Wensweek 2

Dag zonnebloemen, 

Na de vakantie waren onze batterijen terug opgeladen en konden we er terug tegenaan. We pasten de kalender aan want 2023 is voorbij. We hingen het nieuw kaartje van 2024 op. Ook de maand moest veranderd worden naar januari. 

Maandag 

De vakantie deed deugd en we luisterden dan ook naar de uitgebreide verhalen van iedereen. Wat heeft iedereen leuke dingen gedaan en veel beleefd! 

Het 1e leerjaar kreeg hulp van enkele madeliefjes. Lotte, Amber, Lara en Faith vervulden zo hun wens om nog eens bij de zonnebloemen te helpen. Ze hielpen ons met een woordenzoektocht. We zochten naar woorden in de klas, keken goed naar het prentje en gingen dan terug naar onze plaats. We zochten het prentje op ons blad en schreven dan het woord op. We speelden ook nog enkele herhalingsspelletjes van thema 4. In de rekenles herhaalden we de cijfers tot 10 en de splitsingen tot 5. 











Het 2e leerjaar kreeg bezoek van Janne. Zij kwam ons helpen om op de chromebook rekenoefeningen te automatiseren. Daarna leerden we de tafel van 2! Met 2 handen, 2 ogen, 2 oren en met blokjes in groepjes van 2. Voor spelling moesten ze er terug wat inkomen. De ou of au? De ei of ij? 







In de namiddag vervulden we nog enkele wensen. Noor wou heel graag een kussengevecht doen. We brachten allemaal een kussen mee en we deden een echt kussengevecht! Eerst de jongens tegen elkaar, dan de meisjes, dan per 2 en om af te sluiten, allemaal tegen elkaar. En met een kussen op ons hoofd, zonder vast te houden, keerden we terug naar klas. 









Toen we terug in de klas kwamen, vervulden we Lily haar wens: een kamp bouwen met dekens en kussens. Het werd heel gezellig in de klas. We maakten de mooiste en gezelligste kampen van heel Ledegem en omstreken. Sommigen namen hun leesboekje erbij en gingen volledig op in hun verhaal. Jammer dat we de kampen terug moesten opruimen... Oooh ja, sommige kampen waren 'prievee' :-). 











We oefenden ook de nieuwe schooldans en keken nog eens naar het beeldverhaal van Kapitein Wief. 


Dinsdag

Het 1e leerjaar maakte enkele taaltoetsen en om volledig te ontspannen, gingen we naar het zwembad. Toch was het voor heel wat kindjes ook spannend. Maar we waren allemaal heel stoer en deden echt ons best. In de namiddag gingen we eerst nog een beetje aan de slag met rekenen waarbij we het cijfer 9 leerden splitsen. 



Het 2e leerjaar was nog niet helemaal klaar met de vertelkring dus zetten ze deze verder. Onder de goede leiding van de kringleider, Storm. Ook wij vonden het heel spannend want na de taalles gingen we meteen gaan zwemmen. We vertrokken samen met de madeliefjes op de bus richting het zwembad. Het was heel koud buiten, maar binnen hadden we het lekker warm. Wie kon zwemmen, mocht in het diepe zwembad. In het ondiepe zwembad leerden we ons handig voort te bewegen in het water. 



We vervulden ook de wens van Eli: een kasteel maken uit karton. Groot of klein, dun of dik, met of zonder kantelen, wel of geen ophaalbrug,... Sommigen maakten ook een vlag of toegangsbord. We mochten onze fantasie de vrije loop laten gaan. Het lijmpistool was ideaal om de stukken aan elkaar te hechten. Niet gemakkelijk maar we mochten het toch zelf proberen.We maakten mooie kastelen en we mochten ze meenemen naar huis! Of de mama's en papa's daar blij mee waren, dat is maar de vraag :-). 

















Woensdag

Janne kwam bij het 1e leerjaar in de klas om klaslezen te tonen en uit te leggen. We leerden hoe we boekjes op de chromebook kunnen lezen. We werkten ook onze taaltoetsen af. Het 2e leerjaar werkte zelfstandig aan samengestelde woorden en de tafel van 2. 



