Schoolproject 'Hoe kunnen we een muzikale dag organiseren?'

Dag muzikanten, 

We kregen een extra dagje weekend en dat zorgde ervoor dat we pas op dinsdag begonnen met de schoolweek. 


Kring

Deze week was het vertelkring op dinsdag. We brachten opnieuw heel wat dingen mee om te tonen en over te vertellen. 






In het tweede leerjaar droomden we van het spelen van een instrument: Welk instrument zouden we graag nog een leren?

            - Rosie: accordeon omdat het een mooi geluid is.
            - Illyana: Xylofoon omdat het een mooi geluid heeft.
            - Ferre: gitaar omdat het mooi klinkt.
            - Faye: drummen omdat ik later op een podium wil optreden.
            - Eli: drummen omdat ik super hard wil slaan en in een band wil spelen.
            - Hailey: piano omdat ik al een mooi liedje kan spelen: twinkel, twinkel, kleine ster...
            - Stella: saxofoon omdat het mooi klinkt.
            - Lily: viool omdat ik het thuis al speel.
            - Suze: piano omdat mijn opa dat kon spelen maar hij is al gestorven.
            - Saji: gitaar omdat ik dat goed wil kunnen.
            - Berre: drummen omdat het mooi klinkt.
            - Odette: blokfluit omdat ik daar mijn beroep wil van maken.
            - Noor: piano omdat ik thuis een elektrische heb en het geluid is super mooi.
            - Luca: gitaar omdat het mijn lievelingsinstrument is.

We hadden heel wat muziekdingen mee naar school.


Taal 

In opperste concentratie namen de letter 'u' van 'mus' en de verbindingen onder de loep. Dankzij ons 'li la letter' liedje weten we goed hoe we moeten zitten en hoe we ons potlood moeten vasthouden. 



We werkten in 3 eilandjes: taaleiland, schrijfeiland en leeseiland. Op taaleiland leerden we het woordje 'vis' en maakten we de oefeningen rond 'vis'. Op schrijfeiland moesten we in de vissenkom grabbelen naar kaartjes maar de kaartjes zaten verstopt in de confetti, daarna moest je het woordje op je blaadje zoeken en opschrijven in de schrijfletters. Op leeseiland konden we 3 leesspelletjes doen: mini loco, lees het woord en zoek het prentje en loeplezen (hier zaten de woorden en zinnen heel klein verstopt in de tekening en we moesten deze zoeken met een vergrootglas). 






Rekenen

We hebben al heel wat gesplitst en gerekend maar deze week stond in teken van 'meten'. We leerden wat 'de lengte' is. We legden staafjes van groot naar klein en omgekeerd, maar we deden dit ook blindelings (we moesten dus heel goed voelen). 




Daarna moesten we de staafjes meten met onze kralenketting en ook met onze blokken. We kwamen tot de conclusie dat hoe groter onze maateenheid is, hoe minder we er nodig hebben. We gingen op zoek in de klas naar dingen die evenlang zijn als de staafjes (door te meten met onze kralenketting). 





We leerden ook dat we moeten meten met dingen die even lang zijn, dat meten met kindjes dus niet altijd een even goed idee is. 


We deden ook iets heel moeilijk: zwijgen. Door middel van kijken, meten en gebaren zetten we onszelf van groot naar klein.




Ook in rekenen werkten we in 3 eilanden: splitseiland, chromebookeiland en meeteiland. Op splitseiland splitsten we met de pinguïns tot 8 en speelden we met de stapelcijfers. Op chromebookeiland werkten we onze oefeningen af op scoodle en maakten we een rekenkleurplaat. Op meeteiland moesten we voorwerpen op de kaartjes meten met paperclips, handen, voeten en kralenketting. 









In het tweede leerjaar leerden we de centimeter kennen.





We speelden een klasspel rond getallen tot 100.




Project

We deden een korte muziekquiz: welk instrument horen we. En we maakten onze eigen bodypercussie samen met de primula's. 









We leerden muziek kennen van over de hele wereld: typische dansjes voor dat land. We gingen naar Tanzania, Colombia, Palestina, Ierland en de Verenigde Staten. We luisterden eerst naar de muziek en probeerden er zelf op te dansen, daarna keken we naar onszelf en gingen we vergelijken met de echte dans. Op het einde werden we de jury, we gaven een punt op 5 over hoe mooi we de dans en het liedje vonden. De grote winnaar was ..... (tromgeroffel) ..... : De Verenigde Staten! 




We oefenden ons Bloei!-lied.


Uit elke klas werden er 2 leerlingen geloot om het lied op te nemen in een opnamestudio. Papa Demsey ging mee om het lied in te zingen. 















We leerden tafelritmes klappen met enkele zinnetjes: ‘ik smeer boter op mijn brood’, ‘kaas komkommer ketchup an een blaadje sla’ en als laatste ‘brood met pindakaas brood met pasta’. Wat ging dat goed! 


Yule, Nel en Anouk brachten ook nog enkele leuke instrumenten mee. 




Algemeen

WIEF stond ook terug op de planning, we deden dit samen met de primula's. Er mocht telkens 1 kindje naar buiten, de andere kinderen moesten een bepaalde situatie uitbeelden waar we ons bevinden: kapsalon, de zwemles, dokter, de dierentuin, een barbecue, een rusthuis,… Het kindje moest dan proberen te raden wat we uitbeeldden. 








Ons wekelijks hoekenwerk: oefenen op scoodle, smartgames, spelletjes rond meten/ + en - tot 5, we werkten aan onze oefeningen tot 20 en we moesten de dieren in het bos meten met blokjes en dan een staafdiagram inkleuren en in het laatste hoekje oefenden we op de schrijfletters tot mus en op de leestekens. 









Kiekeboe! 


We luisterden naar het verhaal ‘de beste’. We leerden Barry, de blauwe bes, kennen die in alles de beste wou zijn. We leerden dat je niet in alles de beste kan zijn en ook al lukt iets niet zoals je wilt, we moeten er het goede in zien. Daarna tekenden we in wat wij de beste zijn. 




Belangrijk voor volgende week: 
  • Maandag: turnen, vergeet je turnzak niet. Ook bezoek van opa en mama Robbe met instrumenten. 
  • Dinsdag: verjaardagsforum voor de jarigen van november. 
  • Donderdag: ons eindproduct met de ganse school staat op de planning. 

Fijn weekend! 🌻

Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek

Tweedaagse naar Koksijde

Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'