Project ‘Welke noten kunnen we eten?’
Dag zonnebloemen,
Jaja, ook dit maakte deel uit van onze taalles. Hoorde je een korte klank, dan moest je onder je stoel zitten.
Kring
De vertelkring in het tweede leerjaar.
Taal
Goed luisteren naar een verhaal, dat was een hele opgave. Jullie denken nu misschien 'is dat nu zo moeilijk?' Ja hoor, bij ons wel want we moesten goed luisteren en achteraf de tekening aanvullen met de dingen die we hebben gehoord maar niet zien op de prent.
We kregen ook hulp van het 2e leerjaar tijdens het lezen van de woordrijtjes.
Elke dag warmen we op met het filmpje van Luna. Zo zijn onze handen klaar om netjes te schrijven.
We leerden ook het woordje beer en oefenden met ons klikklakboekje.
In het tweede leerjaar oefenen we vlijtig verder op hoorwoorden met een korte, lange en andere klank.
Rekenen
In het 1e leerjaar leerden we al de getalbeelden tot 10. We weten dat een volle rij 5 is en dat we dan pas naar de 2e rij mogen. Dus we leerden verwoorden dat 7 bestaat uit 5 en 2. Maar als ik nu €7 moet betalen? Hoe moet ik dat dan doen? We ontdekten de euro en leerden telkens betalen met een briefje van €5 en losse muntjes. Maar er waren toch ook al een aantal kinderen die ontdekten dat je ook enkel met de muntjes kunnen betalen. Zo oefenden we op de kaboutersprongen (sprongen van 1) en reuzensprongen (sprongen van 2). Knap hoor!
We haalden onze kralenketting en getalkaartjes uit. We kregen ook een kleine wasknijper. We luisterden naar het getal, legden dat met onze kralenketting en hangen dan het kaartje met de wasknijper aan de kralenketting.
We werkten in 4 groepen. In 3 groepen werkten we op blaadjes in de mapjes: leren schrijven van cijfers, groter/kleiner/evenveel, aanvullen van de getalrij en de oefeningen op de chromebooks.
In het tweede leerjaar oefenden we verder op de + oefeningen tot 20.
Ons wekelijks rekenhoekenwerk stond ook terug op de planning. Deze keer maakten we oefeningen op scoodle, oefeningen op de mapjes, smartgames, we speelden een bordspel, we leerden spiegelen en we leerden cijfers schrijven en werkten onze oefeningen af. We kregen opnieuw heel wat hulp van de madeliefjes en primula's.
Project
We brachten allemaal iets mee rond ons project. Het moest iets zijn om onze zintuigen te prikkelen. Wat een grote fantasie en uitgebreide gamma aan voorwerpen met noten. En ja hoor, ook onze smaakpapillen werden goed gestimuleerd. We leerden meer over onze 5 zintuigen: horen, zien, voelen, ruiken en smaken.
We speelden een zintuigenspel met de meegebrachte spulletjes. We hadden een voeltafel en een ruiktafel. We werkten in groepjes en moesten telkens raden wat we hebben geroken of gevoeld.
We leerden ook dat er muzieknoten bestaan en maakten ons eigen muziekstuk op een xylofoon.
Turnen
De turnles stond in teken van mikken. We werkten in postjes en wisselden dan van opdracht. Aangezien we over noten leren, veranderden de ballen in noten. We moesten dus met 'noten' mikken. Het eerste postje was met de noten de bomen omver proberen gooien.
Postje 2: dribbelen met de noten, springen in de hoepel en de noot proberen te mikken in het doel.
Postje 3: de noten mikken in de hoepels die in het goal hangen.
Postje 4: we probeerden met de noten de kranten van het touw te gooien.
Postje 5: we speelden ook notenbowling.
Postje 6: mikken met de noten in het doel en ook eens probeerden op de kegels.
Algemeen
In de klas hebben we de kieskast ontdekt. Wanneer we klaar zijn met een opdracht, dan mogen we iets uit de kieskast kiezen om in stilte bezig te zijn tot iedereen klaar is. Deze maand zitten er al heel wat verschillende dingen in: zoek de letters van je naam, kleur op code, een gek gezicht ontwerpen/tekenen, doolhof, zoek de verschillen, ijsjes tellen, schrijfpatronen, zoekopdracht en nog veel meer. Maandag testten we het alvast eens uit nadat we klaar waren met onze schrijfpatronen.
Wieooooo .... Wieoooooo ... Daar ging het brandalarm af! Gelukkig hadden we er al op geoefend en ging het heel vlot! Wat zijn we trots op onze klas en de andere klassen.
Er was een heel lekker en uitgebreid verjaardagsforum. Hieperdepiep hoera voor alle jarigen van augustus en september!
We leerden ook een liedje in Het Frans over 'un Papillon, dans la maison'.
Yule was jarig op zondag 15/09. Hij werd 7 jaar. Hieperdepiep, HOERA! Zijn verjaardagswens was om 'kiekeboe' te spelen. Zo gezegd, zo gedaan.
Stella was jarig op woensdag. Ze is nu al 7 jaar! Hieperdepiep, HOERA! Stella haar wens was om met iedereen te tekenen.
Luca was ook jarig! Ook hij werd 7 jaar. Hieperdepiep, HOERA! Zijn verjaardagswens is ook om kiekeboe te spelen. We brengen die wens op maandag in vervulling.
Belangrijk voor volgende week:
Bekijken jullie allemaal eens jullie mail? Het zou kunnen zijn dat jullie mails van ons ontvangen en dat ze in de spam terechtkomen.
Denken jullie aan een fluohesje? Elke dag goed zichtbaar zijn in het verkeer is heel belangrijk!
- Maandag: turnen! Van wie de turnzak thuis ligt, gelieve die mee te brengen.
- Woensdag: dag van de sportclub! Doe gerust jouw sportkleren van jouw sportclub aan.
Fijn weekend! 🌻
Reacties
Een reactie posten