Project ‘Hoe ontstaan kleuren?’

Dag kleine kunstenaars, 

De laatste week van ons kleurrijk project ging in. Gelukkig zijn jullie elke dag ons zonnetje in de klas en verdwijnen de kleuren niet na de vakantie. 


Maandag

We vertelden over ons weekend, kregen nieuwe taakjes, mochten nieuwe blaadjes van de scheurkalender trekken,… Dat waren allemaal dingen zoals elke maandag, daarna werd het voor 1x iets anders. Normaal doen we eerst taal maar we startten de dag met rekenen. We leerden de getallen tot 20 leggen met de kralenketting en het rekenrekje. We deden eerst oefeningen op het bord en kregen terwijl uitleg, daarna mochten we het zelf doen. We leerden hoe we snel de kralen kunnen tellen. Na de speeltijd was het tijd voor de allerlaatste diatoets van spelling. Janne kwam ons een handje helpen. We deden het heel goed! Wanneer we klaar waren, werkten we de schrijfwoordjes ‘duif’ en ‘zon’ af en werkten in ons klein mapje met de schrijvertjes. 








Het 2e leerjaar kan al iemand begroeten op verschillende manieren. In de klas hebben we kaartjes liggen waarop ‘goeiedag’ in de taal van een land staat. Buenos dias, bom dia, hello,… We mogen zelf de taal kiezen. We hadden ook opnieuw veel te vertellen. Paulien had het kleurproefje dat we vorige week maakten, thuis opnieuw gemaakt. Het werkte ook op keukenpapier en in haar stiften zaten ook verborgen kleuren. Onze laatste diatoets was een feit. Het was een toets van spelling (de kinderen die ziek waren kunnen die na de vakantie inhalen). We leerden opnieuw cijferen met brug en speelden daarna het spelletje ‘gok een hok’. We moeten kunnen inschatten waar het getal in de rij zal staan. Zo moeten we zoveel mogelijk getallen in 1 rij krijgen. Is er geen plaats meer voor een getal, dan moeten we naar de volgende rij. 








In de namiddag werkten we verder aan onze … hoe zullen we het heten … Keith Haring hebben we al gehad … aan onze Picasso’s. We moesten zien onze foto op het schilderdoek te krijgen. Daarvoor gebruikten we kalkpapier. Daarna mochten we al onze vlekken een kleurtje geven. En zelf mengen natuurlijk! Want dat leerden we bij professor Kleur! 




We sloten de dag af door een duikje te nemen in ons boek. We mochten een leesvriendje kiezen om samen mee te lezen. We kozen ook een eigen plekje in de klas. Het ene kindje bleef gewoon zitten, sommige lagen onder de bank, zaten in de kring,… 










‘Kyara, ik kan mijn naam niet aan mijn bank hangen.’ Geen probleem, dan hangen we het aan je neus, Lily. Haha! 


Dinsdag

Vandaag namen we niet alleen een duikje in ons boek, maar ook in het zwembad. Voor we richting het zwembad vertrokken, maakten we een eigen stripverhaal van mol en beer en leerden we woorden lezen zoals vist, valt,... We leerden dit door eerst enkele kindjes dingen te laten uitbeelden. Dat werd 'ik val', 'ik vis',... En dan veranderden we de namen in 'Faye vist', 'Luca slaapt',... Kunnen jullie de rest raden? 






Het 2e leerjaar kreeg opnieuw een dilemma voorgeschoteld. ‘Nooit meer kunnen zien of nooit meer kunnen horen?’. Onze dilemma’s kunnen zo zwart-wit zijn. Kleur is hier niet toegelaten. Het is ofwel het één ofwel het ander. Dat maakt het zo moeilijk. Toch kwamen de antwoorden er vlotjes uit. Iedereen vindt wel een belangrijk argument om voor iets te kiezen. In de spellingsles leerden we een driedubbel staartje kennen. Zelf woorden zoeken is niet gemakkelijk. Toen iemand ‘borst’ zei, vonden we dit wel grappig. Het kwam er zo ongemakkelijk uit dat het grappig werd. Maar wist je dat ‘herfst’ 4 medeklinkers achteraan had?





Na de middag lieten we onze hersenen nog wat rekenen. Het 1e leerjaar deed een hoekenwerk rond de getallen tot 20. We maakten oefeningen met een chromebook, rekenrek, eierdoos en de staafjes en blokjes. We keken naar het scherm en daar verscheen een getal. Dit moesten we leggen met ofwel het rekenrek, de eierdoos of de staafjes en blokjes. Wanneer we dachten dat we juist waren, klikten we op het sterretje en zagen we de oplossing. Waren we juist, dan mochten we een kruisje bij de lachende smiley zetten, hadden we een foutje, dan zetten we een kruisje bij de verdrietige smiley. We zijn niet verdrietig omdat het fout is, want fouten maken mag, maar dan zien we waar er eventueel nog moeilijkheden zijn. 




