Project ‘Wat is het verschil tussen mens en dier?’

Dag lieve zonnebloemen, 

Na een deugddoende vakantie kwamen we terug naar de klas. Wat waren we blij om elkaar terug te zien! 
We kregen er ook 2 nieuwe vriendinnen bij in de klas. Welkom Kyara en Yliana. Wat gek! We hebben nu Illyana en Yliana, Luca en Loeka, Kyara en Kyara. Dat zorgt soms een beetje voor verwarring maar ook grappige momenten :-). 

We vertelden over onze avonturen in de vakantie en brachten ook wat spulletjes mee om te tonen. 











In de taalles luisterde het 1e leerjaar naar een nieuw verhaal van mol en beer. ‘Een nieuw vriendje’. Wat toepasselijk voor de klas! We maakten ook kennis met de woorden: nieuwsgierig, tevoorschijn halen, enthousiast,… We keken nieuwsgierig naar de koffer. 



De rekenles deden we met iedereen samen. We doken de meetwereld in. We gingen aan de slag met ‘lengte’. We deden enkele oefeningen: Van klein naar groot staan zonder praten. (Wonder boven wonder ging dat heel goed haha) 







We leerden hoe we elkaar goed moeten meten. 



Wat als Tiebe 6x op de grond ligt en Hailey 6x? Zouden ze even ver komen? Hoe komt dat? Eventjes testen! 


Met de ogen dicht voelen aan de stokjes en deze van klein naar groot leggen. Daarna moesten we raden welk stokje er weg was. 









In de klas moesten we de staafjes met een kralenketting meten. Daarna gingen we in de klas op zoek naar dingen die even lang waren. Goed meten en kijken! 










De turnles stond in teken van tennisballen. We leerden onze voorkeurshand en -voet kennen, gooiden zo ver mogelijk en deden allerlei oefeningen. Een bal dient niet enkel om tegen te slaan en schoppn.. Je kan er ook mee masseren! Wisten jullie dat? Zo sloten we de les op een rustige manier af. 













Dinsdag leerde het 1e leerjaar een nieuw woordje. We leerden het woordje 'mus'. In het 2e leerjaar herhaalden ze woorden met 'nk' en 'ng'. 





Voor de rekenles bleven we eventjes buiten. We leerden dat hoe groter je voet is, hoe meer plek je inneemt en dus minder stappen moet zetten. Pfoe, dat is moeilijk om te onthouden. We oefenden dit in aan de hand van verschillende opdrachten. In de klas deden we enkele meetoefeningen met kralenkettingen, paperclips,... 














In de namiddag stond een groot dierenhoekenwerk op de planning. We gingen op reis naar verschillende eilanden: beeldeiland, denkeiland, taaleiland, muziekeiland en fijneiland. Op elke eiland waren er verschillende opdrachten: dingen maken met strijparels/plusplus/legoblokjes, tangrammen maken, kraak de code, een verhaal gooien met verteldobbelstenen, memory van dieren en voetsporen, spel waarbij je het dier moest raden aan de hand van de verschillende kenmerken, ritmes klappen met muzieknoten,... We waren allemaal heel flink en goed bezig. 

















De dag sloten we af met de Franse les en het verhaal van op maandag. We wisselden van groep. Bij Sanne leerden we enkele delen van het huis in het Frans. We moesten dan uitbeelden waar we waren en wij moesten het Franse woord raden. Bij Kyara luisterden we naar het verhaal van Lexia die heel graag een heks wou worden. We stonden stil bij onze eigen dromen en talenten. 

Dit zijn onze grote talenten: 
  • Mathiz: grote karpers vangen 
  • Tuur: tennis, elektrische gitaar spelen en snel lopen
  • Ilyass: ik kan me gemakkelijk aanpassen
  • Storm: visser zijn 
  • Hailey: ik kan goed zingen en turnen 
  • Yule: vissen en mijn papa helpen
  • Illyana: ik kan goed turnen
  • Lily: lopen, springen, turnen en zingen
  • Suze: turnen
  • Eli: mijn broer helpen 
  • Tiebe: lopen en turnen 
  • Flo: babbelen, ik weet altijd veel te vertellen en kan mij goed uitdrukken 
  • Camille: anderen helpen en yoga doen 
  • Kyara: dansen 
  • Batiste: schrijven 
  • Faye: paardrijden maar ook schrijven en rekenen
  • Rebeca: vrienden maken 
  • Stella: klimmen en tekeningen maken 
  • Saji: zwemmen in een groot zwembad
  • Berre: mijn losse tanden uittrekken 
  • Guillaume: met de tractor rijden van opa
  • Kampa: duiken tot aan de bodem van het zwembad
  • Loeka: klarinet spelen 
  • Paulien: tekenen en verven 
  • Noor: vrienden worden met de nieuwe kindjes in de klas 
  • Yliana: vrienden maken op een nieuwe school 
  • Luca: voetballen
  • Gust: knutselen 
  • Sayfoulla: voetballen en rekenen

