Project ‘Welke noten kunnen we eten?’
Dag zonnebloemen,
De vertelkring in het tweede leerjaar was rijkelijk gevuld met vele avonturen.
In het tweede leerjaar rekenen we verder tot 20 met de brug.
Hier heb je dan onze klasfoto. Kijk maar eens goed naar onze Notenkrakerslach.
Kring
Vertelkring in het 1e leerjaar. Sommigen brachten iets mee en andere vertelden gewoon over het weekend. Wat een boeiende avonturen allemaal!
Dilemma dinsdag in het 1e leerjaar: willen kunnen vliegen of onzichtbaar kunnen zijn.
- Lilly-Mae: vliegen want dan kan ik de hele wereld rond vliegen en uitrusten hoog in de bomen
- Nel: onzichtbaar zijn want kan je mensen laten verschieten
- Odette: vliegen want dan kan ik super hoog vliegen en kan ik een keer stoppen in het bos en kan ik eens kijken naar de andere vriendjes
- Anouk: onzichtbaar zijn want als we dan verstoppertje spelen kan ik gewoon blijven staan zonder dat ze mij zien
- Fatima: onzichtbaar zijn omdat niemand mij dan kan zien
- Bolo: onzichtbaar want dan kan ik mensen in de nacht bang maken
- Nova: onzichtbaar zijn want dan ik mensen bang maken
- Matteo: onzichtbaar zijn want dan ik iedereen bang maken
- Lucas: vliegen want dan kan ik gewoon naar huis vliegen
- Rocco: onzichtbaar zijn want dan kan ik een Gengar (soort pokémon) zijn
- Roel: onzichtbaar zijn want dan kan ik stiekem in het bos spelen
- Klara: onzichtbaar zijn want dan kan ik ook stiekem in het bos
- Tuur: onzichtbaar zijn want dan kan ik ook samen stiekem in het bos
- Yule: onzichtbaar zijn want als ik ergens niet mag gaan vissen dan kan ik dat stiekem toch doen
- Robbe: onzichtbaar zijn want als de katjes dan tegen mij lopen dan kan ik ze gewoon aaien
- Gentil: onzichtbaar zijn want dan kan ik ook een Gengar zijn
- Seppe: onzichtbaar zijn want dan kan ik stiekem naar huis
Op donderdag was er een voelkring in het 1e leerjaar. We moesten aan 2 dingen voelen zonder te kijken en achteraf raden aan wat we hebben gevoeld.
Taal
We leerden de letters van ‘ik’ schrijven met een rustig muziekje op de achtergrond. We oefenden de letter 'k' eerst op onze bank en stap voor stap.
Het laatste woordje van thema 1 kwam al van achter de hoek piepen. De letters van het woordje ‘an’ kennen we nu ondertussen ook al. We kregen onze letterkaartjes en mochten deze zelf uitduwen.
We lazen op een nieuwe manier: dobbelsteenlezen. Telkens we een woordje of letter hebben gelezen, moesten we dit kleuren.
Via een hoekenwerk vol leesspelletjes herhaalden we de aangeleerde letters: woorden stempelen, krokodillezen, dobbel en lees, knijpkaarten, mini loco en memory.
Rekenen
Deze week waren we bezig met de laatste dingen tot aan 10 in te oefenen: in onze bundel, met materiaal en op scoodle.
We hadden ook terug ons hoekenwerk: scoodle, herhalingsoefeningen, smartgames, spiegelen en bordspel.
Project
Sanne bracht een zonnebloem mee uit haar tuin. We mochten eens goed kijken naar de bloem en leerden dat dat allemaal zaadjes zijn waar een zonnebloem kan uitkomen. Heel wat zintuigen werden gebruikt: voelen, ruiken, kijken. Ze vroegen ook of we die mochten proeven. De zaadjes waren jammer genoeg nog niet droog genoeg om te proeven.
We leerden ook het verschil tussen een tamme kastanje en een wilde kastanje. We weten nu dat we een tamme kastanje mogen opeten en dat we die herkennen aan de haartjes, een plattere vorm, een stekelige bolster en ze zitten met meerdere in de bolster. We leerden ook hoe het komt dat de blaadjes en vruchtjes van de bomen vallen.
We deden een hoekenwerk rond noten: noten met de pincet in de paddenstoel leggen, noten tikken, noten namaken op een geobord, notenbowling en we maakten ons eigen doolhof en moesten onze noot er door blazen.
We maakten muziek met noten.
We maakten kennis met het verhaal van de Notenkraker en de muziek van Tchaikovsky.
We gingen op zoek naar blaadjes en leerden die determineren via onze chromebook.
Turnen
We gingen opnieuw op reis naar Mikland. We werden opnieuw uitgedaagd in verschillende postjes.
Postje 1: een tennisbal omhoog gooien en opvangen met je kegel
Postje 2: zwaaien met de touw en een pittenzak mikken in de hoepel
Postje 3: ballen mikken in de omgekeerde kegels
Postje 4: hoepels mikken rond de hoepels
Postje 5: we gooien onze bal over het touw en mikken de bal in de hoepel van onze partner
Postje 6: een bal rollen over de bank en in de mand mikken
Postje 7: kleine ringen rond de kleine kegels gooien
Algemeen
Elke week staat er in het 1e leerjaar een spreuk centraal waar we op vrijdag terug over nadenken en een voorbeeld van geven. Deze week is het de volgende spreuk:
Wat genieten we enorm van onze speeltijden buiten.
We luisterden naar het verhaal van ‘de gruffalo’. We luisterden goed naar de kenmerken en tekenden daarna onze eigen gruffalo in onze vrije tekstenboek. Deze moest zo goed mogelijk lijken op de echte gruffalo: oranje ogen, paarse stekels, scherpe klauwen en tanden, een groene wrat, eeltige knieën,..
‘Kijk, ik maakte een gekke bril hihi’.
Woensdag was het ‘dag van de sportclub’. Enkele kinderen kwamen in hun sportkledij naar school.
We hebben er een nieuwe klasgenoot bij. Welkom lieve Ferre!
Het 1e leerjaar vulde voor het eerst hun eigen agenda in. We begonnen met de cijfers. Wat doen ze dat al goed!
Belangrijk voor volgende week:
- Maandag: turnen! Als je turnzak thuis ligt, vergeet deze dan niet mee te brengen.
- Donderdag: uitstap naar het bos. Breng gerust een zak mee. Er staat ook een forum gepland.
Fijn weekend! 🌻
Reacties
Een reactie posten