Nieuwjaarsbrieven

Dag zonnebloemen, 

Maandag startte onze dag een beetje anders dan anders. Het 1e leerjaar nam hun materiaal en ging bij het 3e leerjaar zitten. Daar leerden we het woordje ‘weg’ schrijven en speelden we enkele taalspelletjes. We kregen hulp van het 3e leerjaar. Na de speeltijd deden we de vertelkring. 









Het 2e leerjaar bracht wat sfeer in deze donkere dagen met wat slingerlampjes, dikke truien en niet te vergeten, de kerstboom op het hoofd van Flo. In de taalles mochten we onze eigen personage bedenken en omschrijven. Ei/ij-woorden werden nog eens opgefrist. Na de speeltijd rekenden we tot 100. 




We lieten ook al een wens uitkomen. De wens van Guillaume was dat er tractor naar school kwam. Er kwam net die dag een tractor naar school en wat had Guillaume geluk.. We mochten gaan kijken en Guillaume mocht een ritje maken op de tractor.




In de namiddag speelden we samen met het 3e leerjaar enkele spelletjes die passen van Anna Anker. We sloten de dag af met het sorteren van afval en het vervullen van Camille haar verjaardagswens: kiekeboe spelen met de klas (deze keer zonder geblesseerde kinderen :-) ). Door al dat sorteren weten we nu dat capri-sunverpakkingen eigenlijk bij restafval horen. Onze Keith Harring mannetjes hebben we ook allemaal kunnen afwerken. 










Dinsdag hadden we een korte taalles want daarna moesten we ons klaarmaken om naar De L!nk te gaan. Daar kregen we een turnles van Clem, de pépé van Tuur. We speelden markttrefbal. Veel punten scoren om daarna dingen te kunnen kopen om nog meer kans te hebben om te winnen. Dankjewel, het was een super toffe les! 









Het 2e leerjaar kreeg van Sophie allemaal een grote kaart en een enveloppe met daarin kleine kaartjes. Dat zijn de dagen van de week. Vanaf nu moeten we elke dag de kaartjes op de juiste plaats plakken. Welke dag zijn we vandaag? Welke dag zijn we morgen en overmorgen? Welke dag was het gisteren en eergisteren? 




In de namiddag deden we eerst nog wat verder met rekenen. Het 1e leerjaar maakte van verschillende soorten oefeningen, er zoveel mogelijk binnen de 3 minuten. En dat op de chromebook.  Daarna gingen we ook nog aan de slag met min tot 8. 


Het 2e leerjaar oefende nog wat extra op rekentaal: het getal net voor 56, een tiental meer dan 36, oneven/even, dubbel/helft,... Dat aan de hand van getalkaartjes die we in rijen van 10 onder elkaar moesten plaatsen. 




We hadden ook het verjaardagsforum van december. We werden weer getrakteerd op heel wat lekkers! Dikke proficiat aan de jarigen! 









Met een goed gevuld buikje gingen we terug naar boven en was het tijd om aan onze nieuwjaarsbrieven te beginnen. Veel schrijven, goed kijken, veel zweten,… maar wat hebben ze allemaal zo mooi geschreven! Ze hebben echt hun best gedaan. Wat zal iedereen super fier zijn. 



Woensdag was het zelfstandig werktijd. Het 1e leerjaar oefende verder op het woordje muur en plus tot 8. Het 2e leerjaar op ‘au’-woorden en maakten oefeningen op scoodle. 

Donderdag kreeg het 1e leerjaar hun leesdiploma van thema 3. Wat zijn ze fier! We leerden ook nog het nieuw woordje 'deur' en we werkten onze taakjes af. In de rekenles gingen we aan de slag met min tot 8 en we oefenden op de chromebook. 







Het 2e leerjaar had een dilemmakring: steeds losse veters of steeds veters die aan elkaar geknoopt zijn. Op één na, koos iedereen voor het eerste. Niemand zag het zitten om korte stapjes te moeten zetten of te moeten springen om vooruit te geraken. Loeka zag dat wel zitten. Lieverd dat dan steeds te vallen over je eigen veters. We leerden een boek langs de buitenkant begrijpen. Waar staat de naam van de schrijver? De tekenaar? Wat is de rug van een boek? We oefenden ook nog verder op au-woorden. Voor rekenen maakten we een toets tot 20 en oefenden we verder op optellingen en aftrekkingen tot 100. 





In de namiddag gingen we verder met de Nieuwjaarsbrieven. Maar het resultaat blijft nog eventjes een geheim. 

Vrijdag keken we naar Karrewiet. Daarna speelden we een kleine quiz om te kijken of ze goed hebben opgelet. Wie is er gewonnen denken jullie? De kindjes of Sanne en Kyara? De kindjes natuurlijk... Ze wisten op alle vragen van Karrewiet het juiste antwoord. Het 1e leerjaar ging daarna verder met het woordje 'deur' en het afwerken van onze taakjes. In de rekenles namen we de splitsingen onder de loep, we leerden om er er plus- en minoefeningen uit te halen. Pfoe, niet gemakkelijk. 


In het 2e leerjaar maakten ze nog 2 toetsen. Eentje van schrijven en eentje van bewerkingen tot 100 zonder brug. In tussentijd hadden we wat administratieve taken op te lossen. Onze mappen werden gevuld met allemaal blaadjes die we op woensdag maakten. 


In de namiddag deden we enkele korte activiteiten rond Anna Anker bij Sophie en deden we bij Kyara de zelfevaluatie van de afgelopen periode. Goed nadenken: denk ik dat ik dat goed kan, een beetje of niet? Vind ik het leuk of niet zo leuk? Als we klaar waren, dan mochten we nog enkele gezelschapsspelletjes spelen van Anna Anker. 







Volgende week beginnen we met de wensweek:
Maandag: bal meebrengen, turnzak meebrengen
Donderdag: kom verkleed naar school. Je mag kiezen tussen verkleedkledij of pyjama. Breng ook een puzzel en iets mee om samen te kunnen spelen. 
Vrijdag: geen school! Het is kindvrije dag. 

Fijn weekend! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’