Project 'Welke kriebeldieren vinden we allemaal in het gras?'

Dag zonnebloemen, 

Na een welverdiende vakantie, vlogen we er direct terug in. 


Kring

Vertelkring in het 1e leerjaar. We deden heel wat leuke dingen in de vakantie: we gingen naar de zee, bouwden een boomhut, we gingen op reis, er vielen tandjes uit, we kregen een nieuwe fiets, we gingen naar een speelplein, er werden nieuwe katjes geboren,... Kortom, een vertelkring vol leuke avonturen. 



'Stel dat ik morgen niet naar school kom maar Els heeft een goede reden nodig, wat is de reden?'
  • Lilly-Mae: Ik kan niet naar school komen want ik moet naar een feestje. 
  • Fatima: Ik kan niet naar school komen omdat ik op reis ga. 
  • Matteo: Ik kan niet naar school komen want ik ga op skireis. 
  • Rocco: Ik kan niet naar schook komen want ik ga zwemmen.
  • Nova: Ik kan niet naar school komen want ik moet naar de tandarts. 
  • Bolo: Ik kan niet naar school komen want ik moet lezen. 
  • Yule: Ik kan niet naar school komen want ik moet naar Gentil zijn feestje. 
  • Tuur: Ik kan niet school komen want ik ga naar Engeland. 
  • Seppe: Ik kan niet naar school komen want het is mijn feestje en dat is in het zwembad. 
  • Nel: Ik kan niet naar school komen want ik ga op reis naar Frankrijk. 
  • Klara: Ik kan niet naar school komen want er zijn 2 banden plat van de auto. 
  • Anouk: Ik kan niet naar school komen want ik moet naar een feestje in een ander land. 
  • Roel: Ik kan niet naar school komen want ik ga naar de zee en blijf daar slapen. 
  • Nellis: Ik kan niet naar school komen omdat ik op reis ga naar Amerika. 
  • Lucas: Ik kan niet naar school komen want ik moet lego bouwen in Duitsland. 
  • Tigran: Ik kan niet naar school komen want ik ga op reis naar Afrika. 
  • Robbe: Ik kan niet naar school komen want ik ga mee met mijn mama en papa naar zijn werk. 
  • Gentil: Ik kan niet naar school komen want ik ga naar een Monstertruckshow kijken met mama en papa. 

Denksleutel: Hoe kan je het gras afmaaien zonder grasmachine?
  • Met een klein mesje
  • Met een speciale schaar, een tang, een kettingzaag, een hark, een bijl
  • Het gras aftrekken
  • Met een snoeischaar
  • Een paard het gras laten opeten
  • Allemaal koeien en schapen in het gras zetten en laten opeten
  • Het gras laten opdrogen en aan de konijnen geven
  • Met wielen plat maken
  • Zelf het gras afbijten en misschien ook wel opeten
  • Gewoon fopgras of kunstgras leggen, dan moet je het niet afrijden

In het tweede leerjaar doen we nog verder met onze boekbespreking.



Taal

We leerden de 'ei' en 'au'. We kregen elk een paaseitje en dat moesten we telkens op de plaats leggen van de 'ei'. Natuurlijk mochten we erna de eitjes opeten. Mmmmm, lekker maar ssssst, ons geheimpje 😊. 





We deden ook een luisteropdracht. We luisterden naar een kort tekstje en moesten daarna tekenen wat we hoorden. Pfoe, moeilijk hoor met al die details! 





Rekenen

In de rekenles gingen we verder met patronen. We maakten onze eigen patronen met stempels. 




We leerden ook spiegelen. We keken naar ons eigen spiegelbeeld en we leerden dat alles telkens even ver van de spiegel staat. 




In het tweede leerjaar leren we kloklezen!


Project

We kozen een project over de natuur. We gingen naar het grasveldje aan Ter Hulst met onze loepjes en potjes. We gingen op zoek naar kriebeldiertjes. 












Er was ook een vraag: 'Hoeveel grassprietjes zijn er op de wereld?'. Dat is wat moeilijk om te tellen maar we kregen wel de opdracht om kleine stukjes gras te tellen. We deden dit met een rekker en telden alle grassprietjes die in de rekker zaten. We kwamen tot de conclusie dat je al heel veel grassprietjes hebt op een klein stukje 😊. 


We zoomden dieper in op het lieveheersbeestje. Klara vond ook een vleugel (of dekschild) van een lieveheersbeestje. Dit mochten we eens van dichtbij bekijken. 




We keken met een loepje naar onze gevonden kriebeldiertjes en mochten dan een infofiche invullen. 









We leerden dat de geur van vers gemaaid gras eigenlijk een noodkreet is van de grassprietjes zelf. Alsof ze worden opgegeten. Wespen gaan daarop af omdat ze denken dat de grassprietjes worden opgegeten door rupsen wat wel een lekker hapje voor de wesp kan worden. Zie hieronder enkele mooie illustraties.








Turnen

Deze week kregen we turnles van 2 studenten. Kilian en Tibo. Samen met hen deden we een turnles rond estafette. Volgende week komen ze opnieuw een turnles geven. 















Algemeen

Rocco was in de krokusvakantie jarig. Dat hebben we gevierd! Proficiat!


'Zijn dat echte bloemen?' 'Natuurlijk, ruik maar eens!'. 


In Wief werkten we rond flexibel zijn. We kregen een wit blad, tekenden er iets op en na 1 minuut moesten we doorgeven. Op het einde kregen we onze tekening terug en hadden we een soort 'groepstekening'. Niet iedereen was blij met het eindresultaat, we hadden een gesprekje over hoe dat komt. 



We bekijken de wereld soms ook ondersteboven. 


Wekelijks hoekenwerk. 
















Op het forum genoten we van een verhaal over de lente, gebracht door de anemonen van Marlies. Als afsluiter dansten we allemaal samen het vliegerlied. Jullie vinden de foto’s via onderstaande link. Foto’s forum


Kieskast in het 1e leerjaar met nieuwe opdrachten. Dat moesten we uitproberen. 







Belangrijk voor volgende week:
  • Maandag: turnen
  • Dinsdag: zwemmen, we hebben ook een auteurslezing in de Kring van Reina Ollivier. 
  • Vrijdag: Bloei!dag, doe je kleurrijkste en meest bloemige outfit aan. 🌸🌼🌻🌺🌷
Fijn weekend! 🌻









Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek

Tweedaagse naar Koksijde

Project 'Wat moet een Indiaan allemaal kunnen?'