Levenslijn 2024

Dag zonnebloemen,

Na een welverdiende vakantie waren we helemaal klaar om terug in te vliegen. 

Maandag

Er moesten heel wat briefjes van de kalender worden getrokken. Pfioew, wat een werk! 

We hadden heel wat te vertellen in de vertelkring. Er werden super leuke dingen gedaan, sommigen gingen logeren, anderen wonnen een medaille, er werden baby’s geboren in de familie, we gingen naar een vakantiehuisje,… of we bleven gezellig thuis. Daarna luisterden we naar het themaverhaal ‘een nieuwe thuis’. Mol en beer willen wat zelfstandiger worden en zijn naar een nieuw huis. We kregen een plattegrond van hun huis doorgestuurd. In de rekenles leerden we patronen maken en sprongen maken van 1, 2 en 5 met een kralenketting tot 20. We gaven de sprongen een eigen naam om ze beter te onthouden. Konijnensprongen (sprong van 1), kikkersprongen (sprong van 2) en kangoeroesprongen (sprong van 5). 





De maandkalender van februari begint al vorm te krijgen bij het 2e leerjaar. Vandaag startte de 4e week van februari. Ondertussen hebben we al 3 zondagen in februari gehad. We deden een dictee en enkele cijferoefeningen. 




In de namiddag maakten we onze eigen levenslijn. Sanne en Kyara hadden onze foto’s geprint en we moesten die op een eigen levenslijn kleven. Maar eerst… de levenslijn tekenen natuurlijk! Daar was echt teamwork voor nodig. Dan kon het inkleuren, knippen en opkleven beginnen. Het 1e leerjaar maakte een levenslijn over zichzelf, het 2e leerjaar ook eentje van mama of papa. Amai, wat hebben die al een lange levenslijn! 






Op onze daglijn mochten we ook het kaartje ‘forum’ hangen. Deze keer over Lander Landkaart. Wie was dat ook alweer? Hij kwam zichzelf voorstellen. We keken naar toneeltjes die de begeleiders uitvoerden. Iedere keer was er wel iemand iets vergeten.. Een fluojas en turnzak, dingen uit de winkel, wat moeten we klaarleggen om hoekenwerk te starten. We moeten dus leren om goed te onthouden wat we moeten doen, we maken een planning. 





Dinsdag

Het 1e leerjaar kreeg een dilemma voorgeschoteld: liever vliegen als een vogel of zwemmen als een vis onder water. Dit zijn de antwoorden: 

  • Noor: zwemmen als een vis want dan kan ik een raceje doen tegen een andere vis
  • Eli: zwemmen als een vis omdat ik dan een haai kan zijn en alle visjes kan opeten
  • Luca: zwemmen als een vis want dan kan ik snel zijn
  • Lilly-Mae: vliegen als een vogel omdat ik dan naar de wolken kan en kan kijken in de wolken
  • Suze: vliegen als een vogel omdat ik dan naar de regenboog kan vliegen
  • Stella: vliegen als een vogel omdat ik dan gewoon rond kan vliegen
  • Saji: zwemmen als een vis dan kan ik zwemmen als een walvis
  • Rosie: vliegen als een vogel omdat ik dan naar de maan kan vliegen
  • Hailey: zwemmen als een vis omdat ik dan op zoek kan gaan naar schatten in de zee
  • Illyana: zwemmen als een vis om de baas van de zee te worden
  • Berre: vliegen als een vogel want dan kan ik gratis naar een pretpark 
  • Kampa: vliegen als een vogel omdat ik dan naar de warme zon kan vliegen 
  • Yule: vliegen als een vogel dan kan ik vissen eten uit het water
  • Faye: vliegen als een vogel omdat ik dan zoals een vliegtuig kan zijn 
  • Lily: vliegen als een vogel omdat ik dan kan vliegen over het water en landen op het water en eens onder water vliegen zoals in ons boek van de geluksvogel
Na de dilemmakring maakten we een deeltje van de toets optellen en aftrekken tot 10. We konden ons afkoelen in het zwembad. Na de middag gingen we eventjes verder met de themawoorden. We leerden wanneer iemand dakloos is, wat ‘ik voel me thuis’ is, een schuilplaats,… En we bekeken nog eens een plattegrond van een huis. 




