Project 'Hoe bouwen we een eigen huis?'

Dag zonnebloemen of is het ondertussen al bouwvakkers 😊, 

Kring

Vertelkring in het 1e leerjaar. 




We kregen ook een dilemma voorgeschoteld: wil je het altijd te koud hebben of altijd te warm hebben. De meningen waren mooi verdeeld! 


We deden voor de eerste keer een denksleutel: wat als - sleutel. De vraag was 'Wat als een huis kon vliegen?'. Dan zouden we dit allemaal kunnen doen: 
  • Dan zouden we naar Spanje kunnen vliegen. 
  • Dan zou je van heel hoog in een zwembad kunnen springen. 
  • Dan kan je ook overal naartoe en blijven slapen in je bed. 
  • Met je huis vliegen naar Australië. 
  • Naar het strand vliegen en springen in de zee. 
  • Dan kan ik de giraffen eten geven want dan kan ik even hoog vliegen zoals de nek van de giraf. 
  • Dan kan ik met mijn huis naar het water vliegen en op het water landen. 
  • Met mijn huis naar Nieuw-Zeeland. 
  • Dan kan ik eens naar de maan vliegen. 
  • Dan zouden we ook verkeerslichten moeten hebben in de lucht want anders zouden we tegen elkaar vliegen en er zou ook file kunnen ontstaan. 

In het tweede leerjaar hadden we alweer heel wat mee om te vertellen.








De kalender werd netjes door Rosie aangevuld.


Taal

We kregen een lesje spelling van Ward. En weet je wat nog? We werkten ons eerste spellingsboek volledig af! Wauw, wat goed gewerkt! 


We leerden meer over de plattegrond van het huis van mol en beer. We moesten goed samenwerken om de cijfertjes bij het juiste woord te zetten. 



Duolezen in het tweede leerjaar. Wat was dat lang geleden!




Rekenen

We herhaalden de getalbeelden tot 20. Goed kijken naar het bord en het antwoord op ons krijtbordje schrijven. 



We leerden sprongen maken tot 20, kaboutersprongen en reuzensprongen! 



We deden een rekenspeurtocht in de klas. 





Omdat het Valentijn was, zorgden we dat de verliefde hartjes terug bij elkaar konden zijn. Dit deden we door enkel de sommen te kleuren die 10 zijn. 



En we leerden slimme sprongen maken op de rekenstraat tot 20. 



Het tweede leerjaar leerde de tafel van 5. Dan hebben we al onze tafels geleerd voor dit jaar!




Project

Seppe bracht het plan mee van toen zijn huis werd gebouwd. We keken naar de verschillende tekeningen en we leerden waarom er zo'n plan nodig is en wat er allemaal op te zien is. 


Ook Noor kreeg een plan mee van haar huis.

                                                 

Luca had gereedschap mee om te kunnen werken aan een huis.


Lily kreeg heel wat verfmateriaal mee van haar papa die schilder is. We mochten de schuurmachine eens uitproberen.





Onze oorbeschermers hadden we aan. Lily zette zelfs haar veiligheidsbril op.


Rosie had ook een verfrol mee.


Met Ward gingen we op leerwandeling door Ledegem. We kregen ook een checklist. Op deze checklist stonden er allemaal dingen die we konden tegenkomen: kerk, onafgewerkt huis, werkman, een verkeersbord bij een bouwplaats, appartement, apotheek, bakkerij,... Iedereen kreeg iets waar hij/zij moest op letten. Natuurlijk vonden we heel wat van op onze checklist! 











We leerden meer over de geschiedenis van het huis. Hoe zagen de huizen er vroeger uit en waarom?


Als echte architecten bekeken we de plannen en de maquette van ons nieuw schoolgebouw. We gingen op de werf al eens meten hoelang de school wel zal worden.







Turnen

We werkten opnieuw in 3 vakken. Bouwvakkers moeten heel sterk zijn, daarom werkten we aan onze spieren, uithoudingsvermogen en behendigheid. Want ja, bouwvakker mogen geen stenen op hun tenen laten vallen. 

Vak 1: oefeningen met de springtouwen 







Vak 2: klimmen, klauteren, springen en zwaaien








Vak 3: we deden opnieuw oefeningen met de hockeysticks. Slalom tussen potjes en schieten op doel. 





Algemeen

We vierden heel wat verjaardagen deze week. Maar liefst 4! Hieperdepiep voor Robbe, Lucas, Tuur en Ferre!  





We luisterden naar het verhaal van het kleurenmonster. Hij voelde zich verward want hij voelde al zijn gevoelens door elkaar... Dat hebben wij soms ook en we vinden ook niet altijd gemakkelijk om ons gevoel te benoemen. Na het luisteren van het verhaal gingen we via de stille werktijd aan de slag om ons eigen emotiemeter te maken. Dit gaan we gebruiken in de klas om aan te tonen hoe ik mij voel. 





Wekelijks hoekenwerk: scoodle, smartgames, spelletjes tot 20 en 100, mini loco en werken in ons rekenbundel of schrijvertjes. 





We namen ook afscheid van Ward. Zijn weekje stage bij ons zit er al op. Hij wou ons heel graag bedanken en had lekkere zelfgebakken pannenkoeken mee. Mmmmm, dat was smullen! Dankjewel Ward voor de fijne week en we wensen je nog heel veel succes! 




Belangrijk voor volgende week: 
  • Maandag: turnen. Vergeet je turnzak niet
  • Dinsdag: zwemmen. Vergeet je zwemzak niet
  • Zaterdag: genieten van een lekker Bloei!-ontbijt

Fijn weekend! 🌻

Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek

Tweedaagse naar Koksijde

Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'