Project 'Wat is het verschil tussen mens en dier?'

Dag zonnebloemen, 

Maandag vertelden we veel over ons weekend. Heel wat kindjes gingen naar feestjes en genoten ook van de zon. In het 1e leerjaar maakten we enkele taaltoetsen waar we toonden wat we al allemaal kunnen.We gingen ook verder met splitsen met de pinguïns en de blokjes. Dat begint al goed te lukken. 






Het 2e leerjaar maakte kennis met artikels, het nieuws, zender,  ontvanger,... We probeerden de tekst op een goede en juiste manier voor te lezen. In de rekenles knipten we heel wat kaartjes uit om de sommen tot 10 heel snel te kunnen. We begonnen ook al met de cijfers tot 100. Pfoe, we telden hierbij alle paaseieren. 




In de namiddag gingen we turnen. We deden een estafette waarbij heel wat oefeningen aan bod kwamen: springen met benen open en dicht, zijwaarts springen, lopen, huppelen, maar we moesten ook met onze volledige groep in 1x naar de overkant door elkaars voeten vast te nemen. Dit zorgde voor enkele grappige beelden. 










In het laatste uurtje gingen we op bezoek bij de madeliefjes. Ze deden hun eindproduct over Japan en we mochten een kijkje gaan nemen. Ze namen ons mee doorheen Japan. Wat een prachtig eindproduct! 







We genoten ook van de speelmomenten in het bos. 








Dinsdag ging het 1e leerjaar naar het CLB voor een medisch onderzoek maar ook daar zaten we niet stil. We leerden een nieuw woordje ‘tom’. We gingen zelfstandig aan de slag. Wanneer we klaar waren, leerden we ook al ‘tom’ schrijven. Wat hebben ze goed gewerkt. Maar niet alleen daarvoor een pluim, ook omdat ze zo dapper zijn geweest tijdens het onderzoek. 




Ondertussen werd er in het 2e leerjaar ook goed gewerkt. In de taalles gingen we precies ook wat muzisch aan de slag. We leerden een ‘rap zingen’. Met andere woorden, we werden echte rappers. In de rekenles gingen we verder met de getallen tot 100 en speelden ‘ik heb, wie heeft’. 




In de namiddag oefenden we het brandalarm. Wat moeten we doen? Waar moeten we naartoe? Is ons vriendje van naast ons er ook? Oei.. Nee.. Waar waren Faye en Tiebe?? Ooooh nee! Ze waren nog in de klas. Dan moet de brandweer hen dus gaan redden.. Oef, we waren op tijd! 





We brainstormden ook over ons project. We gaan aan de slag met de verschillen tussen mens en dier. Er zitten hele interessante vragen in: Waarom heeft een vis vinnen en schubben? Hoe snel kan een cheetah lopen? Waarom heeft een hond een zachte vacht?… en zoveel meer! Ook enkele grappige dingen die we willen doen: slakken proeven, een kwal of octopus aanraken, naar een dierentuin gaan, even snel proberen te lopen als een cheetah,… Wat een grote brainstorm! Kijk maar naar onze briefjes. 

Op woensdag gingen we zelfstandig aan de slag. Het 1e leerjaar maakte woorden met hun klikklakboekje en leerden de woordjes ‘een’ en ‘één’ lezen, werkten in hun spellingsboek en deden splitsoefeningen. Het 2e leerjaar maakte spellingsoefeningen, een dobbelspel en een rekenkleurplaat. 





Donderdag leerde het 1e leerjaar heel wat nieuwe woorden: een handje helpen, vervelen, stiekem iets doen, teleurgesteld zijn. We tekenden wanneer we iemand een handje hebben geholpen: mama helpen met de afwas, mama verzorgen als ze ziek was, mijn zus helpen met een spelletje,… We leerden ook dat woord en beeld elkaar aanvullen en we leerden het woordje ‘pen’. Wauw, wat hebben we veel gewerkt! In de rekenles maakten we kennis met de automatisatiekaartjes van splitsingen tot 5 en maakten we, met veel enthousiasme, oefeningen met de mapjes. 









