Project ‘Hoe ontstaan kleuren?’

Dag kleurrijke zonnebloemen, 

Het beloofde een kleurrijke week te worden! Ons project 'Hoe ontstaan kleuren?' ging van start en er stond heel veel op het programma. Boeken vol kleur, professor Kleur, kleurrijke muziek, kleurrijke spelletje, kleurrijke rekenoefeningen en kleurrijke vogels. En we mochten Wouter, onze stagiair leren kennen. Hij kwam een weekje het reilen en zeilen van onze klas meevolgen. De week mocht dus heel snel beginnen! 

Maandag

De sneeuw en het ijs waren volledig weg en werd ingeruild voor heel wat wind. We beleefden heel wat leuke avonturen in het weekend. Er werd veel feest gevierd, medailles gewonnen, bingo gespeeld,… We gingen daarna direct aan de slag met ons laatste woord van ons 3e boek: touw. We maakten de oefeningen en lazen ook de verhaaltjes in ons boek. Nog 2 woordjes die we op dezelfde manier leren en dan gaan we enkele stappen verder. Spannend! Maar ook leuk! In de rekenles speelden we spelletjes van + tot 10 en de verliefde hartjes van 10. We leerden nieuwe spelletjes kennen, wat een enthousiasme! Dit werd dan ook beloond met een just dance. 








De vertelkring van het 2e leerjaar was gevuld met boordevol, kleurrijke verhalen. Voor taal en spelling herhaalden we nog eens goed de leerstof, gevolgd door een dictee die we van onszelf moesten verbeteren. We konden nog wat lezen voor de koekspeeltijd. Voor rekenen werd de betekenis van het vermenigvuldigen ons uitgelegd aan de hand van pinguïns in bordjes. We moeten dus vooral onthouden dat vermenigvuldigen eigenlijk het optellen is van eenzelfde groepjes. Hoeveel groepjes hebben we? Hoeveel pinguïns hebben we per groepje? 




In de namiddag werkten we in 2 groepen. Bij Sanne werd het boek 'Ik wil een leeuw' voorgelezen. Een boek waarin de saaiheid van het leven van Sjuul in kleur werd uitgedrukt. Hij droomde van wat meer levendigheid in huis. Zijn dromen waren rood en vurig van verlangen om een huisdier in huis te nemen. We vulden den klas ook met muziek en gaven een kleur aan welk gevoel het lied ons teweeg bracht. De andere groep kreeg bezoek van Professor Kleur.. Ze was al haar kleuren kwijt.. Ze kon alleen nog blauw, rood en geel zien. Ze schakelde de hulp in van de kinderen. Door de primaire kleuren, wauw wat een moeilijk woord, te mengen kregen we nieuwe kleuren! Dit noemen we secundaire kleuren. We ontdekten dat je oranje kan maken met geel en rood, groen maak je met blauw en geel, paars maak je met rood en blauw. En wat als je alledrie te kleuren mengt? Dan krijg je bruin! Joepie, nu kon Professor Kleur terug heel wat kleuren zien! Maar helaas nog niet alle kleuren.. Wie weet, komt ze nog eens terug. 








We gingen ook kijken naar het eindproduct van de madeliefjes. Ze vertelden ons allemaal grappige moppen. Dankjewel om onze buikspieren te doen werken :-). 




Dinsdag

Om ons voor te bereiden op de zwemles, keek en luisterde het 1e leerjaar naar het verhaal 'Hop op zwemles'. Daarna leerden we het woord 'vier' en 'touw' schrijven. We hadden niet veel tijd want de bus stond ons al op te wachten om naar het zwembad te gaan. 


Wat kregen we een moeilijk dilemma voorgeschoteld in het 2e leerjaar.. Of niet? De meningen waren duidelijk! We moesten kiezen uit 'nooit meer spelen met speelgoed of nooit meer op de tablet'. Heel wat kindjes kozen om de tablet niet op te geven maar het speelgoed dus wel. Daarna mochten we meteen op de chromebooks om een diatoets te maken online. Janne was er bij om ons daarin te helpen. Voor rekenen deden we verder met vermenigvuldigingen. 




In de namiddag was er een doorschuifhoekenwerk vol gekleurde oefeningen rond ruimtelijke oriëntatie. We mochten zelfs op de chromebook een kleurenmuziekreeks nadoen. 












