Project 'Hoe kunnen we het best voor poezen/dieren zorgen?'

Dag zonnebloemen, 


Kring

Vertelkring in het 1e leerjaar. 




Het 1e en 2e leerjaar deed een kring samen: tekenkring. We moesten tekenen op elkaar maar wees gerust, niet met stift of potlood. We tekenden met onze vinger op de rug van het ander kindje en zij moesten raden wat we hadden getekend. 




Taal

We leerden 2 nieuwe woorden deze week: het woordje 'school' en het woordje 'vier'. We lazen per 2 het verhaaltje 'het schip van tom'. We moesten goed luisteren naar elkaar en de foutjes verbeteren en helpen indien nodig. 



In het tweede leerjaar lazen we verder in het boek 'Minoes'. Er deden meer en meer katten en personages in het verhaal mee. Ze mochten allemaal op onze affiche.



Elke week leren we een nieuwe hoofdletter. Deze week was het de 'F' van Faye!

Rekenen

Sommige kinderen kregen al eens een uitdaging, we moesten de code goed ontcijferen en goed kijken hoeveel stapjes we moesten doen. Uiteindelijk kwam er een figuur tevoorschijn. 




We werkten verder aan + en - tot 10 en dit met een nieuw systeem: zelfstandig werk. We kozen zelf wat we eerst deden. Als de opdracht klaar is, dan kijken we op ons bord en hangen we een magneetje op de juiste plaats. Zo kunnen we zien wat we nog allemaal moeten doen. Plannen staat dus voorop. 




We leerden ook nog eens om gepast te betalen, bedragen te leggen op verschillende manieren en uitrekenen hoeveel je moet betalen of terugkrijgen. 

Rekenen tot 100 zonder brug, lukt ons al heel goed.




Project

We luisterden naar een verhaal over een poes en moesten dit uitbeelden. Denk maar aan: wakker worden, krabben aan de boom of krabpaal, eten,... 










We keken ook naar filmpjes over katten: zwerfkatten, jonge katjes, de katachtigen en kattentaal. Na het bekijken van het filmpje, moesten we vraagjes oplossen en zeggen of het waar of niet waar is. Wat leerden we veel bij over de katten! 



Tiebe kwam ons tonen en vertellen hoe je een poes kon tekenen in stapjes. 



Turnen

In de turnles speelden we stoeispelen. We deden dit opnieuw in 4 vakken. Hanengevecht, poezen en muizen tikspel, elkaar met een noodle van de bank proberen duwen/slaan, elkaar proberen op de rug of buik te draaien. Dit lijkt allemaal gemakkelijk, maar dat is het zeker niet. 















Algemeen

Deze week mochten we de verjaardag van Lily vieren. Proficiat Lily!

Leuke speeltijden deze week. We maakten een kampvuurtje, we knuffelden,… 


In ons wekelijks hoekenwerk kwam het volgende aan bod: oefeningen maken op scoodle, smartgames, herhalingsspelletjes van + en - tot 10 en tot 100, mini loco's tot 10 en 100 en werken in ons taal- of spellingsboek. 



We speelden ook opnieuw WIEF-spelletjes. We gingen per 2 aan de slag. We kregen een blaadje en we keken ook naar heel wat verschillende blokken. We maakten een plan op ons blad, maakten een legende om te kijken hoeveel blokken we nodig hebben en daarna moesten we ons plan bouwen. Viel onze constructie om, dan moesten we ons plan bijstellen en opnieuw proberen. 






Belangrijk voor volgende week: 

  • Maandag: turnen. Vergeet je turnzak niet
  • Vrijdag: uitstap naar de dierenarts
Op vrijdag 7 februari gaan we in de namiddag naar de bib. Jullie krijgen een mailtje i.v.m. het vervoer. 

Fijn weekend! 🌻

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tweedaagse naar Koksijde

Laatste schoolweek

Schoolproject 'Hoe kunnen we een muzikale dag organiseren?'