Om de dag af te sluiten, vervulden we nog een wens. Wafa, da mama van Saji kwam een verhaaltje voorlezen over de tandarts. Dankjewel om te komen! 



Donderdag

Het 1e leerjaar luisterde naar het verhaaltje van 'Een ijsje'. Zo leerden we wat het volgende woordje is dat we leren. We kregen ook bezoek in de klas.. Kyara was eventjes verdwenen en we kregen bezoek van Bobette de bouwer. Ze kreeg telefoon van mol en beer of ze een klusje wou komen doen. Maar beer was de plank vergeten.. Dan keken we maar eens wat er in haar werkkoffer zat. We leerden woorden als boormachine, zaag, vijl, nijptang, spijker, vijs, schroevendraaier, vouwmeter, rolmeter,... In de rekenles deden we een splitscircuit. We leerden 9 en 10 splitsen met verschillende materialen: de splitsmachine, de weegschaal, stapelcijfers, blokjes, pinguïns,... 










Het 2e leerjaar startte de dag met een dilemmakring. 'Liever elke dag heel warm of liever elke dag heel koud?'. Er kwam spontaan een verlangen van enkele jongens om terug een kort short aan te doen. We werden in onze mening beïnvloed aangezien we net ons vierde vriesdag tegemoet gingen en de meeste lipjes waren al gesprongen van de koude. De meerderhed snakte naar wat warmere dagen. In de reken- en taalles liep alles zijn gewone gangetje. We oefenden verder op wat we hadden gezien. 





In de namiddag zag Loeka zijn wens in vervulling gaan. Hij graag een nieuw instrument leren bespelen en een muziekles geven aan de andere kinderen over hoe zij op instrumenten moeten spelen. Stijn, de man van Sanne, kwam zijn trombone demonstreren. Loeka mocht natuurlijk ook eens blazen. Dat was niet gemakkelijk maar het lukt hem! Daarna leerden we het liedje 'Broeder Jakob' in canon zingen en met muziekinstrumenten spelen. 







Illyana nam voor haar wens haar piano mee naar school en demonstreerde wat het allemaal kon. We konden de pianoklanken veranderen in het geluid van een trombone, klarinet en nog zoveel meer. We speelden al een quatre mains met Sanne op de piano. Wat deed iedereen dit goed! Het was een muzikale namiddag. 










Op het einde van de dag konden we ook z’n allen nog verstoppertje buiten spelen. Zo zag ook Berre zijn wens uitkomen.  


Vrijdag

Het 1e leerjaar ging wat dieper in op het woordje 'ijs'. We lazen ook al een verhaaltje en probeerden enkele vraagjes op te lossen. Zo moesten we al op zoek naar een dier en een ding in de zin. In de rekenles werkten we verder aan ons hoekenwerk van splitsen. 








Eindelijk kon het 2e leerjaar terug een nieuwe hoofdletter leren! Deze keer was het de 'V'. Camille, Storm en Mathiz mogen vanaf nu hun achternaam met een hoofdletter schrijven. Deze keer zorgde de cello voor wat sfeer en rust tijdens het schrijven. Kijk maar het filmpje dat in het album staat. 





We hadden ook een kort forum. In dit forum werd onze leerlingenraad nog eens kort voorgesteld en keken we nog eens naar de personages van in het verhaal van Kapitein Wief. Deze maand staat Sien Schroef centraal. We leren om goed na te denken voor we aan een taak beginnen: wat hebben we precies nodig om die taak tot een goed einde te brengen? 


In de namiddag deden we enkele opdrachten rond de executieve functies bij Sophie en bij Kyara luisterden we naar het verhaal van een nieuwe geluksvogel. Deze keer ging het over Dipper. We leerden om tevreden te zijn met onszelf en we dachten na wat we al heel goed kunnen.



Volgende week gaan we 'op reis' naar Parijs. Maandag en dinsdag zullen we de eifeltoren onder de loep nemen. We gaan ook sprokkelen voor een nieuw project. 
Vrijdag gaan we turnen. 

Fijn weekend! 🌻

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’