Sprokkelweek

Dag zonnebloemen, 

We hadden deugd van een verlengd weekend en daarom startte onze week pas op dinsdag in plaats van op maandag. 


Kring

Gevoelenskring in het 1e leerjaar. We kwamen binnen en mochten op het bord aanduiden hoe we ons voelden. Nadien hadden we een gesprek. Er was niemand boos of verdrietig maar we dachten wel na wat we zouden kunnen doen moest er wel iemand boos of verdrietig zijn. We dachten aan: troosten, een knuffel geven, vragen wat er aan de hand is, vragen hoe we hen kunnen helpen om terug blij te worden. 


Alweer veel te vertellen in het tweede leerjaar.








Taal

We gingen verder met het schrijven van de letters van mol en de letter 'b' en maakten ook onze eerste spellingsoefeningen. 



We deden onze eerste leestoets. Spannend! 


Omdat we allemaal leren schrijven met Luna, warmden we samen onze handen en vingers op. 


Eindelijk leerden we onze eerste hoofdletter. De 'O' lijkt heel gemakkelijk maar is moeilijker dan het lijkt.






Rekenen

Deze week stond nog steeds in teken van splitsen tot 5. We gingen verder aan de slag met ons hoekenwerk: de weegschaal, splitsmachine, de pinguïns en met de blokjes. 




We werkten onze splitsoefeningen af en speelden herhalingsspelletjes van de getalbeelden tot 10 en nog een spelletje van de splitsingen. 







Het wekelijks hoekenwerk was opnieuw een succes! We oefenden op de splitsingen (voor het 1e leerjaar) en op de oefeningen tot 20 (voor het 2e leerjaar).







We zijn ook niet bang om elkaar te helpen. Cijfers schrijven, uitleggen,… we gaan daarom ook door elkaar en naast elkaar zitten. 


In het tweede leerjaar leerden we eindelijk tot 100! 














Project 

Ons notenproject is achter de rug en normaal gingen we sprokkelen voor een nieuw project. Maar we hebben besloten om na de vakantie aan de slag te gaan met een schoolproject. Wat dat wordt, blijft nog eventjes een geheimpje :-). Daarom gaan we volgende week aan de slag met plattegronden, coderen,… De eerste activiteiten stonden op donderdag gepland. Bij Kyara leerden we programmeren of coderen. Iemand was de robot, de ander de computer en liet de robot de juiste weg afleggen. Als we juist waren, dan vonden we een klein knuffeltje onder het potje. Eerst deden we het enkel met gebaren, daarna met gebaren en de ogen dicht. Goed kijken, nadenken en de juiste instructies geven. 






We programmeerden ook met ‘bommen’. Goed opletten dat we niet op de bommen stappen. We moesten de weg dus zeggen en de bommen ontwijken. 




‘Kijk Kyara, mijn vriendjes!’


‘Kyara, wat vind je van onze hoedjes? Mooi hé!’



Bij Sanne maakten we een maquette van onze klas. Om daarna er een 2D tekening van te maken, dus, een plattegrond. Jean-Pierre, het mannetje liep rond in onze maquette en wij moesten hem nadoen in de echte ruimte. 








Algemeen

De spreuk van vorige week was: Ik durf om hulp vragen. We kwamen tot het besluit dat we eigenlijk wel regelmatig om hulp vragen maar dat het niet altijd zo voelt en dat het ook niet erg is om hulp te vragen. Deze week stond er een andere spreuk in de spotlight. 


Klara werd op zaterdag 6 jaar. Dit moest dus zeker ook gevierd worden!! HIEP HIEP HOERA! 




De primula's hadden hun eindproduct: hun eigen koers rijden. Natuurlijk moesten wij gaan supporteren! GO GO GO!!! 





Om goed te kunnen supporteren, oefenden we ‘the wave’. 


We zagen ook een hele speciale, gele rups. We keken eventjes van dichtbij. 


Samen met Julie speelden we spelletjes van Anna Anker. Goed nadenken voor ik iets zeg of doe. 





Op weg naar een notenkrakersmondje. :-)


Eens zwaaien naar Rune en Cleo in het portaal. 


2 notenkrakerskameraden kwamen een bezoekje brengen aan onze notenkraker.




Belangrijk voor volgende week:
  • Maandag: turnen. We turnen vandaag op school, misschien best een extra trui voorzien en sportschoenen voor buiten. 
Aan de ouders van het 1e leerjaar: vergeet jullie niet in te schrijven voor het oudercontact. 

Fijn weekend! 🌻

Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek

Tweedaagse naar Koksijde

Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'