Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Dag lieve zonnebloemen, 

Wat hadden we heel veel zin om aan de week te beginnen! We startten met het vertellen van onze avonturen in het weekend. Daarna sloeg het 1e hun handen in elkaar en toverde de letters van 'beer' op hun blad. Pfoe, niet gemakkelijk maar we gaven niet op! In de rekenles kwam Krokkie de krokodil terug. Zijn bek gaat open naar het grootste maar wat als het evenveel is? Tjah... Dan kan Krokkie niet kiezen en blijft zijn bek dicht. 




In het 2e leerjaar kon je de hersenen horen kraken, want ze haalden alles wat ze hadden geleerd in de spellingslessen naar boven en maakten hun eerste spellingstoets. In de rekenles gingen ze aan de slag met optellen en aftrekken tot 20. 



In de namiddag gingen we richting de sportzaal om te turnen. We speelden allerlei tikspelletjes. We warmden ons op door rond te lopen en opdrachtjes uit te voeren aan de hand van het aantal slagen op de trom. 1x slaan was springen, 2x slaan was neerzitten en rond draaien,... We speelden daarna baltikkertje, 2 is genoeg 3 is teveel, en schipper mag ik overvaren. We speelden ook het reactiespelletje 'hamburger'. We maakten hamburgers, cheeseburgers en bickyburgers. Mmmm, we kregen er heel veel honger van.. Helaas kregen we geen hamburgers op school maar wel lekker fruit. 






We kregen ook nog een lesje Frans en leerden wat 'bloopers' zijn. 

Dinsdag ging het 1e leerjaar verder met het woordje 'beer' schrijven. Wie klaar was, mocht aan de slag met enkele herhalingsspelletjes. In de rekenles bleven we eventjes buiten en schreven we de getallenrij van 0 tot 10 op. We deden dan enkele opdrachtjes: eentje minder dan, wat zijn de buurgetallen, welk getal staat tussen,... Op een gegeven moment kwamen we elkaar ook tegen op de getallenrij. In de klas legden we de getallenrij met kaartjes op de bank en deden we dezelfde opdrachtjes met de pinguïns. 












Het 2e leerjaar ging opnieuw aan de slag met optellen en aftrekken tot 20, pfoe, toch wel lastig hoor al die sommen. Maar het begint al goed te lukken! We gebruikten blokjes, staafjes, de blaadjes en de mapjes. 




In de namiddag keken we nog eens naar een stukje van Charlie Chaplin. We herhaalden dat dit een 'stomme film' is. Daarna mochten we dit allemaal zelf uitproberen. Het ene groepje had beleefde manieren op restaurant, het andere groepje onbeleefde manieren. Dat was niet gemakkelijk want we mochten niets zeggen! Daarna mochten we elkaar bedienen maar helaas... de ober bracht het verkeerde drankje.. Als laatste opdracht speelden we per 2 een scène uit een stomme film. We moesten goed zelf nadenken wat er misging. Goed oefenen want op donderdag gaan we er verder mee aan de slag. 




Kunnen jullie raden wie beleefd eet en wie onbeleefd? 












Het laatste uurtje werden we in 2 groepen verdeeld. Eerst kreeg het ene groepje een muzieklesje bij Sanne waarbij ze een partituur moesten lezen en ook juist spelen van Tchaikovsky. Het andere groepje leerde hoe je goed filmt en we zetten dit op in de praktijk. We probeerden elkaar te filmen op de glijbaan. Daarna werd er gewisseld. 











Donderdag genoot het 1e leerjaar van een poppenspel van mol en beer. Beer had een hele speciale hoed op zijn hoofd.. De rijmpjeshoed. Mol had de slijmpjeshoed begrepen haha. Mol toch.. We hadden snel door dat mol niet zo sterk is in rijmen, gelukkig hielpen beer en de kindjes hem goed. Daarna maakten we enkele rijmoefeningen in ons boek. We leerden ook het nieuwe woordje 'an' en legden al enkele woorden met ons klikklakboekje. In de rekenles leerden we over kaboutersprongen en reuzensprongen. 






