Project 'Waarom zijn er zoveel verschillende wielen?'

Dag zonnebloemen, 

zijn jullie klaar voor een portie leuke lessen en foto's met zon? Lees dan snel verder! 

Maandag

Na de vertelkring die vol zat met verhalen over het lentefeest en andere leuke dingen, begonnen we aan de taalles. We moesten lezen, begrijpend lezen. In deze tekst leerden we meer over de worm. Zo leerden we dat een worm geen ogen en oren heeft en ook geen botten, dat hij zich voortbeweegt door zijn ringen en dat hij gangen maakt in het zand met zijn kop. Daarna beelden we voorzetsels uit: op, onder, recht tegenover, tussen, tegen... Ssssst, niet zeggen tegen Els dat we op de bank hebben gestaan! Houden jullie dit geheim? In de rekenles leerden we oefeningen zoals 18 - 15. De begrippen tientallen en eenheden werden terug goed opgefrist. 








In het tweede leerjaar verliep de voormiddag rustig en productief.






In de namiddag stond de eerste projectles over wielen op de planning. 
Bij Sanne probeerden we een eigen auto te maken. Het was de bedoeling dat de wielen echt konden meedraaien. Niet gemakkelijk, hoor!








Bij Kyara leerden we meer over de eerste fiets aan de hand van een zoektocht in het bos. We bekeken ook alle onderdelen van de fiets. 







Het was mooi weer dus we sloten de dag af met een leesmomentje in het bos. De andere groep had een les Frans. 














Oooh ja, vinden jullie de paddenstoel in ons bos? Tip: hij staat hier op de foto. Goed kijken :-). 


Dinsdag

Eli had een trots momentje: de naam van zijn papa stond op ons briefje van de scheurkalender! 


Voor we gingen zwemmen stonden er opnieuw oefeningen tot 20 op de planning. We moesten nu zelf de tussenstappen noteren. 



Gust was de kringleider en schotelde ons een nieuw dilemma voor.



In de namiddag hadden we een hoekenwerk rond wielen. Het was ideaal met het zonnetje buiten!
We leerden een fiets na te tekenen. We leerden een fietsband op te pompen en een fietswiel demonteren. We leerden Spirograaf met tandwielen en cirkels te tekenen in alle maten. Ook zat er een spelletjeshoek en leeshoek in.





















Woensdag

Jullie raden het al zeker? Het was zelfstandig werkdag! Hoofdletters, spelling, tafels, persoonlijke taken, hoofdrekenen,… het stond allemaal op de planning. 


Donderdag

Het was een hele spannende dag want de inspectie kwam voor de laatste dag op bezoek. We hadden dan ook ons gesprek en dit bleek heel goed te zijn! We kregen bij elk onderdeeltje heel wat complimenten en scoorden groen over de hele lijn! We zijn dan ook trots op onze school waar we kunnen groeien en bloeien! Dankjewel aan ons fantastisch team en fantastische kinderen! 

Er werd natuurlijk ook nog een beetje gewerkt. We werkten verder aan spelling waarbij we woorden met 'ee' en 'oo' herhaalden. Voor rekenen opnieuw de rekenoefeningen tot 20 en onze persoonlijke taakjes op copamusic. 

In de namiddag deden we nog eens hetzelfde als dinsdagnamiddag maar wisselden we van activiteit.






Vrijdag

Het 1e leerjaar werkte thema 8 af. We maakten in een tekst kennis met juf Jet en we lazen zelf onze eerste mopjes. Er was natuurlijk ook tijd om zelf een mopje te vertellen. Onze lachspieren hebben goed gewerkt! We lazen ook nog eventjes in onze boekjes maar we deden dat aan de hand van ‘levellezen’. We startten op de grond en telkens wanneer we een blaadje hadden gelezen, gingen we een level hoger. Na de grond kwam de stoel en als laatste de bank. 






In de rekenles speelden we enkele spelletjes om de oefeningen tot 10 en 20 goed in te oefenen. 




In het tweede leerjaar leerden we de hoofdletter U. Eigenlijk heft die hoofdletter compleet dezelfde vorm als de kleine letter. We oefenden nog eens verder op hoofdrekenen: de aller moeilijkste oefeningen die we moeten kennen in het tweede leerjaar!




In de namiddag speelden we nog spelletjes van Kobe Kompas en keken we in kleine stukjes naar Karrewiet. Na elk stukje probeerden we vragen de stellen aan de hand van de kaartjes wie, wat, waar, waarom, wanneer, hoe en hoeveel. We luisterden ook nog naar het verhaal van de geluksvogel Mingo. 

Belangrijke dingen voor volgende week: 
  • Maandag: we gaan naar de fietsbieb
  • Dinsdag: eindproduct. We hebben een leuke verrassing in petto! 
  • Donderdag: Bloei!-dag. Doe je mooiste bloemenoutfit aan en zet je grootste glimlach op! 
  • Vrijdag: in de voormiddag gaan we naar Rustenhove voor het opnemen van een clipje rond de hitte en in de namiddag gaan we turnen. 

Fijn weekend! 🌻

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’