Het 2e leerjaar had een hoekenwerk rond rekenen. 

Daarna werkten we ons eindproduct af: een eigen portret. We kozen onze eigen kleuren, maakten onze eigen kleuren,... Tot we uiteindelijk een mooi en kleurrijk zelfportret hadden. Het moest af dus we werkt vlijtig verder. 







Woensdag

Het 1e leerjaar werkte zelfstandig aan hun schrijvertjes en maakten oefeningen tot 20 op de blaadjes in de mapjes. Het 2e leerjaar liet hun hersenen kraken bij woorden met een dubbel poepje en bij de cijferoefeningen. 



Donderdag

Het 1e leerjaar luisterde naar een fabeltje. We leerden eerst wat een fabel is en hoorden dan het verhaal van 'De leeuw en de rat'. We leerden dat je niet altijd groot moet zijn om iets goed te kunnen of om anderen te helpen. Soms kan je, als je klein bent, heb je ook een goed idee en goede talenten om iemand anders te helpen. Daarna werkten we ons 1e boek van spelling af en bleef onze week in teken van zwemmen staan. We gingen niet zelf zwemmen maar nu waren het de eendjes die zwommen. We moesten ze vangen met een netje en wat zagen we? Er stond een woordje op de onderkant geschreven. Goed kijken, het eendje neerleggen of meenemen naar onze plaats en het woordje opschrijven. Wie klaar was, mocht nog enkele andere taalspelletjes spelen. In de rekenles legden we de getalrij tot 20 en leerden we in zo weinig mogelijk sprongen naar een getal te springen in de rekenstraat. 



















Het 2e leerjaar ontdekte in een leergesprek dat iemand begroeten op verschillende manieren kan gebeuren. Niet alleen in verschillende talen. Een high five, een knikje, in gebarentaal, een handdruk,… We leerden ook de verwijswoorden ‘hij’ en ‘zij’. Wat kan een verhaal saai zijn als je constant de namen van een persoon herhaalt. We gingen op zoek naar zinnen in de klas en moesten de persoon omzetten in hij of zij en dat op onze kaart noteren.  In de rekenles leerden we het optellend cijferen met brug. Al dat ‘inwisselen’. Bij het aftrekken is het een tiental inwissel in 10 eenheden en bij het optellen is het 10 eenheden inwisselen voor 1 tiental. 






In de namiddag gingen we op uitstap naar De Kring. Daar ontmoetten we Ann Lootens. Een auteur van kinderboeken. Ze nam ons mee in de wereld van haar boeken. We kropen mee in het verhaal en mochten ook muziek maken en zingen. Nu op zoek in de bib naar een boek van Ann Lootens! 







Vrijdag

Het 1e leerjaar maakte net voor de vakantie nog enkele taaltoetsen. Zo kunnen we na de vakantie direct aan de slag met ons nieuw thema. In de rekenles leerden we meer over de krokodillenbekjes tot 20 en over de getallenrij. We leerden getallen plaatsen op de getallenlijn en maakten nieuwe oefeningen op de chromebook. Na de vakantie gaan we de getallen tot 20 nog eens herhalen aan de hand van verschillende spelletjes. 



Het 2e leerjaar leerde een nieuwe hoofdletter. Het was die van Gust en Guillaume. Het had wat mee van de ‘C’ van Camille en de ‘J’ van Janne. We hadden nog wat tijd om onze meervouden te oefenen. Voor rekenen oefenden we nog wat op het automatiseren van de tafel van 2. Daarna werkten we ons hoekenwerk af. 






In de namiddag stond de laatste activiteit van ons kleurenproject op de planning. We kregen allemaal een bril die ons laat zien wat iemand ziet die kleurenblind is. Op een kaart keken we naar de kleuren en probeerden de juiste kleur aan te duiden, we gingen op zoek in de klas naar bepaalde kleuren en als laatste opdracht maakten we een tekening. Teken een gele zon, rode auto, een tros paarse druiven, een oranje vis,... Zou het gelukt zijn denk je? Eventjes checken! We kenden ook de oplossing van onze grej of the day. Dat was een FLAMINGO! We leerden hoe het komt dat een flamingo roze is, wanneer een flamingo wit of grijs is en waarom ze op 1 poot staan. 
Bij Sophie speelden we spelletje van Lander Landkaart. Om ons werkgeheugen te trainen. 














Belangrijk voor na de vakantie: 
  • Op dinsdag gaan we zwemmen. Vergeet dus je zwemzak niet! 

Fijne vakantie! 🌻
Kyara en Sanne


Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’