Het 2e leerjaar bereidde zich voor op het hoekenwerk van vrijdag. Rekenstraat werd uitgelegd aan de hele klas. We moeten het getrokken getal in zo weinig mogelijk schijfjes leggen. We mochten enkel stappen van 5 en van 1 maken. Gisteren hadden we heel wat zelfstandig werk te doen. Op het schrijfblad viel op dat het woord ‘buur’ voor velen niet gemakkelijk was. Hoe verbind ik alweer de ‘b’ met de ‘uu’? Vanaf wanneer begin ik mijn stokjes te tellen? Op het bord mocht iedereen het nog eens opfrissen.We leerden nog wat over de klanken ‘aai’, ‘ooi’, ‘oei’, ‘ieuw’ en ‘eeuw’ en we leerden ook pictogrammen te begrijpen.Na de speeltijd oefenden we voor het eerst dit schooljaar op het rekenen met de brug. Het was een serieuze opfrissing.








Na de middag startten we met het opnemen van ons eindproduct. Het ene groepje ging naar beneden om hun toneeltje te spelen zonder het gebruik van woorden terwijl we gefilmd werden door een cameraman en/of cameravrouw. Spannend! Het ander groepje bleef boven en leerde wat meer over ‘trailers’. We bekeken enkele trailers op de chromebook en duidden toen aan of we de film zouden willen bekijken of niet. We gaven toen onze mening over de trailers en waarom we al dan niet de film zouden willen zien. Soms moesten we ook heel hard lachen hihi. 








Vrijdag was het tijd voor karrewiet. We hebben vooral het grappige nieuws onthouden van Prins Laurent die zijn handtekening mocht zetten en hij per ongeluk ‘prins van Begië schreef. Zo leren we ook van hem dat foutjes maken ALTIJD kan.


Het 1e leerjaar deed hoekenwerk van taal en rekenen. We herhaalden alles wat we geleerd hebben aan de hand van spelletjes. We testten ook een nieuw systeem uit. Op het bord je naam zoeken (met hulp) en dan aanduiden of je met iets bezig was of met iets klaar was. Enkele spelletjes: knijpkaarten, dobbelsteenlezen, leesrups, woorden leggen met klikklakboekje, wormen zoeken in de appels, het beverbos, wie heeft het meest.. Maar we moesten vooral opletten dat de krokodil niet in onze vinger beet! 











Het 2e leerjaar leerde één van de moeilijkste hoofdletters! De H. Nogal ingewikkeld, hoor. Al die bochten en lussen. Maar we konden oefenen met rustige muziek. Dan is het ook weer eens een momentje dat we heel goed letten op onze schrijfhouding. Geen voetjes onder de poep maar wel op de grond. Rechte rug en een goede pengreep. Tijdens hoekenwerk speelden we rekenspelletjes. Allemaal om de getallen tot 20 helemaal te begrijpen. Tellen is niet meer moeilijk maar begrijpen we de getallen wel? We maken ons sterk om dan echt met deze getallen te kunnen rekenen. 







Omdat we echt wel heel veel hebben geleerd en gedaan deze week, mochten we in de namiddag vrij spelen in de klas. We speelden smartgames, met de plasticine, maakten mooie tekeningen (zelfs eentje voor de kleuters om hen te feliciteren met hun ‘nieuwe klas’), gezelschapspelletjes en er was zelfs een kapsalon in de klas. Niet goedkoop maar wel een hele goeie service ;-). 















We genoten ook van het buitenspelen tijdens de speeltijd. 





Zo, de week zit er al terug op. Volgende week nog een laatste week ons filmproject met ons eindproduct! 
Enkele belangrijke dingen:
  • Maandag is er geen school (voor jullie toch :-))
  • Vrijdag gaan we op uitstap naar Budascoop. 
Geniet van jullie verlengd weekend! 

Foto’s


Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’