Het 2e leerjaar begon direct met hoekenwerk. Alles wat we de afgelopen week hebben geleerd, konden we nog eens goed oefenen. De rekenles wordt nu steeds gestart met de rekendoos zo oefenen we op snelheid. Nu zijn het nog oefeningen tot 10 maar binnenkort gaan we een stapje verder en komen er oefeningen bij tot 20 zonder brug. Daarna kreeg iedereen een hoeveelheid aan voorwerpen en we moesten te weten komen hoeveel we hadden. We begonnen dus te tellen maar soms raakten we wel eens de tel kwijt en moesten we opnieuw beginnen.. Pfff... Konden we geen andere manier vinden? Sommige kindjes hadden al snel enkele trucjes: groepjes maken. We kozen om groepjes te maken van 10 omdat we het getal zo konden opschrijven in tientallen en eenheden.









In de namiddag werden de jongens een groep en de meisjes. Het is oktober dus kruiste een nieuwe geluksvogel ons pad. Kaketoe kwam goed van pas. We leerden dat wie samenwerkt of relaties heeft, gelukkiger is en meer kan bereiken. We probeerden ook eens boos te kijken. Want wij tonen dit zo, een kaketoe zet zijn kuif omhoog. Maar dus zo gezegd, zo gedaan. We werkten samen! We speelden het spelletje ‘dirigentje’ en zorgden er samen voor dat de dirigent niet werd ontdekt. Toen moesten we een tekening maken. Nu horen we jullie denken ‘Zo gemakkelijk!’ Maar dat was het niet.. We hielden per 2, 1 stift vast en we moesten zo de tekening maken. Dat was lachen, gieren en genieten. We leerden ook dat er vaak een leider en volger is. 

















Vrijdag is karrewietdag. We keken allemaal samen naar karrewiet en leerden opnieuw heel wat dingen bij: waar Zuid-Korea ligt, wat aboriginals zijn, dat je zotte kunstwerken kan maken met karton, dat de 1e Belgische vrouw 2 medailles op 1 dag heeft gewonnen in het boksen,... Daarna vulden we de agenda's in. 

Het 1e leerjaar werkte alles af: schrijven van tom, pen afwerken in ons boek en als we klaar waren, dan kozen we een taalspelletje. We gaan hier maandag mee verder. In de rekenles speelden we splitsspelletjes: red de prinses, hang de kleren aan de waslijn, breng de honing naar de bijenkoningin, cakejes bakken, pinguïnrace,... De splitsingen tot 5 gaan al goed! 






Het 2e leerjaar kreeg een leesmapje. Dit is vooral om thuis nog wat te kunnen lezen. Het hoeft niet veel te zijn, maar regelmatig lezen helpt ons vooruit. En we leerden een nieuwe hoofdletter. Yes! De 'K' van 'Kyara'. De rekenles startte opnieuw met de rekendoos en er werden 5 getallen geflitst. Daarna gingen we verder met het oefenen van de getallen tot 100. We moeten goed begrijpen dat de 5 in 53 eigenlijk 50 betekent en dat de 3 gewoon een 3 is. Ook lezen we het als drieënvijftig en niet als vijfendertig. Dat gaat al vlot. We speelden ook het spelletje 'Fluks' en rekenstraat. 






In de namiddag gingen we nog een beetje verder met vriendschap. We tekenden een zon en elke straal dat we tekenen is een vriend/vriendin van in de klas. Zo leerden we dat het niet erg is als niet heel je blad volstaat met namen. Dat het soms beter en leuker is als je 4 hele goede vrienden hebt dan 20 gewone vrienden. We leerden ook dat niet alleen wij samenwerken, maar ook dieren.. Wij zijn een groep mensen maar bij de dieren noemt dat anders. We leerden de woorden 'kudde', 'roedel', 'zwerm' en 'school'. Nee, geen school waar wij zitten maar een 'school vissen'. Zo noem je een groep vissen. We leerden waarom ze dat doen. 







Iets dat al heel lang geleden is, komt terug! Een Grej of the day. Voor diegene die niet weten wat het is: je krijgt een raadsel en je mag nadenken over het antwoord. Het antwoord wordt dan in de kring vertelt met uitleg en foto's erbij. De Grej of the day voor volgende week is: 'Ik ben uit vuur geboren. Rarara wat ben ik?'

Enkele weetjes: 

  • Maandag: we gaan turnen 
  • Vrijdag: na de schooldans kan je een tasje soep drinken voor €1, georganiseerd door de Bloei!vrienden en dit ten voordele van de school. 
Een fijn en herfstig weekend! 
Kyara en Sanne

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’