Op reis naar Parijs + sprokkelweek

Dag zonnebloemen, 

Deze week gingen we op reis naar Parijs. Daarom zeiden we dus ook 'bonjour' en de dagen van de week werden ook in het Frans gezegd. Gingen we 's middags eten, dan zeiden we 'bon appetit'. Wanneer we naar huis gingen zeiden we 'au revoir'. 


Maandag

De vertelkring was terug de vaste waarde op maandag. We leerden ook het woordje 'school'. Wat een moeilijke letter! We horen 'sg' maar schrijven het toch anders. We deden ook nog een laatste begrijpend lezen toets. In de rekenles gingen we voor de laatste keer aan de slag met het laatste hoekje van het hoekenwerk. We splitsten nog eens de getallen 9 en 10 en werkten af. Sommige kindjes speelden ook al een spelletje. 





In het 2e leerjaar startten ze met een nieuwe weerkalender. Wie het taakje van de weervrouw of -man heeft, mag elke dag de temperatuur van de dag waarnemen met onze thermometer. Is het een hete, zeer warme, warme, zachte, frisse, koud of zeer koude dag? Ook moeten we vanaf nu iets over de neerslag, bewolking en wind kunnen vertellen. Met picto's hangen we deze dan op de weerkalender. Flo was ons eerste weervrouw en deed dat fantastisch! 


In de vertelkring kwamen opnieuw interessante verhalen naar boven. Eén grappig verhaal was dat van Guillaume en Tuur. Tuur vertelde over het optreden van Sam Gooris aan de hand van foto's. Guillaume was ook eventjes gaan kijken naar het optreden maar dat wisten ze niet van elkaar. Op de foto's van Tuur konden we Guillaume in de verte ook zien staan. Wat toevallig! Het automatiseren lukt ons al erg goed, Janne gaf ons zelfs allemaal een pluimpje. We startten ook met cijferen aftrekken met brug. De eenheden zijn telkens met te weinig dus moeten we aankloppen bij de buren. Zo krijgen we een tiental die we omzetten in eenheden en dan pas lukt het ons om af te trekken. Voor taal oefenden we verder op verkleinwoorden. We maakten er eerst enkele in blokjes. 





In de namiddag gingen we dan eindelijk op reis naar Parijs. We hadden geen vliegtuig nodig, geen auto of trein... Nee, Parijs kwam naar onze klas. We leerden dat de Eifeltoren een spitse toren is met 4 poten en mochten deze met verschillende materialen nabouwen. We gebruikten kaplablokken, legoblokken, rietjes en lijm, satéstokjes en plasticine, bouwrietjes, een 3D-puzzel en we leerden de eifeltoren op verschillende manieren tekenen. Wat een zalige namiddag! 
















We sloten de dag af met een kahootquiz over Parijs en Frankrijk. We kenden al heel wat dingen over Parijs en Frankrijk maar toch leerden we nog heel wat bij. Zo leerden we dat de eifeltoren 324m hoog is, dat ze er 2 jaar aan getekend hebben met 50 mensen, dat het leger van Frankrijk nog postduiven heeft, hoe oud de eifeltoren is en nog zoveel meer. 



Dinsdag

Het 1e leerjaar speelde een taalspelletje in de kring. Kyara zei een groep zoals 'fruit'. Dan zeiden ze allemaal een stuk fruit maar ze mochten niet hetzelfde stuk fruit zeggen als een ander kindje. Deden ze dat wel, dan kreeg Kyara een punt. Konden we de hele kring rond gaan, dan kregen zij een punt. We deden het met fruit, dingen die je kan eten als avondeten of middageten, dieren en kinderen van de klas. Wat denken jullie dat de uitslag was? Kyara is helaas verloren.. De kinderen wonnen met 3-1. Daarna deden we een schrijfspelletje. Op de bank stonden er 2 kolommen. In de ene kolom stond 'oo en uu' en in de andere kolom 'eu en oe'. Op de muziek liepen we rond in de klas, wanneer de muziek stopte, luisterden we goed naar het woord en schreven het dan in de juiste kolom. Daarna schreven we het woordje 'ijs' en 'school'. In de rekenles maakten we de getalfamilie van 3 en oefeningen op de chromebook. 






In het 2e leerjaar startten ze de dag met een hoekenwerkje. Met Sien Schroef in het achterhoofd, begonnen we goed georganiseerd aan onze taak. Wat heb ik nodig? Waar kan ik het materiaal vinden? We oefenden op samenstellingen en verkleinwoorden. We sorteerden woorden, we maakten een wandeldictee, we speelden domino met woorden en het verkleinstukje -je, -tje en -pje. We zetten woorden om in gekleurde blokjes en dat alles met een correctiesleutel zodat we onze taak zelf konden verbeteren. Tijdens de rekenles konden we nog wat verder oefenen op het cijferen met brug. 





In de namiddag werden we in 3 groepjes verdeeld. Het ene groepje mocht bij Sanne uit volle borst en liefst zonder valse noten, een liedje zingen over Parijs. Ze leerden het lied 'Op reis naar Parijs'. En wat alweer toevallig was, was dat Noor hetzelfde liedje van thuis mee had om aan ons te laten horen. Het groepje bij Sophie deed nog enkele opdrachten rond Sien Schroef en het groepje bij Kyara proefde enkele lekkere Franse lekkernijen. Denk maar aan stokbrood, een stukje kaas, een stukje croissant, een stukje éclair en druiven. Voor ze mochten proeven moesten ze de prentjes van graan tot brood in de juiste volgorde leggen. We sloten de dag af met nog een paar momentjes om verder te bouwen aan onze eifeltorens. 











