Project ‘Hoe word ik een topsporter?’

Dag Olympische zonnebloemen,

Tijdens de vertelkring was het overduidelijk dat iedereen de sneeuw heeft gezien. Sommigen maakten zelfs een sneeuwman! Bij sommigen kwam de Sint al langs, anderen moesten nog een beetje geduldig wachten. 

Het 1e leerjaar luisterde naar het verhaal van Moes de poes. Er werd een verjaardagsfeest voor haar georganiseerd. In de rekenles gingen we aan de slag met optellen tot 6. Maar eerst de splitsing herhalen. Dit ging heel vlot en daarom mochten we het al automatiseren op de chromebook. 


Het 2e leerjaar kreeg wat hulp van Janne om te automatiseren op de chromebook. Deze week werd een toetsweek. Vandaag stond metend rekenen op de planning. Daarna oefenden we verder op cijferen. 



In de namiddag konden we een echt pietendiploma verdienen. Daarvoor moesten we natuurlijk goed trainen op de pietenschool: pakjes gooien naar elkaar, pakjes in de schoorsteen gooien, sluipen over de daken, rollen over de daken, zware pakjes verplaatsen, op de daken lopen, op een paard rijden en slingeren van dak naar dak. We deden dit samen met de madeliefjes. 







We sloten de dag af met het uitspreken van onze wensen voor de wensweek en we dachten al eens na over wat we zouden kunnen doen als we dankzij het lezen, in Parijs aankomen. We dachten aan: croissant eten, stokbrood eten, de eifeltoren maken met plusplusblokjes/kapla /lego, een Parijse dans,… Met andere woorden, we kunnen een Parijse namiddag doen. 

Dinsdag kreeg het 1e leerjaar een filosofeervraag voorgeschoteld: ‘Als je in iets de allerbeste zou zijn, in wat zou dat dan zijn?’

  • Faye: paardrijden 
  • Stella: de allerbeste tekenares/kunstenares zijn
  • Noor: juf zijn, de beste van de wereld
  • Kyara: sporten
  • Saji: piano spelen
  • Berre: de allerbeste brandweerman
  • Suze: in alle honden eten te geven
  • Illyana: turnen
  • Hailey: de allerbeste zangeres
  • Lilly-Mae: zorgen voor katten en honden
  • Eli: vechten
  • Lily: zwemmen en zwemkapioen worden
  • Yule: lopen
  • Kampa: breakdance
Daarna luisterden we naar het verhaaltje van de ‘oo’. We moesten goed luisteren en daarna alle woorden die we hoorden met een ‘oo’ opsommen. Nu denken jullie waarschijnlijk ‘Waarom de oo?’ Wel.. We leerden een nieuw woordje: boom. We leerden ook dat roddelen niet lief is, dat we graag een handje helpen, dat we soms een giechelen en dat we ook wel best zo trots als een pauw mogen zijn op onszelf. In de rekenles herhaalden we de splitsing van 6, 7 en 8 en gingen optellen met onze blokjes. 



We zetten ook een haardvuur aan op het bord, eventjes voelen of het lekker warm is. 


Het 2e leerjaar kreeg een nieuw dilemma voorgeschoteld: elke dag hetzelfde grapje of nooit meer een grapje. De meeste kinderen kozen om nooit meer een grapje te horen. Van lachen kunnen je kaken pijn doen en het mopje zal na een tijdje niet meer grappig zijn. Maar een aantal kinderen kozen ook voor elke dag hetzelfde grapje want lachen is gezond en een goed grapjes blijft altijd grappig. Vandaag stond toets spelling op de planning. Daarna startten we hoekenwerk. We oefenden ook op de chromebook en leerden voor de eerste keer tientallen met elkaar optellen en aftrekken uit ons hoofd. We mochten natuurlijk wel onze staafjes gebruiken. 











In de namiddag speelden we een bingo met Sophie. Heel leuk maar ook gek want iedereen had op hetzelfde moment bingo! Zo was iedereen gewonnen. Het was wel een spannende strijd! We werkten onze bewegend mannetje af, leerden meer over de Olympische Spelen, wat een trainer is, wat EHBO is en we klapten ritmes. 



We kregen ook ons pietendiploma van gisteren. Wat zijn we er super trots op! 






Wat gebeurt er als je de laatste koekjes krijgt en de zak met kruimels bovenop? Wel dan giet je het in mond en misschien ook wel op je gezicht.. Zo hadden we op eens een koekjesmonster in de klas. 


