Project ‘Wat is er allemaal in de ruimte?’

Dag astronauten, 


Maandag

Kampa nam de vertelkring voor zich. Iedereen vertelde mooi over het weekend. Daarna kregen we een nieuwe plaats. Dat betekende natuurlijk dat al ons materiaal ook verplaatst moest worden, het liefst in 1 keer :-). 


Daarna lazen we het verhaaltje ‘het huis van big’. Er was iets aan de hand.. Big wou niet opruimen dus zijn huis was heel vuil. Hij kreeg hulp van wolf, wat lief! In de rekenles leerden we oefeningen oplossen met een rekenrekje. Op een cursusblaadje probeerden we een eigen kantlijn te tekenen, want zonder een kantlijn klopt dat niet. Toch Kyara?! 





De vertelkring in het tweede leerjaar werd goed gestuurd door Loeka. Hij bedankte netjes de kinderen die aan bod zijn gekomen en nodigde iemand anders uit om te vertellen. We werkten aan onze klastaken op Copamusic op het chromeboek. Na de speeltijd maakten we een toets van spelling. 

De tafels beginnen we al aardig te kennen. Maar toch moeten we soms lang nadenken over één oefening. We maakten een happertje van de tafel van 5. Zo konden we nog wat extra oefenen aan deze tafel.



In de namiddag haalden we onze nachtegalenstemmen boven. We leerden een liedje zingen bij Sanne waarbij we op reis wouden naar Mars. Bij Kyara herhaalden we de planeten en leerden we de kompas kennen. We leerden ook dat er 4 windrichtingen zijn. We leerden hoe we het ‘noorden’ moeten zoeken en vinden en we kregen de opdracht om dat te zoeken in de klas. We gingen naar buiten en keken of Kyara wel de waarheid sprak: staat de zon nu echt in het zuiden in de namiddag? Ja hoor! We zagen de zon en keken met het kompas of het echt de juiste windrichting was.






Dinsdag

In het 1e leerjaar werden de eerste levenslijnen voorgesteld. We vertelden wanneer we geboren zijn en gingen daarna in chronologische volgorde verder. Wat deden ze dat al goed! In de spellingsles schreven we woorden met een ‘o’. Het duurde niet lang of het was al tijd om te gaan zwemmen. 



Het 2e leerjaar had alweer een toets. Nu was het één van taalbeschouwing. Je kon er een muisje horen lopen. Zo stil was het!


Na de middag deden we zowel in het 1e leerjaar als het 2e leerjaar een rekenles. Daarna werkten we aan de ontbijtdozen. Het zijn stuk voor stuk mooie exemplaartjes geworden!




We kregen ook bezoek van astronaut Lily! De zwaarte kracht was precies verdwenen. Astronaut Lily zweefde door de lucht! Kijk maar!





Woensdag

We zijn het altijd gewoon om zelfstandig te werken op woensdag maar deze week was het iets anders. We gingen op uitstap naar de Sterrenwacht ‘Halley’ in Ledegem. We kregen de kans om door een echte telescoop naar de zon met de zonnevlekken te kijken. We kregen ook wat uitleg over een zonsverduistering en we mochten door een eclipsbrilletje kijken naar de zon. Wat raar, door de telescoop is de zon wit en door het eclipsbrilletje is de zon oranje. Wat een ervaring! (We geven een briefje mee met extra informatie over de opendeurdag met de kans om naar de maan te kijken. Zeker de moeite waard!)












Donderdag

We luisterden naar de andere levenslijnen. We vertelden mooi in chronologische volgorde. Amai, dat is een moeilijk woord! We legden nog eens uit wat dat ook alweer wilt zeggen. Na de levenslijnen gingen we verder met de spellingsles rond woorden met o. We werkten ook ons 4e werkboek af van mol en beer. We herhaalden de moeilijke woorden 'medeklinker' en 'klinker'. In de rekenles werkten we de toets van de getallen tot 20 af en automatiseerden we nog een beetje. 