Woensdag

Woensdag stond terug in teken van zelfstandig werk. Het 1e leerjaar werkte het woordje school af, de oefeningen van spelling en de splitsoefeningen. Het 2e leerjaar kreeg ook enkele spellingsoefeningen voorgeschoteld en we moesten cijferen en hoofdrekenen. Sommige kindjes van het 2e kozen ook een plekje tussen de kindjes van het 1e leerjaar. Daardoor stonden ze ook paraat om het 1e leerjaar te helpen wanneer ze een woordje niet wisten. Dit natuurlijk zonder het antwoord te verklappen. We zagen ook enkele sneeuwvlokjes, de ene vindt dat leuk maar de ander vindt dat een beetje te koud en verkiest toch de zon.




Lily bracht ook een boek mee 'Lily in Parijs'. Dat past bij onze reis naar Parijs! Zo leuk! Er zaten zelfs foto's bij als bewijs dat Lily ook echt op die plaats is geweest. 


Donderdag

We startten de dag met de vervulling van Hailey haar wens. Haar mama kwam een verhaaltje voorlezen. Ze las het verhaaltje voor van 'Lily in Parijs'. Samen gingen we in het boek op zoek naar allerlei dingen. Wat was het een prachtig verhaal. 



Het 1e leerjaar leerde daarna het woordje 'vier'. Nog een nieuwe, rode letter. Goed kijken in ons boek dat we niet de 'ei' aanduidden. In de rekenles deden we plusoefeningen tot 10. Wat gaat dat al vlot! 



In het 2e leerjaar was er een kleine 'discussie'. Geen erge discussie hoor, nee, we hadden de discussie hoe fel de sneeuw op dat moment was. Iedereen was in de band van de sneeuw. We konden kiezen tussen lichte, matige of zware sneeuw. Het werd uiteindelijk zware sneeuw. Het was een uitdaging om ons te concentreren terwijl het zo mooi aan het sneeuwen was en het landschap rond de school wit werd. 



We genoten natuurlijk ook van de sneeuw. En zo kwam Mathiz zijn wens ook in vervulling. Mathiz wou graag naar Komen gaan skiën. Dat was niet haalbaar dus bestelden we een portie sneeuw voor Mathiz. De (sneeuw)berg in ons bos was een groot succes onder de durvers. Nu kan Mathiz met een frisbee, die diende als ski's, van de berg skiën. En ja, ze namen ook de zwarte piste.. We smeten ook met sneeuwballen naar elkaar en probeerden om het verst van de berg te glijden. We maakten sneeuwmannen, grote en kleine. We kregen wat langer speeltijd maar voor sommige kinderen niet lang genoeg. We zouden wel uuuuuuuuren in de sneeuw kunnen spelen, ook al hebben we koud en zijn we nat :-).














We kleurden ook nog enkele bloemen om de zaal te versieren voor de bingo-avond en we brainstormden voor een nieuw project. Eerst gingen we voor chocolade maar we hebben besloten om daar eens een miniprojectje van te maken en daardoor ging de overwinning uiteindelijk naar kleuren. Het was een nek-aan-nekrace met een project rond de ruimte. Misschien vliegen we na de vakantie wel naar de ruimte? Maar eerst gaan we de kleurenwereld induiken. Niet zomaar kleuren want waar je ook kijkt, is er kleur maar waarom heeft dat nu net dat kleur en heeft het geen ander kleur? Onze vraag is 'Hoe ontstaan kleuren?'. 


Vrijdag

We keken met z'n allen samen naar Karrewiet en vulden onze agenda in. Lily stond vandaag ook in de bloemetjes want ze is jarig! Ze keek er al een hele week naar uit met de portie gezonde spanning. Ze is nu 6 jaar. HIEP HIEP HOERA! Dat verdiende een liedje, een taart en echt vuurwerk. 

Het 1e leerjaar zat niet stil en ging met hun volgend nieuw woordje aan de slag. We leerden nog een nieuwe, rode letter. de 'ou' van 'touw'. Tjah, echt nieuw was het niet want ze wisten al allemaal wat het nieuwe woordje was... Leesboeken en enthousiasme om te leren houdt hen niet tegen om al eens verder te piepen in het boek. In de rekenles herhaalden we enkele moeilijke woorden: som, verschil, vermeerderen, verminderen,... En we deden heel wat minoefeningen tot 10. 'Amai, min is toch wel moeilijker dan plus hoor!' deze zin kwam uit heel wat mondjes. Toch deden ze echt heel goed hun best. We testten ook iets nieuw uit: bouncyballs. Hoe stiller het is, hoe minder de emoji’s bewegen, maar worden we te luid, dan springen ze omhoog en zeggen ze ‘sssshhht’. 

Terwijl de sneeuw (dat vannacht ijs werd) buiten onder de winterzon aan het smelten was, was het 2e leerjaar de hoofdletter 'W' aan het oefenen en herhaalden we nogmaals het cijferend aftrekken met brug. 



In de namiddag gingen we richten de turnzaal en vervulden we nog 3 wensen. Yule zijn wens was op tikkertje standbeeld te spelen, Luca zijn wens was om de vloer is lava te spelen en Paulien wou heel graag eens juf zijn. Zij gaf enkele oefeningen met de touwen. Zwieren, zwaaien en springen! 
















Onze goedgevulde week zit er al terug op.. Wat gaat de tijd toch snel.. Volgende week starten we met ons nieuw project. 

Nog enkele weetjes: 

  • Dinsdag: zwemmen! Vergeet je zwemzak MET zwembroek niet :-)
  • Woensdag: pedagogische studiedag. Jullie mogen lekker lang blijven liggen! 
  • Donderdag: we gaan in de namiddag naar de bib. Bracht je nog geen bibzak mee, dan is het nu het moment om 1 mee te brengen. 
Fijn weekend! 🌻

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’