Project 'Hoe ontstaan kleuren?'

Dag kleurrijke zonnebloemen, 

Maandag

Onze week startte vol met kleur. We brachten leuke spulletjes mee voor in de vertelkring. In de taalles maakten we enkele toetsen van thema 5. In de rekenles kregen we bezoek van Janne. Ze bracht heel wat nieuwe koptelefoons mee en we maakten hiermee onze diatoets van rekenen. We zetten de eerste stappen richting de getallen tot 20. De eendjes zwommen in de vijver maar wat duurde dat lang om ze te kunnen tellen... Uiteindelijk lukte het. We zochten samen naar een oplossing: in rijtjes zetten, per 2 tellen, zeggen dat ze niet meer mogen zwemmen,... Kyara had nog een andere oplossing: we maken eerste groepjes van 10 en tellen dan nog de losse. 








Een nieuwe week, dan ook nieuwe klastaken voor iedereen. Camille vertelde ons hoe het zat. De vertelkring werd even uitgesteld. Janne was er om ons te helpen opstarten met een nieuwe dia-toets. Deze keer was het voor rekenen. Het waren 3 serieuze blokken vol vragen maar we klaagden niet. Integendeel! Daarna konden we nog iets vertellen in de kring. Vandaag namen we ook het delen onder de loep. Gekleurde pinguïns verdelen in gelijke groepjes. Hoeveel groepjes hebben we dan? 





In de namiddag kwam Professor Kleur terug op bezoek. We mochten nu primaire en secundaire kleuren mengen en we leerden hoe we kleuren donkerder en lichter moesten maken. Bij Sanne leerden we dat kleuren ook functioneel waren, een betekenis hebben. Onze playmobil speelgoed, lego en ander speelgoed vertelden ons dat kleuren worden afgesproken door de mensen. Een politieagent heeft de kleuren wit en blauw, een brandweerwagen is steeds rood. Hebben we ooit al eens een paarse ziekenwagen gezien? Natuurlijk niet, we zouden die niet herkennen want ziekenwagens hebben een gele kleur. Een zwaailicht is niet bruin maar meestal blauw. Oranje wordt vaak gebruikt als er werken zijn in de straat en om gevaar te signaleren. 









Op het einde van de dag hadden we bij Sanne nog een lesje Frans over de kleuren, we deden een kleurenstoelendans en bij Kyara luisterden we naar het verhaal 'De zoete smaak van kersenrood'. Een wervelwind had alle kleuren meegenomen waardoor Nine alleen maar alles in zwart/wit/grijs ziet. Zelfs grijze frietjes, grijze citroenen,... Wat raar! Ze vond uiteindelijk kleurpotloden, plantte die in de grond en zorgde er zo voor dat de wereld terug gekleurd was en dat iedereen toch vrolijk kon leven. 





Dinsdag

De dag begon onmiddellijk met een diatoets van begrijpend lezen. Wat hebben ze dat goed gedaan! Wanneer we klaar waren, mochten we nog wat hoekenwerk van taal doen. We kregen ook al ons 3e ingevuld boek mee naar huis, wauw! In de rekenles maakten we een toets van splitsen en leerden we tien blokjes inwisselen voor 1 staafje. We leerden de moeilijke woorden: tientallen en eenheden. 



Het 2e leerjaar kreeg vandaag een toets taalbeschouwing. Ook lazen we een tekst en leerden we de betekenis van moeilijke woorden uit de tekst af te leiden. Tijdens de rekenles verdeelden we de hoeveelheden. 8 pinguïns wilden samen kaarten en moesten in groepen van 4 verdeeld worden. 12 pinguïns wilden pingpongen, dus verdeelden we ze in groepen van 2. 10 pinguïns wilden samen in een gocart van 5. Hoeveel groepjes kunnen we dan maken? 




In de namiddag werden we in 3 groepen verdeeld. Sophie was er ook om een groepje te nemen. In elk groepje voerden we een proefje uit. Dat ging niet vanzelf, we moesten materiaal verzamelen en de stapjes volgen. Wist je dat er in de inkt van sommige stiften, verborgen kleuren zitten? En wist je dat we zelf een regenboog kunnen maken? Wist je dat we nieuwe kleuren kunnen toveren met water, crêpepapier en vloeibare kleurstof? Dat ontdekten wij allemaal! 













We hadden ook ons verjaardagsforum voor de maand januari. Alle jarigen van januari werden gevierd. We konden genieten van lekkere gebakjes die thuis werden gemaakt of van gezonde fruitbrochettes. 







We maakten ook nog een filmpje met de klas voor Els want op woensdag is het haar dag: Dag van de directeur. We wilden haar met het filmpje bedanken dat we mochten groeien en bloeien onder haar vleugels. We sloten de dag af op dezelfde manier als gisteren. 



Woensdag

Woensdag = zelfstandig werkdag. Het 1e leerjaar ging aan de slag met het woordje duif en oefeningen van - tot 10 en getalfamilies. Het 2e leerjaar maakten oefeningen van spelling. Goed kijken naar de woorden want ze hadden een dubbel staartje. Ze herhaalden ook de aangeleerde hoofdletters en maakten oefeningen op scoodle van cijferen en vermenigvuldigen. (Tuur en Guillaume mochten ook eens aan de bureau van Kyara zitten :-) ). We kregen vanaf vandaag ook een nieuw kindje in de klas: Rosie. Zij zal bij het 1e leerjaar zitten. Welkom Rosie! 



