talige en niet-talige boodschappen. We hadden het kaartje van 'ik' vast en keken op een bepaalde manier. Zo konden de andere kinderen zien hoe we ons voelden. We leerden dat we niet altijd moeten praten om iets te zeggen tegen anderen. We zochten naar geluiden die we konden maken met onze neus, mond, handen, voeten,... We legden ook enkele woordjes met ons klikklakboekje. Ze hadden zo flink en snel gewerkt dat we ook al door konden naar ons volgend nieuw woordje. Dat was 'beer'. En natuurlijk kwam beer eens kijken of ze hun oefeningen wel goed deden. 











Het 2e leerjaar leerde hoe je een zoekertje moest maken en moest dit dan ook opschrijven. We doken ook eventjes met onze gedachten in een leuk boek en we toonden hoe goed we de verschillende letters en klanken al kunnen. 



In de namiddag leerden we wat het verschil is tussen een tekenfilm en animatiefilm en dat muziek heel belangrijk is in een film. We luisterden naar verschillende soorten muziek in een film en moesten op dat ritme op een groot blad met wasco tekenen. We maakten echte kunstwerken op muziek. Sommigen gingen echt helemaal op in de muziek. 






Bij Sanne genoten we van een vleugje Franse muziek met muziekinstrumenten en bij Kyara luisterden we naar het verhaal 'Dromer'. Het ging over een jongetje die droomde terwijl alle andere kinderen al wisten wat ze graag zouden worden later. We luisterden eens naar de kindjes van de klas of zij al een idee hadden. 

- Luca: coureur
- Saji: astronaut
- Berre: achter de kassa
- Storm: nog geen idee
- Mathiz: professionele visser
- Tiebe: nog geen idee
- Guillaume: keurder van kranen
- Yule: metser
- Rebeca: nog geen idee
- Noor: juf
- Lilly-Mae: een eigen lasagne restaurant hebben
- Hailey: zangeres
- Flo: juf
- Paulien: dolfijnen verzorgen
- Kampa: politie
- Ilyass: brandweerman
- Tuur: schilder
- Lily: schminker
- Eli: brandweerman
- Suze: dierenarts
- Sayfoulla: profvoetballer
- Batiste: politie
- Camille: bibliothecaris of juf
- Gust: meester
- Faye: dierenverzorger
- Stella: danseres
- Illyana: politie
- Loeka: muzikant


We sloten de dag af met een uitgebreid en lekker verjaardagsforum. We hadden heel wat verjaardagen in augustus en september en we konden dus ons buikje rond eten. Hieperdepiep voor alle jarigen! Dankjewel voor de lekkere traktaties!




Woensdag stond Luca in the picture. Hij werd vandaag 6 jaar! We versierden dus opnieuw een taart, zongen liedjes en maakten vuurwerk. 



Donderdag startte het 1e leerjaar met een lesje body percussie. We moesten goed kijken naar het scherm en de bewegingen nadoen. Denk maar aan klappen in de handen, stampen met de voeten, met je vingers knippen, 'slaan' op de borst,... Pfoe, het klinkt gemakkelijker dan het is. Wil je het nog eens doen, dan kan dat via deze link: Body percussie

Daarna waren we klaar om aan de slag te gaan. We gingen verder met het woordje beer. In de rekenles herhaalden we nog eens het schrijven van de cijfers. 




Het 2e leerjaar luisterde tijdens de les taal naar een verhaal over een jongen Kas die droomde over hoe zijn eerste schooldag op zijn nieuwe school zou verlopen. Het was een gekke droom. De meesten konden zich wel wat herkennen in het bange gevoel dat Kas had. Na de speeltijd hadden we toets over de getallenlijn tot 20. Dan is het eventjes serieus in de klas. Maar we hebben allemaal super hard gewerkt en ons best gedaan.




In de namiddag mochten we bij Sanne onze naam stempelen op onze bladwijzer. Sommigen durfden al wat meer dan hun naam te stempelen. Een zinnetje dat voor hen betekenisvol is. Volgende week hebben we allemaal een eigen bladwijzer voor in onze agenda. Joepie! De deur van de klas kreeg ook een nieuwe look. Het is een welkomsdeur geworden. Grote zonnebloemen die zich als het ware ontpopten tot een speeltuin voor ons allemaal. We kozen een fijn plaatsje voor onszelf. Bij Kyara leerden we meer over de verschillende soorten categoriën van films, het filmfestival, de oscars en hoe we zien of wij al naar een film mogen kijken of niet. 





Vrijdag was het voor de laatste keer feest deze maand! Ilyass werd 8 jaar. Hiep hiep hoera! 


We keken naar karrewiet en staken daarna de handen uit de mouwen. Het 1e leerjaar herhaalde de letters van ik, mol en beer op een spelende manier. We mochten stempelen, wasknijpers hangen, rollen en schrijven,... In de rekenles speelden we enkele herhalingsspelletjes om de getalbeelden tot 10 te automatiseren. 











Het 2e leerjaar leerde de hoofdletter J schrijven. Maar geen enkele naam uit de klas start met de hoofdletter J. Maar, de mama van Paulien heet Jolien en de mama van Mathiz heet Joke. En er zijn nog zoveel namen die beginnen met een J zoals Janne, Jatse, Jente,… In de rekenles begonnen we eindelijk eens met ‘echt’ rekenen. We herhaalden optellen tot 20 zonder brug. Daarbij kwamen de eierdozenklikblokjes en getalwaardekaartjes goed van pas. We deden het stap voor stap zonder eentje over te slaan! Dat is heel belangrijk want zo vergroten we ons inzicht in de bewerkingen. We deden dat keigoed en eindigden de les met het maken van een rekenkaart.





In de namiddag stond de 1e meter/peteractiviteit op de planning. We leerden al de geluksvogel 'sporo' kennen en gingen hier mee aan de slag. We maakten kennis met onze nieuwe meter of peter voor dit schooljaar. In groepjes van 4 tekenden we onze eigen handen, versierden die en gaven we zo terug veren aan Sporo. Het was een gezellige drukte in de klas. Zo mooi om te zien hoe ze voor elkaar zorgen.  


















Voor ons eindproduct zijn we nog op zoek naar enkele filmcamera’s. Kan je ons helpen? Geef dan gerust een seintje. 

Prettig weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’