We hadden ook een forum. We maakten kennis met enkele personages: Sien Schroef, Kapitein Wief, Anna Anker, Lander Landkaart, Rihanna Roer, Tina Toerenteller en Kobe Kompas. Kapitein Wief moet dringend naar een verjaardagsfeest maar geraakt er niet zonder de hulp van de anderen.. Dit zijn wij, we hebben alles nodig om goed te kunnen functioneren. In december staat Anna Anker centraal, zij gaat ons leren nadenken voor de iets doen en vooral ook ‘stop’ te zeggen tegen onszelf voor we iets zeggen. 


Donderdag maakte het 1e leerjaar hun eigen verhaal aan de hand van de verteldobbelsteen. Hieronder kan je ons zelf verzonnen verhaal lezen: 

Op een dag, scheen de zon en was het heel erg warm. Doordat de zon zo fel scheen, smolt de sneeuw op de bergen. Hierdoor kon de ridder beter de berg beklimmen. De ridder leest in zijn boekje van school want hij kreeg huiswerk van zijn juf. Toen de ridder klaar was met lezen, kwam hij de muis tegen. De muis had een gitaar gevonden. Hij gaf dit aan de ridder en vroeg ‘Wil jij voor mij een liedje spelen op de gitaar?’ ‘Natuurlijk zei de ridder!’ En de ridder begon te spelen. Het liedje was zoooooo mooi dat de muis begon te dansen. En ze leefden nog lang en gelukkig. 


We leerden de 'oo' van 'boom' schrijven. We leerden een trucje, denk aan de bril van Yule en Kyara. Het neusje blijft omhoog en gaat niet naar beneden zoals bij de 'aa'. Om dit nog beter te onthouden, maakten we allemaal een eigen, gekke bril uit pijpenragers. Kijk maar eens hoe cool ze geworden zijn! 









Het 2e leerjaar vertelde over wat ze kregen van de Sint. Daarna maakten we de toets van taalbeschouwing. Sanne ging na de speeltijd naar huis en daarom kregen we eerst alle uitleg van de leerstof en gingen we daarna zelfstandig aan het werk. We oefenden op hoofdrekenen, cijferen en deden we het hoekenwerk van taal verder. 




In de namiddag luisterden we naar het verhaal van de volgende geluksvogel: Kagoe. We leerden de mooie dingen in de wereld te appreciëren en we leerden ook dat stil zijn echt eens deugd kan doen. We probeerden dus 3 minuten stil te zijn, voor sommigen een makkie maar voor anderen leek het eeuwen te duren. We probeerden ook zo lang mogelijk stil te staan op 1 been, net zoals Kangoe. We kregen ook de opdracht om 1 krul op een blad te zetten. Daarna volgende de rest van de opdracht: maak van deze krul nu een Kangoe. Wat een prachtige resultaten! 










Vrijdag was het tijd voor Karrewiet. We kunnen al goeie, mooie vragen stellen. Het 1e leerjaar leerde hun volgend woordje: 'weg'. We maakten de oefeningen in ons boek en gingen daarna verder zelfstandig aan het werk. Kijken op het bord wat we nog moeten doen. Waren we klaar, dan mochten we splitsspelletjes tot 8 spelen. 








Het 2e leerjaar begon de dag met het versieren van de klas. Er werden een paar dingen van onder het stof gehaald: lichtjes, slinger, kertsboompje en wat kerstballen. Alles kreeg een mooi plaatsje. We maakten ook nog een toets van begrijpend lezen en daardoor was er helaas geen tijd meer voor een nieuwe hoofdletter. Na de speeltijd kregen we een toets van cijferen en werkten we ons hoekenwerk af. 








In de namiddag herhaalden we het verhaal van Kapitein Wief. Sophie wist niet goed wat er aan de hand was, wij brachten haar eventjes op de hoogte. Daarna gingen we met enkele spelletjes van Anna Anker aan de slag: jungle speed, boggle, Ubongo, Jenga, kakkerlakkensalade, vlotte geesten,... Diegene die het spelletje kent, mocht de uitleg doen aan het groepje. Wat deden ze dat goed! 







Zo, onze week is voorbij gevlogen maar er staat de komende 2 weken nog heel wat op de planning.. Volgende week beginnen we met onze nieuwjaarsbrieven en plannen we de wensweken. 

Belangrijk voor volgende week: 
- Maandag gaan we turnen 
- Dinsdag: verjaardagsforum en uitstap naar De L!nk. 

Fijn weekend! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’