In het 2e leerjaar haalde Tuur zijn schade in, na ziek te zijn, en mocht daarom de dilemmakring leiden. ‘Liever een leeuw als huisdier of een gorilla?’. We versterkten elkaars fantasie met de meest gekke redenen om voor 1 dier te kiezen. 


In de namiddag werkten we onze levenslijn af. We plakten de jaren, de foto’s en de uitleg bij de foto’s op. Pfoe, wat een karwei maar het is ons gelukt! 




Woensdag

Zelfstandig werkdag! We gingen zelfstandig aan de slag met de opdrachten van spelling en rekenen. 


Donderdag

Het 1e leerjaar probeerde het 1e leerjaar iets nieuw: een tongbreker. Eerst dachten ze dat ze echt hun tong moesten breken, maar na de uitleg waren ze toch wat gerustgesteld :-). We probeerden 'de kat krabt de krullen van de trap' uit te spreken. Na veel oefenen is het misschien toch wel gelukt.. Kijk maar naar het filmpje. Daarna doken we terug ons spellingsboek in. We herhaalden woorden met een 'a'. Goed opletten tijdens het schrijven. We maakten ook met de time timer onze schrijvertjes. We moesten goed doorwerken zodat we binnen de tijd klaar waren. We leerden ook nog 'haai', 'kooi' en 'ik roei' lezen. Huhn, ik hoor een 'j' maar het is met een 'i'?! Dat is raar! In de rekenles werkten we verder aan onze toets van + en - tot 10. 


We zijn ook nieuwe kaartjes aan het maken voor onze daglijn. Eventjes poseren voor de foto: koek eten, agenda invullen, toets maken, we gaan naar huis,... 





In het 2e leerjaar leerden we dat communiceren op verschillende manieren kan. De boodschap is niet altijd hetzelfde. Soms willen we mensen uitnodigen met een kaartje of we steken de mensen een hart onder de riem door hen veel beterschap te wensen. Misschien schrijven we wel eens een briefje om te zeggen hoeveel we van je houden. We gingen op onderzoek en lazen heel wat kaartjes. 




De namiddag startten we met een filmpje. Ze wisten niet over wat het filmpje ging. Daarna bespraken we het filmpje want dit was ons nieuw project. We hebben die uit de frigo gehaald want de vorige keer was het een nek-aan-nek-race. Ons nieuw project gaat over de ruimte. We dachten na over wat we al weten over de ruimte en wat we nog allemaal willen leren. We stelden vraagjes op. Dan speelden we nog enkele smartgames, maakten we tekeningen over ons nieuw project en maakten we de toets van ons kleurenproject. 













Vrijdag

We keken naar karrewiet en slaagden erin om al hele mooie vragen te stellen. 

Het 1e leerjaar las een verhaaltje en loste vragen op, we moesten goed naar geluiden luisteren en aanduiden wat we hoorden en we lazen in ons eigen boekje. Tijdens de rekenles was eindelijk het einde van de rekentoets in zicht. We speelden enkele spelletjes tot 20 en maakten oefeningen op de chromebooks. 












De voormiddag verliep erg voorspelbaar in het 2e leerjaar. We vulden de agenda in en leerden een nieuwe hoofdletter. Wie nog wat oefentijd nodig had, kon nog wat cijferen. Dit is nu afgerond. De rest begon te oefenen op de tafel van 5. 







In de namiddag mochten we genieten van het eindproduct van de primula’s. Ze bouwden hun eigen land en nam ons mee naar ‘Las Dias’. We werden ondergedompeld in hun cultuur, we leerden meer over de fauna en flora, ze hadden een eigen pretpark en we ontmoetten zelfs de koningin! Als cadeautje mochten we een centje of postzegel van hun land kiezen. Wat een prachtig eindproduct! 










We vierden ook de verjaardag van Loeka. Hij werd vandaag 8 jaar! HIEP HIEP HOERA! 



We sloten de week af met een verhaal van de geluksvogel Hokko en spelletjes van Lander Landkaart. 




Wie kan ons helpen i.v.m. ons ruimteproject? Breng gerust allerlei boeken, materialen,… mee. Heb je een telescoop? Breng zeker ook gerust mee. We gaan er zeker zorg voor dragen. Ken je iemand die heel veel over de ruimte weet? Laat het ons weten! 

Volgende week vrijdag gaan we turnen! 

Fijn weekend! 🌻
Kyara en Sanne

 Foto’s



Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’