Schoolproject 'Hoe kunnen we een muzikale dag organiseren?'
Dag muzikale zonnebloemen,
We leerden iets heel moeilijks: zelfstandige naamwoorden.
De huisjes tot 100 kennen we al goed.
Instrumenten sorteren konden we al goed. Snaarinstrumenten, blaasinstrumenten, slagwerk,...
Een memorie van de instrumenten als afsluit.
Na de vakantie vlogen we er direct terug in!
Kring
We hadden heel wat te vertellen over onze vakantie. Sommigen brachten ook iets mee.
Dilemma-dinsdag: zou je liever willen dat het altijd donker is of altijd licht?
Onze kring start nu elke dag met de dagen van de week. Zo onthouden we nog beter welke dag het vandaag, gisteren, eergisteren, morgen en overmorgen is.
Taal
Wat zijn we fier op onze ingevulde bingo's van in de vakantie!
Wanneer we met onze opdracht klaar zijn, dan kiezen we iets uit de kieskast. Deze keer lagen er allerlei leesspelletjes in.
In thema 3 van mol en beer leerden we nieuwe themawoorden zoals 'kennismaken'. We deden dat eventjes in de klas.
We kunnen nu elke klank koppelen aan een kleur. En nu maken we heel veel woorden met blokjes!
Schoon schrijven. Soms hebben we eens van die goede dagen.
Rekenen
We werkten in duo's samen om de splitsingen nog eens te herhalen. Diegene die we juist hadden, mochten we in de groene cirkel leggen, diegene die fout waren, legden we in de rode cirkel. Op het einde probeerden we diegene van in de rode cirkel nog eens op te lossen.
We maakten ook onze eerste vraagstukken.
We leerden meer over het beelddiagram. We keken wat ons lievelingskleur is, hoe we naar school kwamen en welk dier we zouden willen zijn. Er kwamen enkele vragen aan bod: in welke tabel staat er het meest, wat is het minst gekozen, hoeveel meer en hoeveel minder,... Daarna deden we ook een oefening met de instrumenten.
In het tweede leerjaar speelden we allemaal 'op te spelen' een muziekinstrument. Om dat heel duidelijk te maken, hebben we het resultaat in een beelddiagram gemaakt.
Hoelang is onze bank?
- Een jas van Berre en een boekentas
- Precies 1 Hailey
- 125 kralen
- Een meetlat en een schaar
- Een Odette zonder voeten
- 120 vingers
We ontdekten dat de meter een afgesproken maateenheid is.
Project
Ons nieuw project ging van start. We stonden stil bij de vraag 'Wat is muziek?'. We kwamen tot besluit dat muziek geluiden zijn maar dat niet alle geluiden muziek is. We leerden het verschil tussen een hoge en lage toon, lange en korte toon. We leerden een moeilijk woord 'neuriën'. We luisterden naar verschillende muzieksoorten en gaven elke muzieksoort een score op 5 sterren. En bij sommige zelfs meer dan 5 sterren :-).
Bij muziek hoort natuurlijk: dansen! We deden ook de polonaise op Frans Bauer :-).
We leerden over situaties waarin het oké is om naar muziek te luisteren en wanneer niet: alleen in de douche, op de trein, met een koptelefoon aan het lopen,... We leerden ook hoe we onze oren kunnen beschermen tegen de luide muziek.
Het geluid van een instrument koppelen aan het instrument was soms wel eens een uitdaging.
Een memorie van de instrumenten als afsluit.
We maakten ook onze eigen muziek met notities! (grafische partituur)
We maakten muziek op 'incredibox' en luisterden naar elkaars liedjes.
Turnen
We oefenden op zijwaarts rollen en voorwaartse koprol.
Algemeen
We genoten van de speeltijden buiten.
‘Hé Kyara, kijk! Er is een 4 uit modder uit mijn laars gevallen!’
Tijdens ons wekelijks hoekenwerk herhaalden we de geleerde dingen en oefenden we ook op nieuwe dingen: splitsen tot 8, + en - tot 5, de getallen tot 100, oefeningen op scoodle, smartgames, spelling en de laatste oefeningen in ons 1e lunaboekje.
Met Julie deden we een nieuwe opdracht van WIEF. We dachten aan onze taakiniatie. Waarom is het soms moeilijk om aan een taak te beginnen? Welke taak vinden we gemakkelijk/moeilijk,... We deden ook een activiteit per 2. In 2 seconden tekenden we een krul op ons blad. Daarna wisselden we van blad en moesten we een tekening maken van de krul. Wat een prachtige resultaten!
We maakten van onze potlood een snor, hihi.
In het 1e leerjaar kwam de bankpolitie langs: is je bank in orde of niet. De volgende dag keken we waarom de politie een 'stop'kaartje had gelegd.
Op het forum kregen we voor het eerst ons nieuw schoollied te horen, gezongen door de Primula's.
Belangrijk voor volgende week:
- Maandag: Wapenstilstand. Geen school! Optocht ter herdenking van Wapenstilstand op het kerkhof in Ledegem.
- Donderdag: Uitstap. Verder info volgt. We zullen vervoer nodig hebben in de voormiddag.
Fijn weekend! 🌻
Reacties
Een reactie posten