Project 'Waarom hebben boeren een tractor nodig?'

Dag zonnebloemen, 

Zijn jullie klaar voor een nieuwe blog vol leuke avonturen? Hier komt hij! 

Kring 

We hadden opnieuw heel wat te vertellen in de vertelkring. Hailey deed ook haar levenslijnkring. 


We startten ook de dag eens op een rustige manier. We deden dit met prachtige yogakaarten. We leerden rustig te ademenen in verschillende posities. 






Deze week mocht Eli terug een briefje van de scheurkalender meenemen naar huis.. Het was opnieuw de naam van zijn papa die erop stond! En ook Odette kreeg een briefje want haar naam stond erop. 



Tuur en Guillaume toonden hun collectie tractors.



Er viel een scheurblaadje achter de kast. Eventjes een stuntje bovenhalen om het briefje te vinden.


Rekenen

In het 1e leerjaar gingen we verder met de brugoefeningen tot 20. We kregen een blaadje waarop we konden blijven schrijven. Telkens als we een oefening hadden gemaakt, konden we dit wegdoen. We leerden de tussenstappen opschrijven. 


We losten ook een tovertekening op. Telkens wanneer we het juiste antwoord hadden getypt, werd het vakje groen en kwam er in het kader ernaast enkele gekleurde vakjes tevoorschijn. Kunnen jullie raden wat het is? 


Het is een giraf! 


We deden ook een herhalingshoekenwerk. We herhaalden de klok, de splitsingen en de bewerkingen tot 20. 




In het tweede leerjaar zijn we er bijna, met al dat hoofdrekenen!





We leren het kwartier op de analoge en digitale klok.







Taal

We werkten ons zelfstandig werk van vrijdag af: schrijven van leeuw en nieuw, de leesbundel en onze schrijvertjes. We werkten ook de spellingslessen van thema 9 af. Wauw, opnieuw een thema die al af is! Nog 3 thema's te gaan en we hebben alles geleerd. Wat gaat de tijd snel! Er was iets geks aan de hand, onder onze stoel hing een blaadje.. een letterblaadje van de letterdief! Het was lang geleden dat hij op bezoek kwam en nu gaf hij alle letters in 1x terug. Dit moest natuurlijk in de letterboom worden gehangen. 







We leerden ook wat meer over de poes en we leerden delen uit een zin veranderen. Lees zelf maar :-). 




We herhaalden de kleuren van de letters, we kleurden de luchtballon in de juiste kleuren. We herhaalden ook de korte en lange klanken. Wanneer we klaar waren, dan mochten we een ander spelletje kiezen: woord en bel, zin lezen en om het 1 het prentje zoeken en vinden, kruiswoordraadsel maken,... 





We genoten van een leesmomentje dicht bij elkaar. 


In het tweede leerjaar leerden we wanneer we hoofdletters moeten gebruiken, de doffe e achteraan in een woord, en veel medeklinkers naast elkaar.





Project

We brainstormden over de invulling van ons project. Er kwamen heel wat boeiende vragen naar boven over zowel de tractor als de boer op de boerderij. We probeerden met verschillende bouwmaterialen ook eens een tractor te maken. Met het ene materiaal ging het al wat beter dan met het ander materiaal. 











Kijk eens wat een groot wiel we hebben gemaakt! Bestaat er nog een groter wiel dan deze? Wij denken van niet! 






We leerden ook over de geschiedenis van de tractor en eens we beginnen te vertellen… zijn we niet meer te stoppen. We hadden het over koeien melken, dikbil koeien, verschillende soorten melk, ploegen, verschillende tractors,… Noem maar op. Dankzij de grej of the day leerden we wat meer over ‘formule 1’. 

Hier zijn we aan het werk voor moederdag. Maar we verklappen lekker niets! 


Turnen

In de turnles speelden we eerst een tikspelletje. Nandoe-tikkertje. Want we leerden vorige week over de geluksvogel Nandoe. Nandoe wou sprinkhanen pakken om te eten maar zijn zus Nindie stak daar een stokje voor.. 






We deden ook allemaal partneroefeningen: elkaar voortrekken/dragen, driebenenrace, kruiwagen, rupsenrace, hanengevecht, rug aan rug en samen rechtstaan, elkaar in de hoepel trekken, een bal tussen ons hoofd houden en niet laten vallen,… we leerden dus samenwerken en trek- en duwspelen. Dat zorgde voor heel wat lachmomentjes. 














Andere kiekjes

De speeltijd is telkens zo leuk! Er is heel wat ruimte om te spelen, ontdekken, genieten en vooral om te lachen. :-). 


Maar ook in de klas hebben we veel plezier. 




Kampa imiteerde het vrijheidsbeeld van New York.



We hadden ook een lekker verjaardagsforum. We konden smullen van alle lekkere traktaties van de jarigen van maart en april. Hieperdepiep, HOERA! 









Belangrijk voor volgende week! 
  • Maandag: toneel
  • Dinsdag: zwemmen + uitstap naar de aardappelboer in Geluwe
  • Woensdag: geen school

Fijn weekend! 🌻

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’