Project 'Wat is er allemaal in de ruimte?'

Dag ruimtevaarders, 


Maandag

Deze week is Lily de kringleider. Ze zorgde ervoor dat de vertelkring in goede banen verliep. Na de vertelkring was er post.. Er zat iets in de brievenbus van onze school. Een postkaartje van mol en beer. Ze zijn op reis en aan de hand van de foto's moesten we raden waar ze naartoe zijn. Beer wou heel graag wit zien, hij bedoelde de sneeuw.. maar mol heeft hem een beetje beetgenomen. Ze zijn niet naar de sneeuw op reis maar naar de zoutheuvels in Bolivia. We moesten toch eens opzoeken op de wereldkaart waar Bolivia ligt hoor want dat klinkt echt heeeeeeeeel ver. Daarna leerden we de laatste 2 rode letters: ei en au. Goed kijken als we lezen. We oefenden dit per 2 in. Daarna leerden we al optellen tot 10. We leerden dat 10 + 10 = 20 en dat 10 + 5 = 15,... Dat gaat al heel vlot! Ook de begrippen tientallen en eenheden hebben we al goed onder de knie.






Na de speeltijd kwamen we nog eventjes de klas binnen maar daarna was het al terug tijd om onze laarzen en jas aan te doen. Nee, niet om al te gaan eten maar wel om naar het kleuter te gaan. We wisselden eens met het 3e kleuter. Zij kwamen op bezoek naar onze klas en wij mochten een lesuurtje gaan spelen bij de kleuters. Wat was dat leuk, gewoon nog eens spelen in de vertrouwde hoekjes van vorig jaar. We genoten met volle teugen! 











In het tweede leerjaar verliep de voormiddag zoals we het een beetje gewoon zijn. We vertelden over het weekend, oefenden op het chromebook, leerden de deeltafel van 5 met handschoenen en ontdekten dat niet alle woorden 'hoorwoorden' zijn. 'Web' schrijven we met een 'b', ook al horen we een 'p'.







In de namiddag ging ons ruimteproject van start. Bij Sanne deden we een dramales over de ruimte. We leerden bewegen als een astronaut. Bij Kyara was er iets geks gebeurd thuis. Ze zag in de nachts een flits in haar tuin en toen ze ging kijken, vond ze een brief. Een brief van Ulie die onze hulp vroeg. Hij wou weten hoe onze planeet eruit zag. We dachten dus eens goed na over wat er allemaal op de aarde is. Alles die beweegt en niet beweegt. Denk maar aan bomen, wortels, auto's, huizen, honden,... Daarna leerden we ook wat de ruimte precies is, hoe de aarde is ontstaan, dat er 8 planeten en 1 dwergplaneet is, dat je op Mercurius niet kan wonen omdat het te warm is en op Pluto veel te koud, dat de zon een ster is omdat ze licht en warmte geeft, we leerden ons adres opzeggen en we leerden waarom we de maan 's nachts zien en niet overdag en wat de Melkweg is. Pfoe, wat een hele boterham! 


















Dinsdag

We startten de kring samen met het 2e leerjaar. We zongen samen het ochtendliedje, weerliedje en liedje van de dagen van de week. Daarna kregen we de vraag: nooit meer je haar mogen knippen of voor altijd kaal zijn. Pfoe, wat een moeilijke vraag. Daarna leerde het 1e leerjaar woorden die bij elkaar horen, samen te zetten. Zo zijn een roos, sneeuwklokje, tulp en paasbloem allemaal bloemen. 
De zon scheen vandaag maar het was koud, toch hield ons dit niet tegen om naar buiten te gaan. We herhaalden de korte klank en lange klank. Dit samen met de juiste kleurtjes. We gingen in de juiste hoepel staan en we kregen elk een blokje: geel, blauw of groen. Wanneer we iemand tegenkwamen, zeiden we een letter die deze kleur heeft en wisselden we van blokje. In de rekenles gingen we een stapje verder met plus tot 20. We leerden oefeningen zoals 13 + 5. We maakten ook tijd om onze persoonlijke taken op Copamusic te maken. 








Ondertussen had het tweede leerjaar hoekenwerk. Al de leerstof van thema 5 konden we op die manier nog eens extra inoefenen. Daarna mochten we hoofdrekenen met inwisselen. Voor de eerste keer!











In de namiddag leerden we opnieuw wat meer over de zon, de maan en de aarde. Bij Sanne deden we dit met een zon (een lamp), de wereldbol en een bureaustoel. De rugleuning van de bureaustoel van Justine werd door Tuur voor eventjes losgevezen. Zo konden we gemakkelijker zitten en draaien met de wereldbol in onze handen. We keken ook door de telescopen van Gust en Noor naar de hemel. Sommigen zagen zelfs een ster! 












We hadden ook een lekker verjaardagsforum! De jarigen van februari stonden in the picture. Dankjewel voor de lekkere traktatie! We smulden onze buikjes rond. 





