Sprokkelen + project


Dag zonnebloemen, 

Maandag

In de vertelkring werd er terug veel verteld over het afgelopen weekend. Lily kreeg oorbelletjes, Illyana haar mama maakte een pikachu, Kampa ging naar de zee, Berre deed een ruiltocht en kreeg een set om mee te badmintonnen,... Daarna maakten we de toetsen van thema 7 van taal. We moesten goed luisteren, rijmen en onze woordkennis terug bovenhalen. In de rekenles herhaalden we de rekenoefeningen van vorige week en leerden we nieuwe oefeningen: 15 - 3 =. We maakten ook onze persoonlijke oefeningen op copamusic. Wat doen dat al heel goed. Ons doel is om alles in het groen te krijgen. 







In het tweede leerjaar vertelden we ook onze belevenissen van het voorbije weekend. Janne kwam ons opnieuw helpen bij het werken op het chromebook en daarna was het tijd voor een nieuw plaatsje in de klas. In de rekenles leerden we hoofdrekenen tot 100 met inwisselen. In de les spelling werkten we opnieuw met onze blokjes.




In de namiddag gingen we naar de bib. We mochten opnieuw onze eigen boekjes kiezen. Goed kijken bij welk niveau we moesten kijken en dan mochten we de boekjes laten scannen. We kozen allemaal 3 boekjes. Toen we terug in de klas waren, moesten we goed luisteren naar Kyara en Sanne. Zij zeiden een titel en we keken of het die van ons was. Daarna mochten we al eens eventjes in onze boekjes lezen. We brainstormden ook voor een nieuw project. 










Dinsdag

In het 1e leerjaar waren er 2 gelukkige kindjes vandaag: Rosie en Faye. Rosie haar naam stond op het kalenderbriefje en bij Faye was het de naam van haar mama. Daarna kregen we de vraag: liever een lange nek zoals een giraf of liever een lange slurf als een olifant? Wat een moeilijke keuze! Dit zijn de antwoorden: 

  • Noor: lange nek omdat ik dan leuke dingen kan doen in de bomen 
  • Lilly-Mae: een slurf want dan kan ik mensen nat spuiten
  • Berre: een slurf want dan kan ik mensen opzuigen als ze mij ambeteren
  • Saji: lange slurf want als de mensen mij ambeteren dan kan ik hen nat maken
  • Stella: een lange slurf 
  • Rebeca: een lange nek omdat ik dan door de ramen van andere huizen kan kijken
  • Lily: een lange slurf omdat ik mij dan zelf kan douchen
  • Odette: een lange slurf dan kan ik mij in bad douchen
  • Kampa: een slurf omdat ik dan de mensen naar de maan kan gooien
  • Luca: een lange nek want kan ik hoog kijken en veel zien 
  • Illyana: een slurf want dan ik zelf de ramen poetsen 
  • Hailey: een slurf want dan kan ik gemakkelijk mijn eten pakken
  • Yule: lange nek want dan kan ik veel eten 
  • Eli: een lange nek want dan kan ik de hele horizon van langs boven zien 
  • Faye: lange nek dan kan ik van de mensen hun eten eten als ze hun raam opendoen
  • Rosie: een slurf want dan ik mijn broer en mijn zus uit mijn bed duwen
  • Samah: een lange nek 
  • Suze: een slurf want dan kan ik alle mensen pakken
We luisterden ook naar het nieuwe verhaal van mol en beer en leerden heel wat nieuwe themawoorden: nieuws, probleem, goedmaken, vreselijk,… We tekenden ook welk probleem wij al eens hebben gehad. We leerden ook al 2 nieuwe woorden: citroen en carnaval. Huhn, wat gek?! Allebei met de ‘c’ maar we spreken het uit als een ‘s’ of ‘k’. In de rekenles gingen we verder met oefeningen zoals 16 - 4. 





We hebben ook een nieuw kindje in de klas. Welkom Odette! 



In het tweede leerjaar stelde kringleider Mathiz een nieuw dilemma voor: Liever 4 katten hebben of liever 4 honden?
We installeerden een nieuwe afspraak in de klas. Gezien de koptelefoon niet altijd optimaal wordt gebruikt of wel eens verkeerd wordt gebruikt, hebben we een picto in de klas van een koptelefoon. Als deze picto aan het bord hangt, is het koptelefoontijd. 




Werkwoorden uitbeelden, kan echt grappig zijn!




Paulien schreef alle werkwoorden op.



Met onze nieuwe hulpkaarten leerden we hoofdrekenen tot 100. Sophie, onze ondersteuner, hielp ons met het rekenen.





