Project 'Wat is het verschil tussen mens en dier?'

Dag lieve zonnebloemen, 

De laatste week voor de vakantie stond voor de deur. We gingen in de kring zitten en vertelden honderduit over ons leuk weekend. Na de vertelkring deden we onze zelfevaluatie: hoe voel ik mij in de klas, ben ik lief en beleefd, luister ik naar de begeleidsters, durf ik hulp vragen,... En tot slot: vind ik rekenen, lezen, taal en spelling leuk en denk ik dat ik het goed kan? Heel wat kindjes kennen zichzelf echt al heel goed! 




Het 1e leerjaar leerde daarna het verschil tussen een strip en een gewoon leesboek. We moeten een heel moeilijk woord onthouden: tekstballonnen. We leerden ook dat er in een gesprek een spreker en luisteraar is. We deden enkele oefeningen. In de rekenles leerden we min tot 5. We deden dit terug aan de hand van onze bus. We gingen op uitstap naar de dierentuin maar helaas... Een kindje werd opgegeten door een olifant, een ander kindje vloog mee met een unicorn, eentje bleef achter bij de aapjes,... Ze maakten we iedere keer rekenoefeningen. We deden ze natuurlijk ook nog met de eierdozen en blokjes. 



Het 2e leerjaar toonde op de spellingstoets wat ze nog allemaal wisten. In de rekenles deden ze de oefeningen uit hun rekendoos en maakten ze oefeningen tot 20 met brug. Eventjes terug goed nadenken en rekenen, maar eenmaal we vertrokken waren, waren we niet meer te stoppen. 





In de namiddag gingen we turnen. Om op te warmen beeldden we verschillende dieren uit, moesten we hele gekke lichaamshoudingen aannemen. Pas op! Niet omvallen! Daarna stond er een parcours klaar: slalommen tussen de kegels, op de bok springen en dan op de dikke mat (daarna sprongen we ook nog zo ver als we konden zoals een cheetah op de dikke mat), we moesten over de beek lopen en zorgen dat we niet bij de krokodillen terecht kwamen, we rolden over de grond zoals een hondje soms doet, we slopen zoals een slang, maakten een koprol, sprongen zoals een kangoeroe en klommen als aapjes. Om het moelijker te maken kregen we er ons babydiertje bij. We moesten er goed voor zorgen! Om af te sluiten deden we een dierenyoga. 

















Dinsdag maakte het 1e leerjaar rekenoefeningen op de chromebook en leerden we het woordje 'jas' schrijven. We leerden dat de 's' een kromme rug heeft en dit moesten we natuurlijk eens uitproberen. De vraag 'Kan je ook met je poep schrijven?' kwam ook. Dat moesten we eens uitproberen haha! 






Het 2e leerjaar maakte in de rekenles nog enkele oefeningen tot 20 met de brug. In de taalles zoomden we in op woorden met ei en ij. Wat zouden we verkiezen? Een eitje of een ijsje? Ik denk dat jullie wel weten wat de meesten zouden kiezen :-). 



In de namiddag kregen we hoog bezoek in de klas. De papa van Camille kwam langs met zijn vink. Hij vertelde ons meer over het verschil tussen een mannetje en vrouwtje, wat een vinkenwedstrijd is, waar ze leven en broeden en als kers op de taart mochten we eens van dichtbij naar de vink kijken. Dankjewel om langs te komen! 






Daarna splitsten we in 2 groepen. De ene groep luisterde naar een verhaal 'Gewoon zoals je bent'. Waarbij we leerden dat je tevreden mag zijn met jezelf zoals je bent. We dachten eens na over wat we mooi vinden aan onszelf. We deden dit niet zomaar, we moesten gooien met een bol wol. Op het einde hadden we een spinnenweb. We zagen ook wat er gebeurt als iedereen zijn touwtje loslaat.. De andere groep kreeg een leuke les Frans over de kleuren. We gingen op zoek in de klas naar voorwerpen met dat kleur en moesten dit dan sorteren. We speelden ook een spel bij Sophie: iets zoeken en niet verklappen waar het ligt. 







We hadden ook nog een verjaardagsforum. Geen jarigen in ons klas maar we mochten wel meesmullen. Dankjewel en een hiep hiep hoera! 


