Project 'Hoe bouwen we een eigen huis?'
Dag architecten, bouwvakkers, elektriciens,...
Een week goed gevuld met bouwen en alles die ermee te maken heeft, zelfs in de rekenles 😊.
Kring
Vertelkring in het 1e leerjaar.
Dilemma - dinsdag: liever een grote tuin en een klein huis of liever een groot huis en een kleine tuin.
Denksleutel op donderdag: plaatje-sleutel: Zou jij in zo'n huis willen wonen? Of hoe zou het zijn om in zo'n huis te wonen?
- Mijn bed zou omgekeerd staan en dan zou ik op een harde vloer moeten slapen.
- Je zou op de lamp kunnen zitten.
- Je zou omhoog kunnen klimmen.
- Je zou er kunnen in vastzitten.
- Het zou wel ‘cool’ zijn want dan kan je op het dak lopen.
- Als je dan op het dak kan staan, dan heb je een heel mooi uitzicht.
De vertelkring in het tweede leerjaar.
We deden ook een grafiekkring: Hoe zit het in de klas? Hoeveel kinderen wonen er in welk soort huis?
Taal
Het 1e leerjaar mocht voor de 1e keer een boekje kiezen uit de Bloei!-bib. Zo leuk en spannend tegelijk.
Wanneer we schrijven, dan schrijft Spongebob ook, we moeten ons allemaal goed kunnen concentreren.
Het 1e leerjaar deed een leestoets, toen het 2e dat zag, kriebelde het om deze toets ook nog eens te doen. Hun oogjes blonken.
We deden een leesspeurtocht van ‘aai, ooi en oei’ buiten.
We leerden het alfabet in het tweede leerjaar.
Rekenen
Ook in de rekenles gingen we aan de slag met bouwen. We leerden de vlakke figuren kennen: vierkant, rechthoek, cirkel en driehoek. We leerden ook de verschillende ruimtefiguren kennen.
We ontdekten de omtrekken en de verschillende vlakken van de figuren.
We kregen allemaal tangramstukken en mochten ermee experimenteren. Welke figuren kunnen we maken? We probeerden ook tangrams na te maken.
Buiten op de speelplaats en in de straat, zochten we de vlakke figuren en ruimtefiguren. Welke vorm herkennen we in een brievenbus, een struik, een voordeur, de ramen,…?
We kregen wat opdrachten waarbij we moesten ontdekken of de ruimtefiguren kunnen rollen, schuiven en stapelen. We zochten de ruimtefiguren in de verschillende materialen, bouwden met de blokken en tangrammen.
We leerden patronen maken met verschillende materialen. Goed nadenken hoor!
Turnen
We turnden buiten in het zonnetje met de springtouwen.
Project
We luisterden naar het verhaal 'Sjoerd en de stapelstad'. We herhaalden wat een architect doet en werden achteraf zelf ook een architect. We dachten na met welk materiaal we een huis wouden bouwen, keken goed wat er in de aanbieding was, tekenden ons huis en probeerden die dan te bouwen. En oooh ja, wisten jullie dat de stapelstad echt bestaat? Het is wel geen stad, maar een hotel 😊.
Steven, de papa van Berre, kwam langs. We kregen uitleg over de job als timmerman, we kregen uitleg over zijn materialen en we mochten ook eens piepen in zijn camionette.
Ook Maarten, de papa van Lily, kwam langs om ons meer te vertellen over zijn beroep als schilder. We leerden dat hij de laatste werkman is in een huis, hoe je gaatjes in een muur kan opvullen, wat hij allemaal nodig heeft,…
We leerden wat een hijskraan, wals en cementwagen is aan de hand van het grappig verhaal van Bartje.
Algemeen
We genoten van ons bos en het zonnetje op onze snoet.
In de les van WIEF, leerden we nog meer over de emotieregulatie. Wat maakt ons blij? Wat doen we als we boos zijn?,... We dachten aan iets dat ons heel boos maakt en mochten het dan uitbrullen als een leeuw. Daarna ademden we 5x in en uit.
Tijdens het stil kwartier mochten we buiten in het zonnetje lezen.
In ons wekelijks hoekenwerk kwamen de tangrammen en de blokkenbouwsels aan bod. Dit naast de andere vaste hoekjes.
Klara had een smartgame helemaal uit!
Belangrijk voor volgende week:
- Maandag:
- turnen
- verjaardagsforum
Fijn weekend! 🌻


























































































Reacties
Een reactie posten