Project 'Hoe word ik een topsporter?'

Dag sportieve zonnebloemen, 

Een nieuwe week stond voor de deur, helaas begonnen we die opnieuw met heel wat regen... Toch vertelden we vol enthousiasme over ons weekend. Lily had haar hand mee gemaakt uit gips, Illyana veranderde in een paard, Suze toonde haar cadeautjes voor haar verjaardag, Eli toonde zijn boekje van Sinterklaas en Hailey toonde haar gouden medaille van de turnwedstrijd. Maar ook de andere kindjes vertelden heel wat leuke dingen. In de taalles lazen we het woordje haan en het verhaaltje over haan. We gingen aan de slag in groepjes en kregen elk een rol op ons. We maakten ook enkele taaltoetsen. In de rekenles gingen we verder met het splitscircuit. 









Ook in het 2e leerjaar werd er enthousiast verteld over het weekend. En na de gezellige vertelkring mochten we meteen aan de slag op de chromebook om te rekenen. Janne en Els waren er ook om ons te helpen. Na de speeltijd leerden we verder cijferen. We doen dat stap voor stap en eerst tot 40. Zo hebben we eerst eenvoudigere getallen om op te tellen en af te trekken. 









In de namiddag stond een estafette-turnles op de planning. We leerden wat een estafette is en dat we in België de 'Belgian Tornados' hebben. We deden dus ook een echte estafette. Eerst met een tikje op de hand, daarna met het doorgeven van een stok. Op het einde van de les deden we nog kleine estafettespelletjes. De kegel tikken die bovenaan het klimrek staat, een tennisbal in de kegel gooien,... We sloten de turnles af met een massage met de tennisbal.

Even opwarmen… 



Groepen verdelen … 



En 3, 2, 1,… START! 







Even gek doen moet ook kunnen.. ‘Hé, kijk, de kegel kan ook een hoed zijn!’



Terug in de klas vierden we de verjaardag van Camille. Zij werd 7 jaar op zaterdag. HIEP HIEP HOERA! 



We keken ook nog naar de pretshow over de Olympische Spelen. Zo leerden we onder andere hoe de Olympische Spelen ontstaan zijn. 


Dinsdag deden we een lees- en schrijfspeurtocht in de klas. We gingen op zoek naar prentjes in de klas, gingen naar ons plaats en zochten het woordje op ons blad. Dit woordje moesten we dan schrijven met de schrijfletters. Pfoe, niet gemakkelijk! En we maakten het nog een beetje moeilijker, als je een prentje had gevonden, dan mocht je niets zeggen. We waren echte speurmuisjes in de klas. In de rekenles schoven we door in ons splitscircuit en maakten we oefeningen op de chromebook. 













Het 2e leerjaar heeft hun hoofd moeten breken over een dilemma dat werd voorgelezen door Guillaume. Liever voortaan in het licht leven of liever in het donker? Na de speeltijd mochten we een heks heel gedetailleerd beschrijven aan onze buur die dan zo goed mogelijk probeerde om de heks te tekenen. Wat waren ze allemaal zo anders! In de tekenles gingen we verder met + en - tot 20 met brug. 



In de namiddag werden we in 2 groepen verdeeld. De ene groep kreeg een leuke Franse les van Sanne waarbij ze een liedje leerden over fruit. We leerden de soorten fruit herkennen en uitspreken. De groep bij Kyara mocht hun gevonden prentjes van sport van vorige week, opkleven bij de juiste uitleg. We werkten ook verder aan ons mannetje van Keith Haring. We maakten bewegende mannetjes. 









Donderdag was Kyara helaas ziek gevallen waardoor we extra aandacht gaven aan zelfstandig werken. We deden hard ons best om ons aan de gemaakte afspraken te houden zoals de afspraak van ‘de glazen deur’. Daar zouden we tegen botsen als we erdoor liepen. Maar gelukkig bestond die niet echt anders waren er een paar met blauwe plek op hun voorhoofd naar huis gegaan 😊. We moesten ons inbeelden dat er een glazen deur stond tussen de twee klassen. Als Sanne niet in de klas was, moesten we op een andere manier proberen om ons probleem op te lossen. We hadden elkaar in de ochtend tips gegeven wat we konden doen als we eventjes vast lopen met ons werk en de begeleider even in de andere klas was. Er kwamen goeie ideeën die ook echt werden toegepast. We rekenden, deden taalspelletjes, werkten op een chromebook, we maakten spellingsoefeningen,… En liep dat goed!














In de namiddag werkten we onze werkjes van Keith Haring af. De ene groep moest nog de achtergrond schilderen, de andere groep mocht de zwarte lijnen zetten en tussen het wachten in werd er gretig gespeeld met de smartgames en anders spelletjes. 








Kyara was terug, dus bleven we terug in onze eigen klas. Toch waren we heel veel samen want vandaag stond de hele dag in teken van Sint en zijn zwarte pieten. Want ze kwamen op bezoek naar onze school! Er was wel een probleem… De 2 zwarte pieten waren er al maar we vonden de Sint niet meteen… Of beter gezegd, deze morgen was de Sint ons kwijt. Hij was wat verdwaald op het schooldomein. De Sint was in de war omdat het schoolgebouw verdwenen is en er nu containerklassen staan. Gelukkig, door te facetimen, konden we hem redden uit het bos en hem naar de zaal brengen. We mochten allemaal naar voor gaan bij Sint, sommigen met knikkende knieën, anderen met een grote glimlach op hun gezicht. De Sint wist over iedereen wel iets te vertellen. Want dat staat allemaal in zijn boek. We kregen natuurlijk ook cadeautjes voor in de klas, lekkere picknicken, klaaskoek en chocomelk. 














Het 1e leerjaar maakte nog hun laatste taaltoets en gingen rekenen op de chromebook. Het 2e leerjaar leerde de hoofdletter ‘D’ schrijven met Sintliedjes op de achtergrond. En cijferen deden we opnieuw als de beste. 



In de namiddag mochten we met de klascadeautjes spelen: pluplusblokjes, puzzels, strijkparels, smartgames,… We hadden een leuke middag!


















Maandag gaan we turnen, vergeet jullie turnzak niet!
Volgende week gaan we ook onze wensen uitspreken, dus denk er gerust al eens over na. 

Fijn weekend!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’