Als afsluit van de dag, leerde Wouter ons meer over verschillende vogels. Wat was dat interessant. Nadat Wouter had verteld, dan deden we een klein spelletje. Welke vogel denk je dat het was? Is het juist of fout? Loop dan naar de juiste kant. Dit leerde hij ons allemaal omdat hij ons leerde dat het vrijdag een vogeltelling is en we wouden daar heel graag aan meedoen. Er werden voederbakjes voor de vogels in ons bos gehangen en er waren al heel wat vogels op afgekomen. 



Woensdag

Joepie, we mochten een beetje langer in ons bed blijven liggen! Geen school vandaag... Of toch niet voor de kindjes...

Donderdag

Gedichtendag vandaag! Het 1e leerjaar luisterde naar een gedichtje over tekenen. We kregen de uitleg over de spellingsles en gingen zelfstandig en in stilte aan de slag. Wanneer je klaar was, mocht je een opdracht of spelletje kiezen om alles van thema 5 te herhalen. Hier konden we uit kiezen: woordenzoeker, rol en schrijf, mini loco en dobbelsteenlezen. We maakten ook kennis met de grabbelpot. We grabbelen in de pot trekken een kaartje. We lezen wat er op het kaartje staat en spelen dat spelletje. Ons geheugen werd goed getraind want we deden een variant van 'ik ga op reis en ik neem mee' maar dan met bewegingen. In de rekenles losten we vraagstukken op en maakten we oefeningen van + en - tot 10. 








Ook in het 2e leerjaar startten we de dag met een kleurrijk gedichtje. We maakten ook de toets van spelling en ruimden wat op. Het vermenigvuldigen werd in hoekenwerk verwerkt samen met andere leerstof die we nog wat verder konden inoefenen. 





In de namiddag gingen we voor de eerste keer dit schooljaar naar de bib. We mochten onze eigen boekjes kiezen, wat spannend! Het was een moeilijke keuze om tussen al die mooie boekjes te kiezen. Maar het is ons uiteindelijk gelukt. 





Vrijdag

We leerden opnieuw heel wat bij tijdens Karrewiet. Het 1e leerjaar herhaalde de geziene leerstof verder aan de hand van enkele spelletjes. We moesten heel wat lezen en schrijven. We lazen woorden die in spiegelbeeld stonden. Huhn?! Hoe kan je dat dan lezen? Met een spiegel natuurlijk! We draaiden ook aan een rad, rolden met dobbelstenen, schreven op de bank, zochten woorden en durfden op de tanden van de krokodil te duwen. In de rekenles speelden we ook spelletjes van de splitsingen tot 10 en + tot 10. We leerden een nieuw spelletje kennen: de pineut. We keken of een splitsing konden afleggen maar oei oei oei, je mocht niet overblijven met de pineut want anders was je... Ja, inderdaad, de pineut. 















In het 2e leerjaar klonk het deze ochtend wat anders. Hoe bedoel je 'anders'? We mochten 'goeiedag' in een andere taal zeggen. We konden een kaartje kiezen: 'Bom Dia' in het Portugees, anderen kozen voor 'kali méra' in het Grieks of 'Buona Giornata' in het Italiaans. We kregen een internationale (kleurrijkeà klas. Vandaag was het ook de beurt aan de hoofdletter 'T'. Tuur kon zijn eigen hoofdletter al lang schrijven en Tiebe mag dat vanaf vandaag ook doen. Deze keerkozen we om naar muziek van de saxofoon te luisteren. Nog wat oefeningen maken op de chromebook en dan werkten we ons hoekenwerk af. 






In de namiddag mochten we dan eindelijk de vogels spotten en tellen. We moesten hier echt stil voor zijn en niet bewegen want anders vliegen ze weg. Goed kijken welke vogel en aanduiden op ons blad. 






Janne kwam ook in de klas om een test te doen met het 1e leerjaar. Voor die test kregen we allemaal een eigen koptelefoon en een chromebook want we moesten goed luisteren. Wat deden ze dat allemaal super goed! 




We vierden ook de verjaardag van Faye want ze is jarig op zaterdag. Dan wordt ze 6 jaar! HIEPERDEPIEP HOERA! 




Volgende week

- Dinsdag: verjaardagsforum voor de jarigen van januari. 
- Vrijdag: turnen, vergeet dus je turnzak niet! 
- Heb je deze dingen van playmobil, breng ze gerust mee: verkeersborden, politiewagen, brandweer en ziekenwagen. 

Fijn weekend! 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’