Woensdag was het tijd voor zelfstandig werk. Het 1e leerjaar leerde het woordje 'mus' schrijven, werkten onze oefeningen af en maakten een woordzoeker. Het 2e leerjaar dook opnieuw in de wereld van de ei- en ij-woorden en herhaalden de aangeleerde hoofdletters. In de rekenles leerden we wat 1 meter is. Dat is zo lang als onze grote lat. We kregen een touwtje van 1m en gingen in de zaal en buiten op zoek naar dingen die 1m zijn. Ja, ook onszelf, armen, benen en vingers werden gemeten. We ontdekten dus dat er heel wat dingen groter zijn dan 1m, kleiner of gelijk. Met een grote stap (van 1m weliswaar) gingen we de woensdagnamiddag tegemoet :-). 















Donderdag las het 1e leerjaar het verhaaltje van de mus en de tor. We luisterden eerst goed en volgenden mee met onze vinger. Daarna mochten we zelf lezen per 3. We kregen elk een rol: beer, mus of tor. 







We stemden ook voor de leerlingenraad. Bij ons werden Sayfoulla en Faye verkozen! Zij mogen onze klas vertegenwoordigen op de leerlingenraad. 


Ook het 2e kroop in de boeken. Wisten jullie dat je op veel plaatsen kan lezen? We lezen een boek om ons even te ontspannen. We lezen opdrachten om te weten wat we moeten doen, we lezen recepten om te weten hoe iets wordt bereid. En dat laatste, dat oefenden we vandaag. Mmmm, we maakten lekkere, enge boterhammen. 






In de rekenles gingen we naar buiten, we mochten eens proberen om 1 meter te springen, we leerden dat een vos 3m ver kan springen maar dat is wel heel ver. Wij probeerden om eens 2 meter te springen. We leerden dat de cheeta wel 7,5m kan springen. Daar hebben we dus 7 volle latten nodig en 1 halve lat. Wisten jullie trouwens dat een blauwe vinvis tot wel 30m kan worden? Dat is zelfs iets langer dan onze speelplaats. 







Daarna gingen we naar de boterbloemen. We mochten hen meten en onderzochten wie er groter was dan 1m, kleiner dan 1m of juist 1m. Het 2e leerjaar koppelde dit onmiddellijk aan de centimeter. Wat gaat dat al goed! 






In de namiddag gingen we verder met het hoekenwerk van dinsdag. We wisselden van klas en gingen naar andere eilanden. 











Vrijdag leerden we opnieuw heel wat dingen bij dankzij karrewiet. Zo leerden we dat je gelukkiger kan zijn als je goeiedag zegt tegen iemand op straat die je niet kent en dat er in Japan een nieuw eiland is ontstaan. We zagen dat dit gebeurde door een onderzeese vulkaan die is uitgebarsten en boven het water terug steentjes maakte. 

Het 1e leerjaar stond niet stil en leerde nog een nieuw woordje 'vis'. Wat zouden we in de rekenles gedaan hebben? Gemeten natuurlijk! We moesten het bord meten, de klas, een boekentas,... 




In het 2e leerjaar was er terug een gelukkig kindje. We leerden de hoofdletter 'P'. Kunnen jullie al raden wie er nu haar naam met en hoofdletter mag schrijven? Juist, Paulien! Tijdens de rekenles was het ook opnieuw meten die de klok sloeg. We kunnen al heel goed de meter inschatten. Zelfs tot 3 meter konden we schatten hoe groot of lang iets was. 1 meter is 100 centimeter. We mochten allemaal voorwerpen meten die kleiner of groter dan 100 centimeter waren. Wist je dat onze deur 208 centimeter is? 







In de namiddag speelden we een bingospel bij Sophie en een kahootquiz over de dieren bij Kyara. We leerden waarom giraffen hun nek in elkaar slaan, dat wolven niet echt huilen maar dat we hun geluid zo noemen, dat een slang geen oren heeft, waarom een cheeta stippen heeft, waarom een olifant niet kan springen, waarom de ogen bij veel dieren aan de zijkant van hun kop staan,... 




Belangrijke dingen voor volgende week: 
- Maandag gaan we turnen. 
- Donderdag gaan we op uitstap. 

Fijn weekend! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project 'Hoe kan ik zelf filmen?'

Project 'Hoe zag de school er vroeger uit?'

Project ‘Hoe kan ik zelf filmen?’