Project 'Wat is het verschil tussen mens en dier?'


Dag zonnebloemen, 

De laatste week van ons project stond voor de deur. 

Maandag mochten ze vertellen over het afgelopen weekend. Daarna ging het 1e leerjaar verder met het woordje 'vis'. Daar kwam het woordje 'snor' ook aan bod. Wisten jullie dat Lily een snor kan maken met haar potlood? Kijk maar! 



In de rekenles moesten we samenwerken. We wouden eens weten hoeveel voeten en handen er in 1 meter kunnen. Dus dit moesten we proberen. Daarna moesten we meten met paperclips en blokjes. We moesten een penseel, schaar, schoenen, een boek en een lat meten. 





Het 2e leerjaar vloog er ook direct stevig in. We kregen een dictee over de ei-woorden en oefenden nog eens opnieuw op de leestekens. Ook werd er uitgelegd hoe we de afvinklijst kunnen gebruiken als we naar huis vertrekken. Zo slagen we er beter in, zonder hulp van Kyara en Sanne, de jas, brooddoos, muts/sjaal, turnzak,... mee te hebben naar huis. Rekenen was opnieuw zoals we gewoon zijn. We oefenden nogmaals op de brug tot 20 met blokjes. We oefenden verder op de kaarten. 





In de namiddag gingen we naar de turnzaal. Daar stond een les mikken, gooien, slingeren en springen. We werkten in verschillende hoekjes: slingeren aan het touw zoals een echt aapje, en een pittenzakje in de hoepel proberen te gooien, bowlen, verspringen met de springplank en dikke mat, hoepels rond de kegels proberen te gooien, slaan met een tennisracket tegen een tennisbal en zachte ballen door de hoepels in het goal mikken. 
















Dinsdag luisterde het 1e leerjaar naar enkele korte verhaaltjes van de letters uit het boek 'Aap leest een letter'. We merkten ook dat er op elk plekje een letter geschreven stond, we startten op ons eigen plekje. We schreven zo lang de muziek speelde, daarna gingen we naar een ander plekje. We deden dit een aantal keer en herhaalden zo de aangeleerde letters. Daarna leerden we het woordje 'vis' schrijven. In de rekenles moesten we terug samenwerken en werkten we de andere oefeningen af. 










Er was terug teamwork nodig! Want we moesten de kast meten en onze handen zijn te klein om de kast te meten. 


Voor het zelfstandig werkbord mochten we op de foto met mol en beer. 







Het 2e leerjaar startte hun dag met het zoeken van kaartjes met woorden in de klas. We mochten de woorden in groepen verdelen. Zo kwamen we er toe wat zelfstandige naamwoorden zijn. In de spellingsles leerden we de doffe 'e'. Een nieuw kleurtje (oranje) om met onze blokjes te gebruiken. Voor rekenen herhaalden we in hoekenwerk de getallen tot 100 op allerlei verschillende manieren. We zijn klaar om naar het optellen en aftrekken te gaan! 










In de namiddag brainstormden we al eens over ons nieuw project. Want we zitten niet stil, volgende week beginnen we al met een nieuw project. Dit zijn de projectvragen: 
  • Noor: Hoe wordt stof gemaakt? 
  • Mathiz: Hoe groeit een boom? 
  • Saji: Wat is er allemaal in de ruimte? Hoe kan ik naar de ruimte? 
  • Hailey: Waar gaat het regenwater naartoe? 
  • Lily: Hoe maken ze chocolade? 
  • Loeka: Waarom heeft chocolade geen ander kleur dan zwart, wit en bruin? 
  • Faye: Waarom gaan sommige mensen sporten? 
  • Rebeca: Waarom zijn er bomen? 
  • Paulien: Waarom paddenstoelen stippen? 
  • Camille: Waarom hebben de bomen wortels? 
  • Flo: Hoe kwamen de bomen en hoe kwam het gras? 
  • Gust: Hoe ontstaat er water? 
  • Kyara: Waarom loopt iedereen weg van de storm? 
  • Lilly-Mae: Hoe groeien de bloemen en bomen? 
  • Yule: Hoe wordt chocolade gemaakt? 
  • Batiste: Hoe wordt ik goed in een bepaalde sport? 
  • Loeka: Hoe kan je een auto starten? 
  • Tiebe: Hoe moet je een slak eten geven? 
  • Ilyass: Hoe worden kranen gemaakt? 
  • Tuur: Hoe doet een tractor zijn werk? Waarom heeft een tractor grotere wielen? 
  • Guillaume: Wat heb je nodig om een maaier in een tractor te hebben? 
  • Storm: Hoe maak je een politieauto? 
  • Eli: Hoe worden potloden gemaakt? 
  • Illyana: Hoe maak ik een leuk feestje? 
  • Suze: Waar komt sneeuw vandaan? 
  • Yliana: Kan je zelf een leuk feestje maken? 
  • Stella: Waarom zijn wensen zo leuk? 
  • Berre: Hoe schrijf je alle cijfers? 
  • Sayfoulla: Hoe wordt je profvoetballer? 
Het was een spannende strijd met amper 1 stem verschil. Maar ons nieuw project gaat over sport! 'Hoe word ik een topsporter?'. 