We genoten ook van een momentje samen lezen in een boekje. 



Woensdag

Opnieuw zelfstandigwerkdag! We keken goed op het bord wat we moesten doen en maakten al onze taakjes van spelling, schrijven, cijferen, tellen met sprongen,… Wie klaar was, kon op scoodle, copamusic of kon aan de slag met de doe-doosjes. 







Donderdag

Het 1e leerjaar startte vandaag met een nieuwe daglijn. We hebben nu een daglijn met foto's van ons, die de dingen uitbeelden. We leren verwoorden wat we nu doen, wat daarna komt en wat daarvoor kwam. In de taalles moesten we goed luisteren naar een kort verhaal van een jongen en een meisje. We mochten 2x goed luisteren en moesten dan tekenen wat ze zeiden. We moesten dus goed onze oren openzetten en onze hersenpan gebruiken. Wat moesten we tekenen: een huis met een rood dak, het huis heeft 2 ramen en een deur, op het dak zat een vogel, naast het huis stond een boom met 3 appels en boven het huis scheen de zon. En als tweede: ik zie een hoed, de hoed is geel met rode stippen, op de hoed staat een groene veer, de hoed staat op het hoofd van een meisje en dat meisje likt aan een ijsje. Wat deden ze dit goed! Wanneer we klaar waren, luisterden we nog eens om te kijken of we alles getekend hadden. In de rekenles gingen we verder met plus tot 20. 











Het 2e leerjaar leerde woorden met 3 medeklinkers vooraan schrijven! We oefenden nog eens extra op ons cijferen!
Wist je dat het vandaag een schrikkeldag is? Deze dag komt maar om de 4 jaar voor en voelde wel speciaal aan. Stel je voor dat je op deze dag jarig bent, dan blijf je lang heel jong.

In de namiddag gingen we verder met ons ruimteproject. We herhaalden nog eens dat een zon een ster is omdat deze licht en warmte geeft. We leerden dat de maan rond de aarde draait en dat dit 1 maand duurt, de aarde draait rond zichzelf en dat duurt 1 dag (daardoor hebben we dag en nacht) en we krijgen 4 seizoenen doordat de aarde rond de zon draait. Dit moest toch nog eens duidelijk uitgebeeld worden. Zo werden de 4 seizoenen ook nog eens goed herhaald. Bij Sanne oefenden we op het voorstellen van onze tijdslijn. Dit gaan we voor de hele klas brengen. We moesten er goed opletten dat we mooie zinnen maakten en in de juiste volgorde onze levenslijn aan de anderen uitlegden. Dat lijkt gemakkelijk maar is het zeker niet. 



We versierden ook nog enkele dozen voor ons lekker Bloei!-ontbijt. Vergeet de briefjes niet op tijd binnen te brengen! We kunnen jullie verzekeren dat het opnieuw een TOP ontbijt wordt en dat jullie geen honger meer zullen hebben achteraf. Bestellen is dus de boodschap! 




Vrijdag

We keken naar Karrewiet en leerden meer over een zeldzame ziekte, we leerden hoe het komt dat er een extra dag was dit jaar, dat er steeds meer natuur plaats moet maken voor beton maar dat dit niet zo goed is en nog zoveel meer! 

In het 1e leerjaar stond vooral 'hoekenwerk' centraal. Nadat we onze agenda hadden ingevuld, gingen we aan de slag. Voor taal kozen we een spelletje of opdracht en we hielden dit vol zo lang de zandloper liep. Daarna mocht je kiezen: kies ik iets nieuw, of doe ik verder. Wat werkte dit goed! We waren heel geconcentreerd bezig met lezen, schrijven, woorden maken,... In de rekenles speelden we herhalingsspelletjes van splitsen, + en - tot 10 en de getallen tot 20. We konden niet alle spelletjes spelen dus spelen we ze volgende week nog eens opnieuw en schuiven we door. 





















In het tweede leerjaar hadden de uitdelers veel werk. Onze werkblaadjes mochten allemaal in de juiste mappen worden gestoken. We leerden hoofdletter 'N' en maakten onze toets van cijferen. Daarna begonnen we met de klok.




In de namiddag stond er een turnles op de planning. Niet zomaar een turnles, maar een ruimteturnles. We kregen allemaal een eigen planeet waar we allerlei gooi- en vangopdrachten mee deden. ‘Maar Kyara, dat is toch veel te klein voor een planeet?! Ofwel is het ook een dwergplaneet, net zoals Pluto!’ 












Lang geleden maar hier is hij nog eens: de Grej of the day. 'Ik kan vliegen en ik ben een ijsje. Rarara, wat ben ik?' (deze zal snel geraden worden denk ik :-))


Belangrijk volgende week: 
- dinsdag: zwemmen 
- woensdag: gaan we naar de sterrenwacht Halley in Ledegem 


Fijn weekend! 🌻
Kyara en Sanne



Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’