Ook in het tweede leerjaar werden enkele levenslijnen voorgesteld. We kozen om dit in de kring te doen, maar dan hadden we toch twee helpers nodig om de levenslijn vast te houden. We letten er vooral op dat we onze voorstelling in chronologische volgorde deden en dat we hierbij mooie zinnen konden maken. Wat ging dat goed! 




We leerden woorden met 3 medeklinkers vooraan en onze eerste les kloklezen ging van start aan de hand van onze nieuwe daglijn.





Tuur, onze weerman hield het weer nauwgezet in de gaten.


In de namiddag werden we in 2 groepen ingedeeld. Bij Kyara werkten we verder aan de 4 windrichtingen. Het kompas werd opnieuw boven gehaald. Deze keer was het buiten. Waar is het noorden? Moeten we nu naar de 'N' van noorden kijken? Of wijst de pijl ons het noorden aan? En waar staat de zon? Achter ons? Oh, we kwamen alweer veel te weten.

                                                 








Bij Sanne moesten we onze bibboeken verzamelen. We lazen de titel van onze boeken goed want als die werd voorgelezen, mochten we het boek op de stapel leggen. Kijk eens naar onze stapels boeken? De helft van de bib ligt precies in onze klas.
We leerden ook astronauten la souris en l'éléphant kennen. Ze kwamen elkaar in de ruimte tegen en begroetten elkaar. Bonjour la souris! Bonjour l'éléphant!




Vrijdag

Karrewiet stond terug op de planning. We keken heel geconcentreerd en stelden opnieuw goeie vragen. Daarna kreeg het 1e leerjaar uitleg over de oefeningen van spelling en taal. Daarna gingen we zelfstandig aan het werk. Kijken op het bord wat we ook alweer precies moesten doen en een magneet hangen onder hun foto. Wie klaar was, mocht iets kiezen uit de kieskast. Voor rekenen gingen we verder met optellen tot 20 en leerden we ook al oefeningen zoals 18 - 10. Wat is dat een makkie, we moeten gewoon de 1 wegdoen of een volledige eierdoos. We vlogen dan ook door de oefeningen. 








We mogen ook een nieuw kindje in de klas verwelkomen: Samah. 

Het 2e leerjaar leerde de hoofdletter 'M' van Mathiz en van de mama van Sayfoulla, Marta, en zoveel anderen. De laatste levenslijnen werden voorgesteld aan de klas. We leerden van elkaar. We gaven elkaar complimenten en tips. 





Onze rekenles werd een hoekenwerk waarin de tafels en de klok extra goed werden ingeoefend.







In de namiddag werden we in 2 groepjes verdeeld. Het groepje bij Sophie speelde spelletjes van Lander Landkaart. De groep bij Kyara maakte een projecttoets op de chromebooks. We kregen ook een gezamelijke opdracht. We werden in groepjes verdeeld en keken dan naar een filmpje. In dat filmpje kwamen 12 afbeeldingen van voorwerpen. Nadat het filmpje gedaan was, kregen we de opdracht om zoveel mogelijk dingen te noteren. We hadden een groepje die maar liefst 10 dingen nog wist! Goed gedaan! 










En zo zit ons ruimteproject er helaas al terug op.. We leerden heel wat nieuwe dingen bij! Wat een interessant project. We keken naar de zon door een echte telescoop. Wie interesse en zin heeft, op zaterdag 16 maart is er een opendeurdag in de privésterrenwacht 'Halley' in Ledegem. Dan ga je de mogelijkheid hebben om naar de maan, Jupiter en Uranus te kijken. Meer info vind je op de website: https://www.sterrenwachthalley.be

Belangrijk voor volgende week: 

  • maandag: we gaan naar de bib en we gaan sprokkelen voor een nieuw project. Dus gerust iets mee om de anderen te overtuigen! 
  • vrijdag: turnen. Vergeet je turnzak niet! 
Fijn weekend! 🌻
Kyara en Sanne

Foto’s

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’