Project 'Wat leeft er allemaal diep in de zee?'
Dag zonnebloemen,
Maandag- en dinsdagochtend begon de dag met een mopje van Faye.
De laatste levenslijnen werden voorgesteld.
En kopen maar!
Berre was content met zijn aankoop.
We tekenden een school vissen die niets vermoedend langs een haai zwemmen.
Of wel iets vermoeden...
Zijn jullie klaar voor een goedgevulde week?
Kring
Vertelkring in het 1e leerjaar was gevuld met: knuffels, boekjes, monstertrucks, dieren, speelgoed, hommels,... Het was alleszins een goed gevulde vertelkring.
Dilemma op dinsdag: Zou je liever wonen in een schelp op de bodem van de zee of in een zandkasteel op het strand?
Denksleutel op donderdag: 'Wat als een haai ook op het land zou kunnen leven?'
- dan zou hij kunnen bijten en kan hij de mensen opeten
- dan moeten we de ramen op slot doen
- dan zouden we hem kunnen opsluiten in een kooi
- dan kunnen we een ijzeren muur maken zodat de haai er niet over kan
- dan zouden we heel snel moeten weglopen
- we kunnen de haai leren zwemmen zodat hij niet meer op het land wilt
- we kunnen ook beste vrienden worden en alles met hem samen doen: samen ijsjes eten, samen spelen, samen naar school gaan,…
De vertelkring in het tweede leerjaar:
Naar aanleiding van wat er werd verteld in de kring deden we dit rondje in het tweede leerjaar:
Wie is de grappigste thuis?
- Stella: Mijn papa en zus omdat mijn papa grapjes maakt en mijn zus te zot is.
- Berre: Jatse want hij knijpt altijd in mijn nek en ik vind dat grappig.
- Saji: Ik omdat iedereen altijd moet lachen met de grapjes die ik maak.
- Luca: Ik, als ik buiten ben, moet mijn zus altijd lachen met me.
- Eli: Mama omdat mama altijd super grappige moppen vertelt.
- Ferre: Mijn papa omdat hij heel zot is. Hij doet ons na en dat vind ik grappig.
- Noor: Papa omdat elke keer als wij papa zeggen hij zegt dat hij niet onze papa is en dan hebben we geen papa meer. Ik vind dat super grappig.
- Hailey: Mijn echte papa omdat hij elke keer zo'n grappige dingen doet en hij doet ons altijd na.
- Lily: Mijn kippen omdat ze altijd een liedje zingen: pok pok pok.
- Odette: Ik, omdat ik soms eens van de paal val.
- Sanne: Ik, maar mijn kinderen vinden van niet.
- Klara: Jozefien omdat ze tegen de kuikens 'papegaaien' zegt. Ze wil steeds dat ze vliegen.
- Illyana: Ik omdat ik in de spiegel kijk en grappige gezichten trek. Ik moet daarvan lachen.
- Rosie: Mijn kippen omdat ze altijd op elkaar springen alsof ze turnen.
Taal
Onze 1e leeskaart is vol! Joepie! Wat zijn we trots!
We leerden de hoofdletters lezen! En dat wilt zeggen: we kregen ons allerlaatste boek van mol en beer!
De ‘snoepjes’ op ons potlood werden ingeruild voor iets veel leuker.. Visjes! Ook de visjes helpen ons om ons potlood goed en juist vast te houden.
We leerden zinnen maken en zinnen ombouwen. Maak van een gewone zin, een vraagzin of omgekeerd. We deden dit met kaartjes.
Rekenen
We leerden de minoefeningen tot 20 met de brug. Opnieuw veel denkwerk.
We speelden 4 op een rij met oefeningen tot 20. Om te controleren of we juist waren, rekenden we de oefening uit een rekenmachine. Ja hoor, je leest het goed, een rekenmachine! We kregen uitleg over hoe dat werkt. Wat vonden we dat tof om onze oefeningen zo te controleren :-).
In het tweede leerjaar leerjaar namen we het geld eens onder de loep. We leerden betalen met euro's of met eurocent. We leerden ook terugbetalen.
We maakten ook een winkel in de klas. We nodigden de kinderen van het zesde leerjaar uit om dingen uit onze winkel te kopen. Het was de bedoeling dat ze te veel betalen zodat de kinderen aan de kassa konden terugbetalen.
De winkel
De kassaProject
Op aanvraag van sommige kindjes, dit is de website waarop je diep in de zee kan gaan en kan zien wat er zich op een bepaalde diepte bevindt: https://neal.fun/deep-sea/
We leerden om een vis en walvis te vouwen met origamipapier. Aan een krab zijn we niet geraakt, maar voor diegene met interesse, hier het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=m_Ft-JjhT7w
We leerden meer over de bouw van de vis. We keken naar de verschillen tussen mens en vis, de bouw van ons lichaam en dat van de vis, we leerden wat de functie van de kieuwen en de verschillende vinnen zijn en we zagen op een filmpje hoe een kieuw er aan de binnenkant uitziet.
We leerden nog wat verder over de krabben. Maar dan in het Frans. 1 crabe sur la plage, 2 crabes dans la maison, 3 crabes au marché ...
We verstopten een krab en probeerden die in de ruimte te vinden zonder het te laten blijken aan de andere klasgenoten. Wie hem vond ging op zijn stoel zitten.
Turnen
Opwarmen is altijd heel belangrijk, zeker als je achteraf moet lopen. Luisteren naar het signaal en de juiste opdracht uitvoeren: op 1 been staan, liggen op de rug, zitten op je poep of een soort van zijwaarts planken.
Daarna was het tijd voor een sportkwartet en rijmkwartet.
Algemeen
Vanaf deze week ben je welkom in het 5-sterrenrestaurant 'De vrolijke cheetahs.' Ze serveren onder andere lekkere, groene spaghetti met een dessertje bij.
Bij Julie kregen we een opdracht die past bij de kapiteinspet van kapitein Wief. We moesten een brug bouwen over het water. Ons diertje moest over de brug kunnen dus onze brug mocht niet instorten.
Ons hoekenwerk stond terug op de planning, helaas de laatste van dit schooljaar waarbij het 1e en 2e leerjaar door elkaar zitten. Vanaf nu willen we ons op woensdag concentreren op de diatoetsen.
De kinderen van het tweede leerjaar hadden een circusoptreden in elkaar gestoken. Met ticketjes, sapjes, popcorn, ....
Het verjaardagsforum was alweer een groot smulfestijn!
Belangrijk voor volgende week:
Er circuleren terug luizen op school en in de klas. Willen jullie terug de haren goed controleren?
- Zaterdag: eerste communie. Proficiat allemaal!
- Maandag: turnen. Vergeet je turnzak niet.
- Dinsdag: zwemmen. Vergeet je zwemzak niet.
- Woensdag: Facultatieve verlofdag. Er is dus geen school.
- Donderdag: geen school.
- Vrijdag: geen school.
Fijn weekend! 🌻
Reacties
Een reactie posten