Woensdag werd 'de leerlingenraad' uitgelegd en werden er eventuele kandidaten genoteerd. Daarna kregen we ook een filosofeervraag: 'Kan een ijsvogel smelten?' Enkele kinderen hadden hier een duidelijke mening over. 
  • Paulien: nee want het is een vogel en die kunnen niet smelten 
  • Kampa: nee want het is een vogel en die krijgt gewoon de naam ijsvogel omdat hij lijkt op een ijs
  • Camille: nee want vogels kunnen niet smelten
  • Guillaume: nee want anders kunnen ze niet vliegen 
  • Lily: nee omdat het gewoon zijn naam is
  • Faye: ja omdat ze van ijs zijn gemaakt
  • Illyana: nee omdat ze noemen hem gewoon zo
  • Tuur: nee want anders zouden ze niet kunnen vliegen en omdat ze goed tegen de koude kunnen
  • Batiste: ja want ze kunnen vliegen maar niet zo goed
  • Illyass: nee want ze zijn niet van ijsblokjes gemaakt 
  • Saji: ja want ze zijn van ijs
  • Hailey: nee want ze kunnen dan niet vliegen als ze van ijs zijn
  • Flo: nee want ze komen van de Noordpool en zijn naar België gevlogen en als het dan koud is kunnen ze dan tegen de koude dan tegen de warmte. Als het herfst is komen ze naar hier en als het hier warm gaan ze terug naar de koude 
  • Berre: ja want als ze warm hebben, gaan ze smelten 
  • Noor: ja omdat het ijs is en ijs smelt vlug in de warmte
  • Mathiz: nee omdat ze gewoon voorkomen in de winter
  • Loeka: nee omdat wanneer de ijsvogel van ijs is gemaakt kan dat toch niet in een ijsblokje
  • Luca: nee omdat anders zijn ze dood als ze smelten 
  • Yule: nee omdat ze anders door ijs kunnen
  • Sayfoulla: nee omdat ze anders niet op het dak kunnen staan en vliegen 
We leerden ook meer over de specht. Hij tikt met zijn snavel tegen een boom om insectjes te nemen in de boom maar daarvoor hebben ze ook een lange tong nodig.. We keken eens wie er ook een lange tong heeft en probeerden aan onze neus te raken. 









Donderdag luisterde het 1e leerjaar naar een gedichtje over dieren. Met onze gedachten bij de dieren, gingen we naar onze plaats maar moesten we nog niet gaan zitten. We gingen eerst joggen. Niet zomaar joggen maar leesjoggen... We joggen ter plaatse en lezen terwijl de woorden die op het bord verschijnen. Goed opletten voor de prentjes! Want soms moeten we bukken, draaien, springen, een bocht nemen,... Daarna speelden we enkele herhalingsspelletjes van thema 2: woorden lezen en een tand van de krokodil indrukken, woordzoeker, dobbel en schrijf het buikje,... In de rekenles losten we vraagstukken op tot 5 en mochten we terug op de chromebooks. 











Het 2e leerjaar moest eens nadenken of we liever een hond of vink wilden zijn. De meningen waren verdeeld. Er kwamen mooie eigenschappen bij elk dier ter sprake maar die gaan vaak samen met slechte eigenschappen. Hierdoor waren er enkelen die toch twijfelden. We luisterden ook naar het verhaal 'in de heksenkring' en mochten zelf ook een verhaal bedenken. Goed nadenken over de W-vragen: Waar en Wanneer speelde ons verhaal zich af, Wie deed er mee en Wat gebeurde er? Tijdens de rekenles moesten we op zoek gaan naar het tiental die net voor het getal kwam en net na het getal. 









Snel hadden we allemaal een hongerig gevoel in ons buikje, sneller dan we normaal gezien zouden hebben. Onze neuzen roken namelijk ook iets heel lekkers... We verlangden allemaal om frietjes te krijgen want we werden getrakteerd door de kleuters tijdens hun eindproduct. Dankjewel, het was super lekker en jullie deden het heel goed! 






In de namiddag kregen we een nieuwe Grej of the day. Deze keer moesten we goed nadenken welk dier er meer dan 400 botten had.. Een slang natuurlijk! 


Er waren ook leerlingen die onze klas willen vertegenwoordigen op de leerlingenraad. 1 voor 1 stelden we ons voor en probeerden we de anderen te overtuigen om op ons te stemmen. Na de vakantie volgt de stemming en de uitslag. Spannend! 














We speelden daarna nog enkele spelletjes rond dieren. Verschillende kwartetten, een memo van dierensporen en van dierengeraamten. Zo anders dat elk dier eruit ziet. Welke gelijkenissen en welke verschillen zien we met de mens? 








Op vrijdag kwam iedereen echt op zijn meest fluo verkleed naar school want het was FLUOPARTY! We hadden dit echt wel verdiend want de afgelopen maand deden we zo hard ons best om elke dag ons fluohesje aan te doen. (nu niet stoppen met te dragen natuurlijk, het blijft belangrijk :-)). 

Het dierenproject leeft nog steeds. Tuur bracht enkele dierenknuffels mee naar school. Zou er nu wat meer plaats zijn in zijn bed thuis? 


We keken naar Karrewiet en het 1e leerjaar toonde dan wat ze hebben geleerd in thema 2. We speelden nog enkele taalspelletjes en rekenspelletjes tot 5. 











Het 2e leerjaar leerde een nieuwe hoofdletter: Z. We moesten goed letten op de zachte golfjes die in de hoofdletter te vinden is. We mochten er geen ruwe zee van maken. In de rekenles vergeleken we getallen met elkaar. Welk getal is groter? Welk getal is kleiner? 







In de namiddag was het dan eindelijk zover. De fluoparty! We kregen enkele fluostrepen op ons gezicht, mochten schilderen in het oud gebouw met fluoverf, er was een donkere ruimte met lichtgevende bandjes, we kregen popcorn en water met grenadine en we dansten op muziek. Wat een toffe namiddag! 






















Wauw, het was een lange, intense periode en nu hebben we dus echt wel een vakantie verdiend! Geniet er allemaal van en we zien elkaar terug op 6 november. Vergeet jullie turnzak niet. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’