Donderdag

We startten de dag met de vraag 'Mocht ik een superkracht hebben, welke zou dat dan zijn?' en dit waren de antwoorden: 
  • Faye: samen met Mega Mindy in de lucht vliegen
  • Luca: vuurkrachten hebben
  • Hailey: snelheidskracht om heel snel te lopen
  • Noor: onzichtbaar kunnen zijn en heel snel kunnen lopen
  • Eli: onzichtbaar zijn en snel kunnen lopen
  • Lily: waterkracht hebben zo kan ik vuur die gemaakt wordt heel snel blussen en moet de brandweer niet altijd komen
  • Illyana: ijskracht om iedereen te laten bevriezen
  • Saji: kunnen vliegen zo kan ik naar de ruimte vliegen
  • Stella: kunnen vliegen naar de ruimte
  • Rebeca: teleporteren naar de winkel wanneer mijn mama naar de winkel wilt, dan moet ik niet wandelen
  • Rosie: vliegkracht om te kunnen vliegen naar Parijs
  • Lilly-Mae: onzichtbaar worden
  • Suze: kunne springen als konijn
  • Yule: met lasers kunnen schieten
  • Berre: vuurkracht en ijskracht zo kan ik een pretpark veranderen in ijs
  • Kampa: kunnen schieten met lasers en vliegen
We lazen het verhaaltje 'is wit leuk?' en losten enkele vraagjes op. En dan... was het eindelijk zo ver.. Ons laatste woordje die we leerden aan de hand van dezelfde oefeningen. De laatste keer rijmen, de laatste keer stickers kleven,... We zijn helemaal klaar voor nieuwe oefeningen en opdrachten. In de rekenles gingen we verder met de tientallen en eenheden tot 20. We rolden met een hele speciale dobbelsteen... Een dobbelsteen met 20 zijdes. Het getal dat bovenaan ligt, leggen we met de staafjes en blokjes en zetten de juiste getalkaartjes erbij. Op copamusic maakten we + en - oefeningen tot 10. 





Het 2e leerjaar kreeg de voorlaatste dia-toets. Deze keer van begrijpend lezen. Het was zwoegen en vooral veel lezen. We leerden ook de maal- en deeltafel van 2. Deze keer bleven de pinguïns in de kast. We gebruikten onze blokjes om groepjes te maken. Daarna oefenden we de leerstof in hoekenwerk. 






In de namiddag leerden we bij Sanne hoe we ons eigen gezicht op een schildersdoek konden zetten. We gebruikten kalkpapier en legden dit vanboven op de foto. We zochten naar lijnen in onze foto. Vaak heb je die als er een contrast is in grijswaarden. Maar soms maakten we gewoon vlekken overal. 







Bij Kyara deden we een korte vragenronde waarbij we het juiste kleur in de lucht moesten steken. We dachten na over het kleur van ons huis, de kleur van onze kamermuur, welk kleur je uit de wereld zou willen toveren, welk kleur je zou gebruiken als je boos/blij/verdrietig/... bent. We leerden ook dat een vlag niet zomaar de kleuren heeft, dat elke kleur een betekenis heeft. En dat er in de meeste vlaggen wit, blauw of rood zit. We mochten daarna onze eigen vlag ontwerpen. 






Vrijdag

Tijdens de karrewietkring moesten we heel stil zijn want het geluid kwam niet uit de boxen maar uit de laptop van Kyara. Een technische storing... We waren heel geconcentreerd aan het luisteren en kijken. 

Het 1e leerjaar leerde de letters van duif en zon schrijven en dat met leuke, mooie jazz muziek op de grond. In de rekenles herhaalden we de tientallen en eenheden. Eerst leggen met de staafjes en blokjes en daarna een kleine quiz. Ze schreven hun antwoord op het krijtbordje en staken het dan in de lucht. 





Het 2e leerjaar had heel wat te doen en dan lijkt de tijd soms veel te snel te gaan. We mochten opnieuw een nieuw plaatsje kiezen in de klas. Ahnja, want gisteren begon een nieuwe maand. En wat voor 1! We leerden net dat we in een schrikkeljaar zitten en de maand februari dit jaar 29 dagen telt in plaats van 28 dagen. We leerden ook de hoofdletter 'C'. Voortaan kan Camille haar naam met de hoofdletter schrijven. Na de speeltijd kregen we een toets over de bewerkingen tot 100 zonder brug. Dat lukt bij iedereen goed! Volgende week maken we deel 2. 

We vierden ook Berre zijn verjaardag. Op zaterdag wordt hij 7 jaar. HIEPERDEPIEP HOERA! 



In de namiddag gingen we turnen. Alles stond in teken van mikken, springen en dribbelen. We werkten in 8 postjes: hinkelen, een mikspelletje waarbij je gewonnen bent als je de 3 hoepels kon wegspelen van de ander, met de springplank over de plint springen en landen in evenwicht, om het eerst de hoepel tot aan de kegel gooien door te mikken in de hoepel, springtouwen, bowling en dribbelen met een bal en proberen te scoren. Iedereen had goed gesport en had achteraf rode kaakjes. 



















Het is heel lang geleden maar hier zijn we weer met een 'Grej of the day': 'Ik krijg mijn kleur van wat ik eet.' Het raden kan opnieuw beginnen. 

Belangrijke zaken voor volgende week
  • Dinsdag: zwemmen. Vergeet je zwemzak niet! 
  • Donderdag: auteurslezing

Fijn weekend! 🌻

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’