Bij Sanne konden we ondertussen verder doen met de ruimtes in het huis in het Frans. Ze hadden nu allemaal een kleurtje gekregen. 



De uitstap van donderdag werd nog eens goed voorbereid. We keken naar de website van het museum en naar Karrewiet. Want hoe grappig, in Karrewiet kwam het museum aan bod. 

Woensdag werkten we onze taakjes af en speelden we nog eens met z'n allen 'Schipper mag ik overvaren?'




Donderdag was het de grote dag! De dag van de uitstap. Hoe spannend, op uitstap met de trein! De uitstap verliep erg vlot. De trein was al en avontuur op zich want nog iedereen was als eens weggeweest met de trein. We zagen ook het paleis van Koning Filip. Niet waar hij woont, maar wel waar hij werkt. In het museum wisten we niet waar eerst gekeken. Zoveel om te zien en te doen. De foto's zullen jullie alvast alles vertellen. 




























Wisten jullie dat we met alle zonnebloemen in 1 lift kunnen? Echt waar! In het museum kon dat! 


Tijdens de terugwandeling vielen de batterijtjes een beetje plat.. We hadden het idee om batterijtjes te vragen aan Koning Filip, dat moest hij toch wel hebben in zijn paleis?! Maar tevergeefs... Eens op de trein konden we ons terug in kleine groepjes bezighouden met spelletjes, tekeningen kleuren en maken. Sommigen kozen ervoor om een klein dutje te doen of zich wat stilletjes bezig te houden met een boek. Eventjes bekomen van alle indrukken van onze uitstap. 




Vrijdag startten we met de Karrewietkring. We deden dit met Sophie. We kozen een kleurtje van een stempel en mochten dit op onze hand zetten. Elk kleur was een soort vraag: hoe, wat, waar, waarom,... Dit is nog moeilijk maar hoe meer we oefenen, hoe beter het zal gaan. 


Het 1e leerjaar leerde nog het volgende, nieuw woordje: poes. Sommigen waren er van overtuigd dat het 'kat' was maar we kwamen tot de conclusie dat we die letters al kennen en dus geen nieuwe letters leren.. Even denken... een ander woord voor kat is: poes! We deelden de letterkaartjes uit en maakten enkele woordjes met het klikklakboekje. In de rekenles maakten we een toets over de lengte. 


Het 2e leerjaar speelde nog eens het spelletje van Guillaume. Welk dier past in welk hokje? We leerden ook de hoofdletter 'R' van Rebeca! We starten zoals bij de 'P' en voegen er nog een glijbaan met een parapluhaakje aan toe net zoals bij de 'K'. Dus helemaal nieuw is deze hoofdletter niet voor ons. In de rekenles leerden we zelf lijnen tekenen met een lat. We moesten heel nauwkeurig tekenen en het aantal centimeters erbij zetten. 





Daarna was het forum. Het grappig toneel van de begeleiders was het startschot van de voorleesweek die morgen van start gaat. We moeten zoveel mogelijk bladzijden lezen en dan kunnen we 'op reis' naar een zelfgekozen bestemming. In het toneeltje gingen we op reis naar Japan. Elke bladzijde die we lezen, is 1 kilometer varen. Zo geraken we naar het land waar we naartoe willen. Maandag zullen we onze bestemming afspreken. En dan ... lezen maar! 







De leesbril van Sanne werd goedgekeurd! 







In de namiddag speelde de ene groep een spelletje bij Sophie en mocht de andere groep dingen bouwen met verschillende bouwmaterialen. Guillaume was fotograaf van dienst! 





Om de week af te sluiten, kwam de mama van Paulien langs met haar blindgeleide hond Summer. Ze kwam vertellen wat Summer allemaal moet doen, waar hij haar bij helpt, waarom ze Summer heeft,... Het was een interessant bezoek! 



Volgende week: 
- Maandag: turnzak
- Dinsdag: verjaardagsforum
- Wie iets leuks heeft rond sport, mag dat meebrengen. 


Fijn weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’