Project 'Hoe word ik een topsporter?'

Dag sportieve zonnebloemen, 

We startten de week met de vertelkring en daarna luisterde het 1e leerjaar naar een verhaaltje over de letter 'oe'. Op de prent zelf zochten we dan naar woorden met 'oe' en we vonden: onderbroek, kangoeroe, doedelzak, koe, schoen, hoed,... We gingen ook aan de slag met het woordje 'poes'. In de rekenles herhaalden we + en - tot 5. 





In het 2e leerjaar kregen ze 4 rekkers om aan de voorste poten van de stoelen te hangen. Elke dag krijgt iemand anders de rekker. Wat zijn ze populair, de rekkers. We kunnen er onze voeten op steunen en er onze tenen tussen steken en wiebelen maar! We moeten het nog allemaal uitzoeken. Kunnen we ons beter concentreren met deze elastieken? Lukt het voor een langere tijd om op onze stoel te zitten? Tijd brengt raad. Tijdens de taalles leerden we wat tegenstellingen zijn en in de spellingsles hadden we het opnieuw over de doffe 'e'. Voor we de rekentoets startten, mochten we nog even rekenoefeningen tot 20 automatiseren op de chromebook. 







In de turnles mochten we een intensief parcours afleggen. Wat moesten we er allemaal van zweten. We leerden hoog te springen over een koord dat hoger en hoger werd gespannen, we leerden ver te springen en konden zelf zien aan welk getal we gekomen waren, we legden een weg af met hoepels, banken en matten. 









Omdat het voorleesweek is, eindigden we elke dag met een voorleesverhaal van Stinkhond. 

Dinsdag genoten we aan de start van de dag van een verhaaltje. Sophie las ons een verhaaltje voor. Daarna kregen we een nieuw leesboek van mol en beer, dit om aan onze leeskilometers te werken. Dit leesboek mogen we meenemen naar huis. We deden een soort dictee waarbij we de woorden niet op een blaadje schreven maar op de banken. Daarna schreven we het woordje ‘poes’. In de rekenles splitsten we met eendjes. De eendjes zaten verstopt in de klas, wij zochten ze en maakten ze de splitsing. Hoeveel hebben we er gevonden en hoeveel zitten er verstopt. Om de rekenles af te sluiten mochten we op de chromebook. 













Het 2e leerjaar startte de les met begrijpend lezen en oefende tijdens de les spelling op meervouden van woorden met aai, ooi en oei. Geen 'j' op het einde van het woord, ook al horen we die, gevolgd door een doffe 'e' die we niet als 'u' mogen schrijven. Na de speeltijde zetten we de toets van rekenen verder nadat we opnieuw hadden geoefend op de chromebook. 





In de namiddag luisterden we allemaal naar hoe mooi Loeka op zijn klarinet kan spelen. Het was echt prachtig! Hij moest lang wachten op dit moment maar genoot met volle teugen. Wat een talent. 



Er was ook een verjaardagsforum. Bij ons zijn er 3 kindjes jarig: Kyara, Suze en Camille. En ook nu zijn er opnieuw 2 kindjes op dezelfde dag jarig. Hieperdepiep hoera!! 




We splitsten in 2 groepen. Bij Sanne gingen we muzisch aan de slag waarbij we allerlei sporten moesten uitbeelden en leerden waar het woordje 'marathon' vandaan kwam. Bij Kyara keken we naar praatplaten over sport en hadden we het over onze hobby's en sporten die we zelf doen of graag zouden doen. 





Lily bracht ook enkele spulletjes mee waaronder een springtouw die je sprongen telt, dat moesten we natuurlijk ook eens uittesten. 



Woensdag was het zelfstandig werktijd. Het 1e leerjaar maakte kennis met hun zelfstandig werkbord en leerden ook al enkele taakjes zelf plannen. Ben je klaar? Dan hang je een magneet onder je foto. Het 2e leerjaar oefende verder op de getallen tot 100 en de zelfstandig naamwoorden. 

We vierden ook de verjaardag van Kyara. Ze is nu 6 jaar! HIEP HIEP HOERA! 



Donderdag leerde het 1e leerjaar hun laatste woordje van thema 2. Het woordje 'haan'. Wauw, al die dieren dat we geleerd hebben! Kijk maar, we kregen alle woordkaartjes van thema 2. Een leeg blaadje dus nu! In de rekenles gingen we via hoekenwerk aan de slag met de splitsingen van 6, 7 en 8. We splitsten met de splitsmachine, de pinguïns, bowlen, stapelcijfers, blokjes, weegschaal,... Kortom, er werd volop gesplitst bij ons in de klas. 











In het 2e leerjaar stond hoekenwerk op het programma. We maakten zinnetjes met kaartjes, woorden met gekleurde blokjes, we maakten een wandeldictee waarbij we de woorden moesten zoeken in de klas en we sorteerden de zelfstandige naamwoorden in 4 groepen. Deze keer mochten we zelf ons werk verbeteren met een verbetersleutel. 








In de namiddag werden we in 2 groepen gesplitst. De ene groep ging naar buiten met Kyara en de andere groep bleef binnen bij Sanne. Buiten kregen we een plattegrond van de speelplaats. Op de plattegrond stonden 14 cijfertjes. Op die plek lagen er bruine enveloppes verstopt met foto's in van sporten. We moesten goed zoeken hoor want soms lagen ze in de boom verstopt. Bij Sanne maakten we een Keith Harring mannetje in beweging. 














Vrijdag keken we naar een iets wat moeilijkere aflevering van karrewiet en probeerden we enkele vragen te stellen. In de taalles leerde het 1e leerjaar het woordje 'haan' schrijven. In de rekenles splitsten we met de pinguïns en mochten we op de chromebook om te automatiseren. 




Het 2e leerjaar leerde de hoofdletter 'B'. De 'P' kreeg een er een buikje bij en toen werd het een 'B'. We maakten ook kennis met de website ‘klaslezen’. In de rekenles leerden we iets nieuws. Cijferen! 





In de namiddag wisselden we van groep van vorige week. De ene groep deed een activiteit bij Sophie en de andere groep mocht bouwen met verschillende materialen bij Kyara. Noor was fotograaf van dienst. 







We sloten de week af met het verhaal van de geluksvogel 'Alba'. We keken waar we bang voor zijn en hoe we terug blij worden. 


We vierden feest voor Suze haar verjaardag. Ze wordt 6 jaar op zaterdag. HIEP HIEP HOERA! 



We hebben nu ook allemaal een account op klaslezen. Dat is een nieuwe website. Meer info krijgen jullie nog via mail, maar we zijn alvast heel enthousiast! 

Maandag gaan we turnen, vergeet jullie turnzak niet en vergeet ook niet om veel te lezen zodat we snel in Parijs geraken. 

Fijn weekend! 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’