Het lijkt alsof we een dutje doen maar dat is het zeker niet! We mochten niet kijken want we stemden ons nieuw thema.



We werkten nog wat aan ons geheugen. Lander Landkaart kwam hier echt van pas. We speelden spelletjes die ons geheugen uitdaagde.










Woensdag

Zelfstandig werktijd stond terug op de planning. We oefenden op spelling. Het 1e leerjaar herhaalde woorden met een 'u' en woorden met de andere klinkers. Het 2e leerjaar herhaalde de woorden met 'sch', 'schr', 'spr', be-, ge- en ver. Voor rekenen maakte het 1e leerjaar hun klastaken op copamusic en de onafgewerkte blaadjes uit hun bakje. Het 2e leerjaar cijferde erop los en maakten een tovertekening die tot leven kwam door de tafels juist op te lossen. (Oeps, te druk bezig geweest om foto's te nemen)


Donderdag


We kregen enkele weetjes te horen in de kring. Wist je dat: er vroeger zeedieren waren met tanden zo groot als een komkommer, dat er ook op Uranus en Mars vulkanen zijn, dat de eerste bloemen pas groeiden na de dinotijd,... Daarna hadden we een leeslesje over woorden als citroen en carnaval. We leerden ook dat er 3 leestekens zijn en dat dit telkens op het einde van de zin staat. We leerden zinnen lezen met een punt, we leerden een zin vragend lezen met een vraagteken en zinnen uitroepen met een uitroepteken. Als laatste herhaalden we de letters en hun kleuren en probeerden we al eens woorden te maken zoals: ik, mus, is, geel,... Goed nadenken of we een lange of korte klank horen, of we medeklinkers horen,... En kijk eens hoe trots we zijn op al onze letterkaartjes. In de rekenles losten we vraagstukken op en maakten we onze taakjes op copamusic. 








In het tweede leerjaar vroegen we ons af rond welk uur onze activiteiten vielen. Tussen 10 uur en 11 uur eten we een koek. Net voor 3 uur eten we fruit. 



We kozen om dieper in te gaan op materialen. We kregen heel wat info over hoe rubber, glas, ijzer,... worden gemaakt en waarvoor ze worden gebruikt. 






We kwamen al heel wat te weten en konden dit dan ook afronden. We kozen ervoor om het project rond wielen verder uit te diepen. 

Vrijdag

We keken samen naar Karrewiet, wat een gezellig moment! In de taalles moesten we goed kijken naar het zelfstandig werkbord. Daar hingen kindjes op die verschillende sporten beoefenen. Elk kindje, stond voor een ander taakje. Op de bakje hing hetzelfde kindje. Goed kijken of wij dat taakje moeten maken of niet. We moesten lezen, een tekst lezen en vraagjes oplossen, een leespad volgen, zinnen lezen en aanduiden of het kan of niet, we kleurden de bloemen in de juiste kleur aan de hand van de klanken (korte klank = groen, lange klank = geel), we zochten de letters bij elkaar en moesten een woord en zin maken. Wat een denkwerk op een vrijdagochtend! We werkten ook onze vraagstukken af in de rekenles. 






We leerden met het tweede leerjaar de hoofdletter Q schrijven. Die komen we weinig tegen, dus het was een beetje vreemd een letter te moeten oefenen die we niet vaak tegen komen in teksten.



We leerden nog wat meer hoofdrekenen.




Voor de voormiddag erop zat, was het nog forum. Deze keer was het tijd voor Kobe Kompas. Kobe staat voor planning en organisatie. We moeten goed luisteren en nadenken voor we aan een opdracht beginnen. We hebben toch opnieuw goed gelachen! 






Over de middag nog wat poetsen.




In de namiddag trokken we richting de turnzaal. We werkten in verschillende postjes: klimmen op het klimrek en zelf kiezen welke bank we naar beneden glijden om daarna te slingeren aan een touw, jouw schat verdedigen terwijl de ander iets probeerde te stelen, we probeerden elkaar ook op de rug te dragen, we moesten elkaar verslepen, we deden zakspringen, probeerden ons evenwicht te houden op de evenwichtstrappers en moesten de ballen in de mand mikken. 





















We kozen een nieuw project. Alles over wielen. We zijn op zoek naar spelletjes die iets te maken hebben met wielen, tandwielen,... Heeft er iemand het spelletje 'onderuit'? Breng gerust mee! Heeft er iemand een tandwielenset? Zo kunnen we volop experimenteren. 

Belangrijk voor volgende week:

* dinsdag: We gaan zwemmen. Vergeet je zwemzak niet!

Proficiat aan alle kindjes die hun lentefeest doen vandaag! 

Fijn weekend! 🌻

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’